19 Nisan 2024 Cuma
İstanbul 14°
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

Denizcilik sektörüne çok boyutlu bakış -3:Deniz taşımacılığında Türk denizcilik sektörü

Melih Baş

Melih Baş

Gazete Yazarı

A+ A-

Deniz Ticaret Odası’nın son sektör raporu verilerine göre Türk Bayraklı ve Türk sahipli filo gelişimlerine ilişkin manzaraya bakalım.

Türk Deniz Ticaret Filosunun mevcut durum analizinde; gemi tipleri esas alınmak suretiyle, her tip geminin adet, tonaj (DWT, GT) ve yaş ortalamaları yanında, Milli Gemi Sicili (MGS) / Türk Uluslararası Gemi Sicili (TUGS) ve ithal/yurt içinde inşa durumları ayrı ayrı incelenebilir.

Türk Deniz Ticaret Filosunun ithal ve inşa durumları itibariyle sayısal ve tonaj analizi tablosunda, toplam 516 adet geminin 269 adedi ithal, 247 adedi ise inşa yoluyla edinilmiştir. İthal gemilerin DWT’si 5.3, inşa gemilerin ise 1.4 milyondur. (DWT : Yani dead weight, geminin maksimum taşıyabileceği ağırlıklarla diğer ağırlıkların toplamıdır, GT: Gross tonage, yani geminin hacim itibariyle tüm kapalı alanıdır.).

1000 GT ve üzeri Türk Deniz Ticaret Filosunu oluşturan 516 adet geminin adet bazındaki çoğunluğu sırasıyla; yüzde 27,34’ünü Kuruyük gemileri, yüzde 10,85’ini Dökmeyük gemileri, yüzde 10,47’sini Kimyevi Madde Tankerleri, yüzde 9,50’sini Konteyner gemileri ve yüzde 8,53’ünü Hizmet gemileri oluşturmaktadır. Diğer tip gemiler ise, filonun sayısal olarak ancak yüzde 33,31’idir.

1000 GT ve üzerindeki Türk Deniz Ticaret Filosu 6.8 milyon DWT ve 5.5 milyon GT’dir. 6.8 milyon DWT olan Deniz Ticaret Filosunun DWT bazındaki çoğunluğunu sırasıyla; yüzde 36,25’ini Dökmeyük gemileri, yüzde 20,89’unu Petrol tankerleri, yüzde 15,28’ini Konteyner gemileri, yüzde 10,85’ini Kuruyük gemileri ve yüzde 7,79’unu Kimyevi Madde Tankerleri oluşturmaktadır. Diğer tip gemilerin DWT yüzdesi ise, yüzde 8,94’üdür.

Denizcilik sektörüne çok boyutlu bakış -3:Deniz taşımacılığında Türk denizcilik sektörü - Resim: 1

MGS VE TUGS DURUMU

516 adet gemimizin yüzde 13,76’sı (71 gemi) MGS’ye, yüzde 86,24’ü (445 gemi) TUGS’a kayıtlı olduğu görülmektedir.

Filomuzun DWT olarak yüzde 5,70’i MGS’ye, yüzde 94,30’u TUGS’a, GT olarak ise yüzde 9,29’u MGS’ye, yüzde 90,71’i TUGS’a kayıtlıdır.

MGS’ye kayıtlı toplam 388.404 DWT’lik filomuzda en fazla tonaja sahip gemi tipleri sırasıyla; yüzde 40,24’ünü Konteyner gemileri, yüzde 30,03’ünü Dökmeyük gemileri, yüzde 10,82’sini Kuruyük gemileri, yüzde 5,09’unu Hizmet gemileri ve yüzde 3,08’ini Kuruyük/Ro-Ro gemileri oluşturmaktadır. Diğer tip gemiler ise MGS’nin yüzde 10,74’üdür.

TUGS’a kayıtlı toplam 6.4 milyon DWT’lik filomuzda en fazla tonaja sahip gemi tipleri sırasıyla; yüzde 36,64’ünü Dökmeyük gemileri, yüzde 21,98’ini Petrol Tankerleri, yüzde 13,77’sini Konteyner gemileri, yüzde 10,85’ini Kuruyük gemileri ve yüzde 8,12’sini Kimyevi Madde Tankerleri oluşturmaktadır. Diğer tip gemiler ise, TUGS’un yüzde 8,64’üdür.

Şimdi de deniz ticaret filomuzun milli bayrak ve yabancı bayrak ayrımı durumuna bakalım.

Kolay bayrak (flag of convenience) geminin vergi ve işletme koşullarının en uygun olduğu ülkenin siciline kaydettirerek o ülkenin bayrağını taşımasına denir, biraz önce bayrak devletleri ile açıkladığımız mevzuu! Bu bayrağa kimileyin gereklilik bayrağı (flag of necessity) de denilir, yani hani gerekli olduğu için alınan sicil, yoksa aidiyet meselesi falan değil yani! Meraklısı bakabilir: https://en.wikipedia.org/wiki/Flag_of_convenience

G20’de Türkiye olacaksa böyle olmaz bre! Denizler tanrısı Poseidon’un (Aydın) memleketine yakışmıyor!

Devam edecek...

Denizcilik sektörüne çok boyutlu bakış -3:Deniz taşımacılığında Türk denizcilik sektörü - Resim: 2

Denizcilik sektörüne çok boyutlu bakış -3:Deniz taşımacılığında Türk denizcilik sektörü - Resim: 3

Denizcilik sektörüne çok boyutlu bakış -3:Deniz taşımacılığında Türk denizcilik sektörü - Resim: 4

Denizcilik sektörüne çok boyutlu bakış -3:Deniz taşımacılığında Türk denizcilik sektörü - Resim: 5

Denizcilik sektörüne çok boyutlu bakış -3:Deniz taşımacılığında Türk denizcilik sektörü - Resim: 6