25 Nisan 2024 Perşembe
İstanbul 23°
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

Gemi inşaatı sanayi canlandırılmalı

Ulusal Strateji Merkezi raporu

Gemi inşaatı sanayi canlandırılmalı
A+ A-

Mustafa Kemal Atatürk, 1 Kasım 1937 günü, TBMM 5. Dönem 3. Toplanma yılını açarken diyor ki: “Denizcilik sadece ulaştırma işi değil, iktisadi iş olarak anlaşılacak ve tersaneler, gemiler, limanlar ve iskeleler inşa edilecek, deniz sporları kulüpleri kurulacak ve korunup geliştirilecektir. Çünkü: Toprakların ucu deniz olan bir ulusun sınırını, halkının kudret ve yeteneğinin hududu çizer.”

Atatürk, bu sözleri ile Türk Denizcilik Stratejisini aslında çok başarılı bit biçimde tanımlamış oluyor.

Türkiye bugün itibarı ile gemi üretme, gemi inşa etme, teknolojisine sahip ve bu konuda söz sahibi olmuş bir ülkedir. Uluslar arası denizcilik sektörünün 2008 yılından beri içinde bulunduğu küresel kriz öncesinde bazı gemi tiplerinde dünyanın en nitelikli ve sayısal olarak çok gemi üretimini Türk tersaneleri yapabilmekteydi.

Gemi üretim sanayini sınıflarsak:

-Askeri Gemi Üretimi.

-Ticari Yük Gemileri Üretimi.

-Off-Shore Deniz Araçları üretimi.

-Yat ve diğer turistik nitelikli teknelerin üretimi.

Bu sınıflama kendiliğinden Türkiye için Gemi üretimi Sanayinin Stratejik Bir Sanayi Kolu olarak belirlenmesi ve ona göre değerlendirilmesi gerektiğini gösterir.

Gemi inşaatında yerli üretimin yüzdesinin artırılabilmesi için bu konuda zaten çalışmalar yapmakta olan Havelsan, Aselsan desteklenmeli, özel hedefler verilmeli ve ticari gemi ekipmanı üretmeye daha çok yönlendirilmelidir. Bu arda üretimlerinin içinde yer alan bileşenlerin yerlileştirilmesine de ağırlık verilmelidir.

Gemi ana ve yardımcı makinalarının tümüyle yerli üretimi hedefi koyulmalı bu konuda sanayi üniversite ve kamu kurumu işbirliği ile model ana makina tipi belirlenmeli bunun tasarım ve üretimi için kaynak yaratılmalıdır.

Gemi inşaatında eğitilmiş iş gücü temini için gemi inşaatı ile ilgili teknik lise ve yüksekokullar yeniden açılmalı ve bunlar meslek içi eğitim de sağlayabilecek şekilde devlete ait tersanelerle iç içe bir eğitim programı ile planlanmalıdır.

Uluslararası gemi inşacıları birliklerine Türk işadamlarının katılması teşvik edilmeli özellikle Avrasya ve Asyalı inşacılarla beraber projeler üretmeleri teşvik edilmelidir.

Gemi inşa sanayinde off-shore olarak tabir edile petrol platformu ve bunlarla ilgili açık denizde çalışacak araştırma ve üretim tesisleri çok önemli bir markettir. Bu alanda da çalışmalar yapılmalı.

Uluslararası sularda balıkçılık Japonya, Norveç gibi ülkelerin tekelindedir. Bizim de bu sektöre girmemiz gerekir.

Denizlerde enerji üretimi yeni ve çok güçlü bir sektör olup hali hazırda Türk girişimcileri bu konuda ön almıştır. Devletin uygun desteği ile bu uluslar arası pazarda Türkiye tek güç olabilir.

Son Dakika Haberleri