19 Nisan 2024 Cuma
İstanbul 14°
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

Milli sanayi düşmanlığı-(TAMAMI)

Milli sanayi düşmanlığı-(TAMAMI)
A+ A-

Kocaeli Sanayi Odası Başkanı Ayhan Zeytinoğlu Aydınlık‘a anlattı...

Sanayiciye sürgün cezası!

Çayırova’dan kovulan fabrikalarda 20 bin kişi istihdam ediliyor ve yüzde 90’ı yerli firmalar! Bunların içinde nerdeyse Cumhuriyet’le yaşıt, Türkiye’de ilk 50’de bulunan firmalar var

ÇayırovaGebze arasında, E5 karayolunun iki yanında yerleşmiş bulunan 250 sanayi kuruluşuna ‘taşının’ tebligatı gönderildi. Bölgeden kovulan fabrikalar arasında Şişecam gibi, 1960 yılından bu yana orada üretim yapan sanayi tesisleri de var.

Fabrikaların yerine alışveriş merkezleri, oteller, iş merkezlerinin yapılacağı öğrenildi.

Kocaeli Sanayi Odası Başkanı Ayhan Zeytinoğlu, firmalara yeni arazi sağlanmasını veya projeden vazgeçilip bölgenin organize sanayi bölgesine çevrilmesini önerdiklerini söyledi.

‘Üretimin yıkılmasıdır’

Kocaeli Büyükşehir Belediyesi, taşınma için 2025 yılına kadar süre verdi. Ancak uygulama, sanayiciye olağanüstü maliyetler getirecek. Zeytinoğlu, çok kaba bir hesapla taşınacak fabrikaların sadece bina maliyetlerinin 250 milyon TL’yi bulabileceğini söyledi.

Çayırova’dan kovulan fabrikalarda 20 bin kişi istihdam ediliyor ve yüzde 90’ı yerli firmalar! Bunların içinde Türkiye’de ilk 50’de bulunan firmalar olduğunu belirten Zeytinoğlu şöyle konuştu: “Bu firmalara altın versen yerinden vazgeçmez. Ancak asıl önemlisi, bunlar bizim milli servetimizdir. Sen burada gelip kurulu bir yapıyı yıkıyorsun, üretimi yıkıyorsun. Ticari alan olduktan sonra belki de daha fazla gelir sağlanacak, buradan elde edilen rant artacak. Ancak kurulu yapıyı yıkmadan sorunların çözülüp sanayinin geliştirilmesi gerekir.”

‘Yeni araziler çok pahalı’

Ayhan Zeytinoğlu, bölgede 16 tane organize sanayi bölgesi olduğunu belirtiyor. Kovulan firmaların oralardaki boş arazilere taşınması isteniyor. “Ancak” diyor Zeytinoğlu. “Bu gerçekçi bir varsayım değil. Gösterilen arazilerin üzerinde bir yapı yok, üstelik çok pahalı. Ucuz, tarım arazisi olmayan yeni sanayi bölgelerinin oluşturulması gerekiyor. Aynı zamanda bu yerlerin ulaşım, enerji gibi altyapı yatırımlarının yapılabilecek yerler olması gerekiyor.” Bölgede çok ciddi yatırımların olduğunu ve fabrikaların taşınmasını doğru bulmadıklarını belirten Zeytinoğlu sözlerine şöyle devam etti.

‘Arazinin değeri, maliyeti karşılar’ deniyormuş!

“Onların taşınması olağanüstü maliyetler doğurur. Biz bu fabrikaların taşınması yerine o bölgenin ıslah edilmesinin, organize sanayi bölgesi olarak düzenlenmesinin uygun olacağını düşünüyoruz. Bu konuda bakanlık ve belediyeyle görüşmelerimiz olacak. Yetkililer, taşınması düşünülen fabrikaların arazilerinin değerinin arttığını ve değerlenen fiyatlardan taşınma maliyetleri karşılanabilir diye düşünmüş olabilir. Biz bunu doğru bulmuyoruz. Çünkü hiçbir sanayici fabrikasını arazisi değerlenecek diye kurmaz. Orada ekonomik ömrünü tamamlayana kadar çalışmak üzere yatırım yapar. 10 sene 15 sene sonra çıkın gidin denmesi bizce doğru değil. Bu süreler insan hayatında bile çok kısa sürelerdir. Sanayi için düşündüğümüzde bunlar çok kısa sürelerdir. Buna bir alternatif üretilmesi gerektiğini düşünüyoruz. Bu konuda yaptığımız çalışmalar var. Firmalarımızı mağdur olmaktan kurtarmaya çalışıyoruz.”

‘Taşınacağıma kapatırım’

İsmini vermekten çekinen bir firma sahibi, taşınmanın maliyetinin yüksek olacağını belirterek, “Taşınacağıma kapatırım” diyenlerin çoğunlukta olduğunu anlattı. Limanlara ve pazar uzak kalmanın da ek maliyet getireceğini belirten firma sahibi, karşılaşacakları sorunları şöyle sıraladı: “50 kişi istihdam ediyorum. Gebze bölgesi yetişmiş personel bulmak açısından avantajlı bir bölge. Buradan çıkınca ne olacağı konusunda hiçbir fikrimiz yok. Ancak kapatırsak çalışanlarımız da işsiz kalacak. Sonuç olarak buna bir çözüm bulunması ve ortak bir noktada buluşulması şart. Devletin yatırımcıya destek vermesi gerekiyor.”

‘Fay hattında olanları taşıyın!’

Kocaeli Sanayi Odası Başkanı Ayhan Zeytinoğlu, asıl fay hattında kurulu fabrikaların taşınması gerektiğini söyledi: “Kocaeli deprem bölgesi olduğundan, daha önce ilimizde bir anket yapmıştık. Fay hattına yakın olduğu için taşınmak isteyen firmalar vardı. Onların boş alanlara taşınmaları daha doğru olur. Şu an taşınması istenen firmalar fay hattına yakın değil ve onların bu bölgede kalmaları bu açıdan da daha doğru olur.”

‘Yeni yatırımlara izin yok’

Yeni yapılan planlardan sonra sanayici yeni bir yatırım yapmaya kalksa belediyeden izin alamayacaktır diyen Zeytinoğlu “Bir fabrikaya verimliliği artırmak adına yeni bir makine koyacaksınız, ancak yeni düzenleme sebebiyle imar alamıyorsunuz. Bunlar bizim için çok ciddi sorunlar” dedi.

‘Demiryolu ağı geliştirilmeli’

Zeytinoğlu firmaların burası dışında da yatırım yapabileceğini ancak bunun için gerekli altyapının kurulması gerektiğini anlattı:

“Firmalar gidip Kocaeli dışında da yatırım yapabilir. Biz limanların demiryollarıyla Anadolu’ya bağlanmasını istiyoruz. Zaten yatırımlar bu bölgeye sıkışmış durumda, artık büyüyemiyor. Bu şekilde gider Çankırı’da, Sivas’ta, Erzurum’da da büyük yatırımlar yapabilir. Böylece Anadolu’nun da sanayileşmesi hızlanır. Demiyolları geliştirilirse sanayici petrol zamlarından fazla etkilenmez ve rekabet gücü artar.”

Son Dakika Haberleri