25 Nisan 2024 Perşembe
İstanbul 24°
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

DENİZCİLİK SEKTÖRÜNE ÇOK BOYUTLU BAKIŞ- 5:Lojistik başarım endeksi ve Türkiye

Melih Baş

Melih Baş

Gazete Yazarı

A+ A-

Peki, şimdi de DTO’nın sektör raporundan alıntıyla, genel olarak yani lojistik sektörü olarak bakalım ülkemizin durumuna.

Bir ülkenin lojistik tedarik zinciri boyunca başarımını (performansını) ölçmek amacıyla, Dünya Bankası tarafından küresel yük sevkiyatçıları ve taşımacılarının dahil olduğu anket ile 160 ülke kıyaslanarak her iki yılda bir “Lojistik Başarım Endeksi (LPI)” yayınlanmakta olup, bu çalışmada 160 ülke; - Gümrük ve sınır işlemlerinin etkinliği/işlemleri, - Ticaret ve taşımacılık altyapısının kalitesi, (lojistik altyapı) - Rekabetçi fiyatlarla sevkiyatların düzenlenmesinin kolaylığı, - Lojistik hizmetlerin/operasyonların kalitesi ve yetkinliği, - sevkıyatların takibi ve izlenebilirliği, - sevkıyatların alıcıya zamanında ulaşması (zamanında teslimat) olmak üzere toplam 6 ölçüte göre değerlendirilmektedir.

LPI ile ülkelerin lojistik alanındaki sıkıntılı yönleri ile fırsatları ortaya konularak ülkelerin lojistik başarımlarını arttırmasına yönelik çalışma yapmasına olanak sağlanmaktadır.

Dünya Bankası tarafından en son yayınlanan “Küresel Lojistik Başarım Endeksi 2018 Raporu”na göre Türkiye 2018 yılında 2016 yılına göre 13 sıra gerileyerek 3.15 puanla 160 ülke arasında 47. sırada yer almaktadır. 2020 sonunda yenisi çıkınca yine bakarız.

Sıralamada; lojistiği büyümede stratejik sektör olarak benimseyen Almanya 4.20 puanla birinci, İsveç 4.05 puanla ikinci ve Belçika 4.04 puanla üçüncü sırada yer almakta olup, ilk 10’da yer alan diğer ülkeler Avusturya, Japonya, Hollanda, Singapur, Danimarka, İngiltere, ve Finlandiya’dır. Afganistan 1.95 puanla listenin sonuncu sırasında yer aldığı görülmektedir. Almanya son üç dönemdir puanını artırmakta ve ilk sıradaki yerini korumaktadır.

Türkiye, 2014 yılında, 160 ülke arasında 3.50 genel lojistik puanı ile 30. sırada yer alırken 2016 yılı raporunda 3.42 genel lojistik puanı ile 34. sırada yer almış, 2018 yılında ise 3.15 genel lojistik puan ile 47.sıraya gerilemiştir.

LPI başarımımız genel olarak değerlendirildiğinde 2016 yılında 34. sırada bulunan Türkiye, 2018 yılında 13 sıra gerileyerek 47. sırada yer almıştır. Toplam 6 kriter içinde; gümrük ve sınır işlemlerinin etkinliği, rekabetçi fiyatlarla sevkiyatların düzenlenmesi kolaylığı, lojistik hizmetlerin kalitesi ve yetkinliği kriterlerinde ciddi performans düşüşü olduğu görülmektedir.

Olsun bre, düşmez kalkmaz bir Allah!

DENİZCİLİK SEKTÖRÜNE ÇOK BOYUTLU BAKIŞ- 5:Lojistik başarım endeksi ve Türkiye - Resim: 1

MAVİ VATAN MI YEŞİL VATAN MI YOKSA İKİSİ DE Mİ?

Son zamanlarda özellikle Mavi Vatan deyimi çok popüler oldu, biraz da Cem Gürdeniz kardeşimizin etkisiyle. Ancak Birleşmiş Milletler 17 Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları içindeki “SKA 15 Karasal Yaşam” bileşenine bakarsak insanların beslenmesinin yüzde 80’i bitkisel. Üstüne kalkınma planlarımıza girmiş yeşil (sürdürülebilirlik temelli) limanı da ekleyelim tabii. Hem mavi ekonomi hem de yeşil ekonomi deyimlerinin ikisi de bize tanıdık öyle değil mi! O zaman vatanın tüm renkleri (tayfı) dahil ele almazsak aksak mı kalır, eksik mi kalır, varın siz deyiverin, Çanakkale deyişiyle aydıverin.

SONSÖZ

Palamuta sormuşlar: Denizden ne haber? Yanıtlamış: Söyleyecek çok şey var ama ağzım su ile dolu! Bizans sikkelerinin bir yüzünde imparatorların resimleri bulunurmuş, diğer yüzündeki resim ise sabit: palamut resmi. Niye? İmparatorlar geçici, palamut sabit de ondan.

Hoş kalın, hoşça değil!