ABD Kongresi'nde uzay yarışı uyarısı: Çin en büyük rakibimiz
ABD’li kongre üyeleri ve güvenlik uzmanları, Çin'in uzaydaki ilerleyişini "en kritik rakip ve tehdit" olarak tanımlayarak Ay'a insanlı iniş yarışının küresel standartları belirleyeceğini açıkladı
ABD Temsilciler Meclisi Dış İlişkiler Alt Komitesi'nde düzenlenen oturumda, Çin'in Amerika Birleşik Devletleri için uzaydaki en ciddi rakip olduğu ve bu yeteneklerini diplomatik bir nüfuz aracı olarak kullandığı ifade edildi. Stratejik ve Uluslararası Çalışmalar Merkezi'nden Kari Bingen, Ay yarışını kazanan tarafın sadece teknoloji tedarikçisi olmayacağını, aynı zamanda bilgi akışının şartlarını ve ağların birlikte çalışabilirliğini belirleyeceğini dile getirdi. Bingen'e göre bu rekabet, dünyanın nasıl görüleceğini ve sistemlerin nasıl işleyeceğini tayin edecek küresel bir standart savaşı niteliği taşıyor.
AY'A DOĞRU YARIŞ
Her iki ülke de önümüzdeki birkaç yıl içinde Ay'a astronot göndermeyi planlıyor. ABD'nin Artemis programı, 2028 yılına kadar Ay yüzeyine geri dönmeyi ve 2030 itibarıyla bölgede bir ileri karakol kurmaya başlamayı hedeflerken; Çin, ilk mürettebatlı inişi için 2030 yılını hedef olarak belirledi. Kongre üyesi Randy Fine, Pekin'in kendisini ABD ile bir savaş içinde gördüğünü iddia ederek, Washington'un bu durumu aynı ciddiyetle ele almaması konusundaki endişelerini dile getirdi.
Şu ana kadar Ay'a insan indirmeyi başaran tek ülke Amerika Birleşik Devletleri olsa da Çin, Hindistan ve Sovyetler Birliği gibi ülkeler Ay yüzeyine robotik misyonlarla ulaşmayı başardı. Geçtiğimiz yıl içinde ABD, Artemis programının ikinci başarılı aşamasını tamamlarken, Çin de 2030 Ay misyonu için kritik teknolojik ilerlemeler kaydetti. Uzmanlar, uzayda kurulacak ittifakların ve belirlenecek standartların gelecekteki küresel sistemlerin temelini oluşturacağı konusunda uyarılarını sürdürüyor.