25 Nisan 2024 Perşembe
İstanbul 22°
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

2020 için 20 eğilim

Melih Baş

Melih Baş

Gazete Yazarı

A+ A-

Filozof J.G. Herder belli bir zamana özgü olanı belirleyen bir tinsel gücün varlığını "Zeitgeist (Zamanın Ruhu)" olarak tanımlamış. Belgeseli de var. Eğer zamanın ruhu (devran?) varsa, zamana uymalı mıyız, yoksa erken davranıp çağı yakalamalı mıyız? Zamanla zamanın ruhu değişir mi? Zamanın tozu dumanı içinde bile kimi eğilimler saptanabilir mi?

FORBES: 2020 İÇİN 20 EĞİLİM
Forbes dergisinde 2020’de izlenmesi gereken 20 eğilim ele alınmış. Ayrıntılar dergide, burada sadece başlıkları vereceğiz.
1. Fonksiyonel tıp: Organ sağaltımına odaklanan klasik tıptan öte, organizmayı sağaltmaya, korumaya ve geri kazanmaya yönelik yaklaşım.
2. Yenilikçi gıdalar: Egzotik tatlar, özelleştirilmiş ürünler, pratik yiyecekler, kaliteli olduğunu hissettiren ambalajlar ve sağlığı ön planda tutan fonksiyonel gıdalar talep görüyor.
3. Veganlık: Hayvansal tüm gıdaları beslenme rejiminden sağlık, etik, vicdan ve sınaî üretime olan güvenin sarsılması nedeniyle çıkaranların sayıları Türkiye’de beş haneli rakamları geçti. Ülkemizde V etiketi alan şirketler giderek artıyor.
4. Sıfır atık: Kişi başına malzeme, enerji tüketimi 30 yılda 2-3 kat artmış. Bu yüzden sürdürülebilirlik ilkesi ışığında sıfır atık projeleri hız kazanıyor.
5. Nesnelerin interneti: Nesnelerin interneti gereçleriyle mevcut işlerin verimi artıyor, yeni iş modelleri gündeme geliyor.
6. Insta seyahat: Seyahatlerin yüzde 60’ı (instagram başta) sosyal medya paylaşımları etkileriyle gerçekleşiyor.
7. Çevik yönetim yaklaşımı: Yatay organizasyon modeli üzerinde kararların en küçük birimlerce ve disiplinler üstü bir yaklaşımla farklı birimlerin uzmanlarının ortak kararıyla hareket edilmesi.
8. E-Ticaret platformları: Küresel e-ticaret pazarı 2019’da 3,4 trilyon dolara ulaşırken, Türkiye’de de 60 milyar TL. ye ulaşmış. Büyüme hızı yüzde 42!
9. İkinci el: İkinci el moda pazarı, 2028’de moda pazarının bir buçuk katına ulaşırken Türkiye’de de 2019’da yüzde 300 büyümüş. Tüketiciler için sahiplikten öte çeşitlilik, erişilebilirlik ve sürdürülebilirlik daha önemli.
10. E-Spor: Bu konuda küresel pazar hacmi 1,1 milyar doları, Türkiye’de ise 1 milyar TL.yi aşmış. Bu iş artık bir meslek. Türkiye’de bir e-spor federasyonu da var!
11. Malzeme bilimi: Araç-gereçlerin ve nesnelerin iyi performans gösterebilmesi için içerdiği malzemenin enuygunlaştırılması amacıyla nanomikro veya atomik düzeyde malzemelerle oynayarak istedikleri gibi davranmalarını sağlıyorlar.
12. Influencer ekonomisi: Sosyal medyada yüksek takipçi sayısına sahip insanların şirketlerce pazarlama sürecinde kullanılması. Bu kişilerin işi tıkırındaymış!
13. Girişimlerle işbirliği: Büyük şirketlerin yeni girişimlerle birlikte çalışması ve böylelikle pazar dinamiklerine hızlı yanıtlar üretebilmesi.
14. Girişim sermayesi yatırım fonları: Bu fonlar nesnelerin interneti, finans teknolojileri, e-ticaret servisleri, biyoteknoloji ve yapay zeka gibi yeni nesil teknolojiler sağlayan şirketlere yatırım yapıyor. Türkiyede 32 GSYF var.
15. Kripto para: Para kavramının blok zinciri teknolojisi üzerinde kurgulanması. Bitcoin ile başlayan serüvene GAFA (Google, Amazon, Facebook ve Alibaba) ve dahi T.C. Merkez Bankası da katılıyor.
16. Kitlesel fonlama: Kitleler küçük küçük fonlarla inandıkları girişimleri destekleyerek bunların gerçekleşmesini sağlayabilecek.
17. Borsa robotları: Pay senedi bireysel ve kurumsal yatırımcıları algoritmik işlemlerini yüksek frekans teknolojisi (HFT) ile 300-700 yerine 1 milisaniyede yapabiliyor.
18. Otonom araçlar: Otonom sürüş sağlayan araçlar kişiye serbest zaman sağlarken, ayrıca insan kaynaklı kazaların azaltılmasına da katkı sağlayabilecek
19. Dijital İK: Yeni insan kaynakları platformları, ileri teknolojinin getirdiği olanaklarla insan yönetimindeki tüm süreci hem işgörenler hem de işverenler için değiştiriyor.
20. Dijital yayıncılık ve abonelik: Abonelik ekonomisi endeksine göre son yedi yılda dijital ve benzeri platformlara (müzik vd.) yönelik abonelik üç kattan fazla büyümüş.
Sonsöz: İyi izle(yebil)meler!