24 Nisan 2024 Çarşamba

Antibiyotik direncini kıran yeni molekül

PPMO adı verilen yeni bir molekül, bakterilerin antibiyotik direnci geliştirmesini engelledi. Araştırmacılara göre, PPMO artık işe yaramaz hale geldiği düşünülen bazı antibiyotiklerin de yeniden kullanılmasını sağlayacak

Antibiyotik direncini kıran yeni molekül

Doç. Dr. Şehime Temel
[email protected]

Bilim insanları antibiyotik direncine karşı yeni bir molekül geliştirdi. Oregon Devlet Üniversitesi bilim insanlarının yönetiminde yapılan araştırmada mikrobun antibiyotik bileşenlerini yok etme yeteneğini alt eden bir molekül elde edildi.

Penisilinaz olarak da bilinen Beta-laktamazlar; genetik olarak birçok bakteri tarafından kodlanan ve penisilinler, sefamisinler ve hatta bazı karbapenemler gibi geniş bir yelpazede bulunan birçok mikrobik enfeksiyona karşı antibiyotikleri yok eden bir enzim ailesidir. Bu enzim ailesi, birçok bakteri türünde çoklu ilaç direncinin verilmesinden sorumludur.

Peptit ile konjuge fosforodiamidat morfolino oligomeri (PPMO) adı verilen yeni molekül; NDM-1 veya Yeni Delhi metallo beta-laktamazlarının antibiyotiklere karşı direnç geliştirmesini engelledi. Oregon Devlet Üniversitesi Bilim Koleji ve Ziraat Bilimleri Fakültesi’nde mikrobiyoloji profesörü araştırmanın Eşbaşkanı Bruce Geller, bir sürü patojen tarafından paylaşılan bir direnç mekanizması hedeflediklerini belirtti.

FARELERDE ETKİLİ OLDU

Araştırmacılar, laboratuvar ortamında yeni molekül PPMO’nun, antibiyotiğe üç farklı bakteriyle mücadele ederken yeteneğini geri kazandırdığını gösterdiler. PPMO ve meropenemin bir kombinasyonunun, NDM-1 pozitif Escherichia coli’nin bir alt türü ile enfekte olmuş farelerin tedavisinde etkili olduğu da görüldü.

Bu çalışmadan elde edilen bulgular Antimikrobiyal Kemoterapi Dergisinde “Peptid ile Birleştirilmiş Fosforodiamidat Morfolino Oligomerinin (PPMO) NDM-1 Pozitif Patojenlere Karbapenem Duyarlılığını İn vitro ve İn vivo Onarıyor” başlığıyla yayımlandı.

Dr. Geller, günümüzde ana akım antibiyotiklerin çoğunun kullanma olanağının kaybedildiğini belirtti. Geller, “Artık bu bakterilerden bir adım önde olunmasını sağlayacak yeni ilaçlar geliştirmek gerekiyor. Var olan antibiyotikler kullanıldığında ya da bu ilaçlarda kimyasal değişiklik yapıldığında, bakteriler değişime uğruyor” dedi. Araştırmacılar bu tabloya rağmen sonuçlardan iyimser. Geller, PPMO’nun insanlarda yaklaşık üç yıl içinde test edilmeye hazır olacağını söyledi.

Geller, NDM-1’in karbapenemleri yok ettiğini, bu nedenle doktorların böbrekler için çok toksik olan onlarca yıldır kullanılmayan bir antibiyotik olan, kolistini zorunlu kalmadıkça tedavilerden çıkarmak zorunda kaldığını vurguladı. Ayrıca Dr. Geller “Bu antibiyotik, kelimenin tam anlamıyla NDM-1’i ifade eden bir organizmada kullanılabilen en son antibiyotik. Bir PPMO, hali hazırda onaylanmış olan antibiyotiklere duyarlılığı geri getirebilir. PPMO’nun kullanımı onaylandıktan sonra geriye dönüp faydasız hale gelen bu antibiyotikleri kullanılabiliriz” dedi.

Son Dakika Haberleri