20 Nisan 2024 Cumartesi
İstanbul 13°
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

Çin petrole bağımlılığı bu yöntemle azaltacak

Çin yollarında artık elektrikli taksiler ve şarj istasyonları olacak

Çin petrole bağımlılığı bu yöntemle azaltacak
A+ A-

Levent Uluçer/Pekin

Pekin caddeleri ülkenin ekonomisi gibi oldukça hızlı değişim gösteriyor. Geçen yıl her sokak arası ve kentin en ummadık yerlerine kadar giren ve GPS sistemiyle çalışan bisiklet kiralama sistemiyle köşe bucak bisiklet dolmuştu, şimdi de elektrikli taksiler kentin görüntüsünü değiştirecek.

PETROLE BAĞIMLILIK AZALIYOR

Dünyanın gündeminden pek düşmek bilmeyen “Pekin’in hava kirliliği” haberleri, yerini yeni türden haberlere bırakarak yoluna devam edecek gibi görünüyor. Bunlardan biri artık elektrikli arabaların Çin’de ve özellikle de Pekin’de daha çok görülmeye başlaması. Diğeriyse elektrikli arabaları şarj etmek için ülke çapında kurulacak olan 800 bin şarj noktası.

Bu 800 bin şarj noktasının 100 bin tanesi doğrudan kamuya, 700 bini kişilere özel olarak kurulacak. Çin'de halen kamuya ait olan 50 bin şarj istasyonu var ve bu rakam 150 bine yükselecek. Yani ülkedeki 140 bin kilometrelik otobanda ortalama 48,6 kilometrede bir elektrikli şarj noktası olacak.

Şu ana değin elektrikli arabalar Çin’de 1,2 milyar kilovat saat elektrik harcadılar ve bu 400 bin ton benzine karşılık geliyor.

Elektrikli arabalar için Pekin ve Şanghay’da ortalama 5 kilometrede bir şarj noktası var. Başta Guangzhou ve Shenzhen kentleri olmak üzere Çin’in büyük kentleri de bu hedef için çalışıyorlar.

SIRA ARTIK ELEKTRİKLİ TAKSİLERDE

Çin 2020 yılına kadar yerleştireceği elektrikli şarj istasyonları sayesinde, “caddelerde 5 milyon elektrikli araba olsun” hedefi koydu.

Pekin kentindeki 71 bin taksi de ya elektrikli ya da LPG ile çalışan taksiye çevriliyor. Bu da toplam 9 milyar rmb’lik (y. 4,7 milyar tl) bir bütçe demek.

Böylece sadece çevre kirliliği için değil temiz enerji pazarı için de önemli bir adım atılmış olacak. Ancak bu geçişin pek de kolay olmayacağı çünkü şarj süresinin uzunluğu ile tam dolu akü ile görece kısıtlı mesafe erimi sorununa dikkat çekiliyor. Taksi şirketlerinin bir diğer sorunuysa elektrikli taksilerin fiyatı. Şimdikilerinin fiyatı 60-70 bin rmb (31,5-36,7 bin tl) arasında. Ancak temiz enerjili taksilerin fiyatları 140 bin rmb (y. 73,5 bin tl.) Uzmanlar, bu türden arabaların daha çok kullanılmaya başlanmasıyla fiyatların da aşağıya düşeceğini belirtiyorlar.

Son Dakika Haberleri