07 Aralık 2024 Cumartesi
İstanbul 11°
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

Çip sıkıntısı yaşayan otomotiv patlama yapacak

Otomotiv sektöründe çip krizi sürüyor. Yıl başından bu yana devam eden krize ilişkin Erin Motor Genel Müdürü Ersin Şahin Aydınlık'a konuştu.

Çip sıkıntısı yaşayan otomotiv patlama yapacak
A+ A-
RECEP ERÇİN

Şahin, çip üretiminde hakimiyetin Uzakdoğulu firmalarda olduğunu bu firmaların da yine Uzakdoğu'nun elinde bulunan akıllı telefon, tablet ve bilgisayar firmalarının siparişlerine ağırlık verdiklerini söyledi. Salgın ile birlikte evden çalışma modeli yüzünden özellikle tüketici elektroniğine yoğun bir talep olması sonucu çip üreticilerinin bu tarafa ağırlık verdiklerini kaydeden Şahin, fakat son aylarda otomotiv talebinin de artmasıyla birlikte, birçok büyük markanın çip sıkıntısı yaşamaya başladığını anlattı.

YÜRÜYEN BİLGİSAYARLAR DÖNEMİ

“Artık bir otomobile baktığınızda 50'den 300 adede kadar çip kullanılıyor. Otomotiv çip talebinin yüzde 1.7'sini içeriyor ama üreticiler otomotive kapasite ayırmadıkları için sorun yaşandı” diyen Ersin Şahin, şu bilgileri paylaştı: “Artık otomobiller yürüyen bilgisayar haline geldi. Öyle olunca çipler daha önemli oldu. Çip kapanın elinde kalıyor. Sorun yaşanınca bu sefer devletler araya girip 'otomotiv sanayimizi durduramazsın' dedi. Üretim büyük oranda Tayvan'da yapılıyor. Dünyada bu konuda üç dört firma var. Üst düzey bir teknoloji bu. Çip üretimi de haliyle pazarın olduğu yerde. Çipleri en çok Uzakdoğulu firmaları kullanıyor. Apple bile Çin'den çıkıyorum dese de yine Asya'da bir ülkede kalıyor.”

YAZ AYLARI HAREKETLİ GEÇECEK

Avrupa'daki otomotiv markalarına tedarik sağlayan bir sanayici olarak önümüzdeki dönemde sektöre yönelik öngörülerini paylaşan Ersin Şahin, “Otomotiv tarafında hammadde sorunu yaşamıyoruz. Ama hurda alüminyumdan hammadde dönüştürenlerde bir sıkıntı yaşandı. Otomotiv genelde planlı çalışır. Önümüzdeki yılın planı bu yıldan bellidir. Ama salgında büyük bir çöküş oldu. Sonra bir anda toparlanınca ekim, kasım, aralık çok hızlı ilerledi. Ocak ve şubatta inanılmaz kaos oldu. Ana sanayi diyor ki temmuz, ağustosta ciddi araba satışları olacak” dedi.

TEDARİK SANAYİ İHRACATI ARTACAK

Avrupa siparişleri sayesinde Türk otomotiv tedarik sanayisinin 2021 ihracatında belirgin bir artış göreceğimizi ifade eden Erin Motor Genel Müdürü Ersin Şahin, “Türkiye açısından büyük avantaj. Birçok firma sadece ihracata çalışıyor. Türkiye'deki fabrikalarda ölçekte sıkıntı olmaz. Biz geçen dönemde istihdamı yüzde 20 artırdık” diye konuştu. Çip ve yarı iletkenlerin ülkemizde üretilmesi konusundaki sorumuzu da yanıtlayan Ersin Şahin, Türkiye'nin doğru yasal düzenlemelerle yatırım çekebileceğini aktardı.

ekonomi Otomotiv Yatırım Üretim Çip sanayi