16 Nisan 2024 Salı
İstanbul 23°
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

Müfredata üreme ve ergenlik ayarı

MEB, ortaokul 6’ncı sınıfın başında ayrıntılı işlenen üreme ve ergenlik konularını yeni müfredatta 7’nci sınıfın son konularına aldı. Üreme ve ergenlik daha yüzeysel işlenecek

Müfredata üreme ve ergenlik ayarı
A+ A-

Özlem Konur Usta
[email protected]

Milli Eğitim Bakanlığı hazırladığı yeni müfredatta ortaokul fen bilgisi dersinde ayrıntılı işlenen “İnsanlarda Üreme, Büyüme ve Gelişme” ile “Ergenlik ve Sağlık” konularını 7’nci sınıfın ikinci dönemine aldı. Konular daha yüzeysel işlenecek. Uzmanlara göre ise ergenlik dönemi, başlamadan hakkında bilgi sahibi olunması gereken bir süreç.

Ortaokul 6’ncı sınıfta fen bilgisi dersinin ilk ünitesi olan “Canlılarda, Üreme, Büyüme ve Gelişme”; “İnsanda Üreme” konusuyla başlıyor, hemen arkasından “Ergenlik ve Sağlık” ünitesi geliyor. MEB’in hazırladığı taslak müfredatta ise iki ünite 7’nci sınıfın son konuları arasına girdi. Mevcut müfredatta insanda üreme konusunun nasıl işleneceği ayrıntılı ifade ediliyor: Üremeyi sağlayan sperm ve yumurtanın görevlerine göre farklı yapılar kazanmış hücreler olduğunu fark eder.

Sperm için baş, orta kısım ve kuyruk belirtilir. Yumurta için zar, sitoplazma ve çekirdek gösterilir. İnsanda üremeyi sağlayan yapı ve organları model, levha, şema üzerinde gösterir. Üreme organlarının neslin devamı için üreme hücrelerini oluşturduğunu ifade eder. Sperm/ yumurta/ zigot/ embriyo ve bebek arasındaki ilişkiyi yorumlar. Ayrıca mevcut müfredatta, öğrencilere sperm ve yumurta hücrelerinin filmlerinin izletilmesi ve iki hücrenin büyüklük hareket bakımından karşılaştırılması isteniyor. Öğretmenlere bir de aile planlaması ve sık doğum yapmanın sakıncalarıyla ilgili de öğrencilere okuma metni vermeleri öneriliyor.

AİLE PLANLAMASI ÇIKARILDI

Yeni müfredatta ise 7’nci sınıfın son derslerine alınan konu yeni programda, üreme organlarının şema üzerinde gösterilmesi; sperm, yumurta, zigot, embriyo, fetüs ve bebek arasındaki ilişkinin açıklanması ile sınırlandırıldı. Aile planlaması konusu hiç yer almazken “Üreme sistemi sağlığında hijyenin önemi vurgulanır” denildi. Ergenlik konusunda da yeni müfredatta yapılacaklar, “Çocukluktan ergenliğe geçişte oluşan bedensel ve ruhsal değişimleri açıklanır. Ergenlik döneminin sağlıklı bir şekilde geçirilebilmesi için nelerin yapılabileceğini, araştırma verilerine dayalı olarak tartışır” denilerek sınırlandırıldı.

Mevcut müfredat ise ergenlik konusunu ayrıntılarıyla ele alıyor. Konu, bedensel ve ruhsal değişimlerin açıklanmasının yanı sıra bunu doğal bir süreç olduğu ve ergenliğe geçişte öğrencilere vücutlarından utanmamaları gerektiğinin anlatılması isteniyor. Bedensel değişimler anlatılırken adet döngüsünün de işlenmesi vurgulanıyor.

ÇOCUKLAR ERGENLİĞE HAZIRLANMALI

Yeni müfredata göre 6 yaşında ilkokula başlayan bir çocuk, eğer ailesinden yeterli bilgi alamadıysa ergenlikle ilgili doğru olan ilk bilgilerini 12 yaşında derste edinecek. Ancak bu yaştaki çocuklar artık ergen kabul ediliyorlar. Uzmanlara göre, ergenlik yaşanmadan önce bilgi sahibi olunması gereken bir dönem. Prof. Dr. Haluk Yavuzer ve Doç. Dr. İlkay Demir’in “Yeni Kuşak Anne Babalar ve Çocuklar” adlı kitabında 7-11 yaş döneminin sonlarına doğru ergenlikle ilgili çocukların bilgilendirilmesi gerektiği ifade ediliyor. Kitapta şöyle deniliyor: Erinliğin yaklaşmasıyla çocuklar (özellikle kız çocukları) bedenlerinde bazı değişimler hissetmektedir. Girmek üzere oldukları gelişimsel dönemin fiziksel ve biyolojik değişimlerine çocukları hazırlamak onlara bu konuda ihtiyaç duydukları bilgi, rehberlik ve desteği sağlamak, kendilerini yalnız hissetmemeleri ve yaşadıklarının normal gelişimin bir parçası olduğunu anlayıp bedenlerini kabul etmeleri açısından önem taşır.

MEB MÜSTEŞARI TASLAĞI SAVUNDU

MEB müsteşarı Yusuf Tekin, müfredat taslağı hakkında yapılan eleştirilerle ilgili açıklama yaptı. Tekin, Atatürkçülüğün müfredattan çıkarıldığı eleştirileriyle ilgili tek bir derse ya da bir sınıfa değil müfredatın bütününe bakılması gerektiğini ifade etti. Aydınlık dün yaptığı haberde, 1, 2, 3 ve 4’ncü sınıfta okutulan bütün dersleri incelemiş ve “İlkokuldan Atatürk’ü çıkardılar” haberini sürmanşetten vermişti.

Tekin açıklamalarında şunları iddia etti: Bilindiği üzere bir müfredat güncellemesini Cuma günü kamuoyu ile paylaştık. Ortak aklı bulma amaçlı iyi niyetli bir girişim kuşkusuz. Dolayısıyla aynı iyi niyet çerçevesinde ülkemizin geleceğine hizmet edecek katkıları bekliyoruz. Hazırladığımız müfredatları incelerken sadece bir sınıftaki tek bir derse bakılarak yorum yapmak hatalı ve eksik bir bakış olacaktır. Herhangi bir değeri salt bir derse endeksleyerek vermek hem pedagojik açıdan ve hem de oluşturduğunuz konsept açısından uygun değildir. Atatürk ve onun çocuklarımıza emanet ettiği başta cumhuriyet, demokrasi ve bağımsızlık olmak üzere bu coğrafyaya vatan bilinciyle sahip çıkmayı temin edecek milli değerleri vermek bu müfredat taslağının en öncelikli parametrelerinden birisidir. Bu değerler müfredatın içerisinde ayrıca kurgulanmıştır. Örneğin; 1. Sınıfta sadece Hayat bilgisi ya da Türkçe dersine bakarak bu değerlerin yeterli olmadığına hükmetmek doğru bir değerlendirme olmaz. Müfredatın tamamına bakmak gerekir. İlave olarak bu bir taslağın paylaşımıdır. İyi niyetli katkılar çerçevesinde nihai halini alacaktır.

LAİK EĞİTİM SİSTEMİ İÇİN DİRENÇ GÖSTERECEĞİZ

Mehmet Balık (EĞİTİM-İş Genel Başkanı): 4+4+4 eğitim sistemine geçerken İmam Hatip Mezunları Derneği ve Eğitim-Bir-Sen bir rapor yayımlamıştı. Sonra konu meclis gündemine taşınmış ve 4+4+4 eğitim sistemine geçilmişti. Aynı tiyatroyu bu müfredat değişikliğinde görüyoruz. Bir hafta önce Eğitim-Bir-Sen, Atatürkçülüğün yok sayıldığı bir rapor yayımladı. Hemen ardından Milli Eğitim Bakanlığı, yeni eğitim müfredatını kamuoyuna açıkladı ve bu taslağı görüşlere sunuyoruz dedi. Bu, tamamen AKP’nin kendi ideolojisine göre uyarladığı ve tesadüftür ki başkanlık sistemi ile birlikte getirdiği cumhuriyetin değerlerini yok etme projesidir. Bu taslak, AKP’nin düşüncesine uygun bir eğitim sistemi ve ülkeyi dönüştürme çabasının resmidir. Amaç, kendi dayatmalarını eğitim sistemine yerleştirerek biat eden, sorgulamayan adam tipi yetiştirmektir. Yeni müfredat toplumda çatışmaya yol açacak. Sağlıklı bir sistem olması mümkün değil. Cumhuriyetin temellerini yerle bir edecek. Biz laik bir eğitim sistemi için elimizden geleni direnci göstereceğiz.

GÖRÜŞLERİNİZİ İLETİN

Aydınlık okurlarını, hem Aydınlık’a hem de MEB’e müfredatla ilgili görüşlerini iletmeye çağırıyoruz. Aydınlık, müfredat taslağının askıda olduğu bir ay boyunca akademisyenler, eğitim uzmanları, öğretmenler, politikacılar, veliler ve öğrencilerin görüşlerine yer verecek. Taslak hakkında eleştiri ve görüşlerinizi Aydınlık’a [email protected] adresinden iletebilirsiniz. MEB’in yayımladığı iletişim adresleri de şöyle: Genel değerlendirme için [email protected], ilköğretim programları hakkında değerlendirme için: [email protected], ortaöğretim programlarıyla ilgili değerlendirme için [email protected]

Son Dakika Haberleri