DSÖ Kongo'da Ebola salgını için küresel acil durum ilan etti
Dünya Sağlık Örgütü, ülkede 88 kişinin ölümüne yol açan ve aşısı bulunmayan Bundibugyo varyantı nedeniyle en yüksek ikinci alarm seviyesini devreye soktu
Dünya Sağlık Örgütü (DSÖ), Demokratik Kongo Cumhuriyeti'nde ortaya çıkan ve kısa sürede onlarca kişinin hayatını kaybetmesine neden olan Ebola salgını nedeniyle pazar günü uluslararası kamu sağlığı acil durumu ilan etti. Yetkililer, hızla yayılan bu salgına yol açan varyantın herhangi bir aşısının veya özel bir tedavisinin bulunmadığı konusunda ciddi uyarılarda bulundu. Afrika Hastalık Kontrol ve Önleme Merkezleri (Afrika CDC) tarafından yapılan son güncellemede, yüksek derecede bulaşıcı olan bu kanamalı ateş salgınında şu ana kadar 88 ölüm ve 336 şüpheli vakanın kayıtlara geçtiği bildirildi.
AŞISI VE ÖZEL TEDAVİSİ BULUNMUYOR
Cenevre merkezli DSÖ, "Bundibugyo" varyantının yol açtığı bu son salgının, uluslararası sağlık tüzüğü kapsamında en yüksek ikinci uyarı seviyesi olan "uluslararası öneme sahip kamu sağlığı acil durumu" teşkil ettiğini duyurdu. Küresel sağlık kuruluşu, vakaların gerçek boyutu ve coğrafi dağılımı konusundaki belirsizlikler nedeniyle salgının henüz 2024 yılında yürürlüğe giren en yüksek seviyedeki pandemi alarmı statüsüne yükseltilmediğini kaydetti. Demokratik Kongo Cumhuriyeti Sağlık Bakanı Samuel-Roger Kamba, mevcut varyantın yüzde 50'ye ulaşabilen çok yüksek bir ölüm oranına sahip olduğunu belirterek, mevcut aşıların yalnızca daha ölümcül olan Zaire varyantına karşı etkili olduğunu vurguladı. İlk olarak 2007 yılında tanımlanan Bundibugyo varyantı nedeniyle komşu ülke Uganda'da da bir Kongo vatandaşının hayatını kaybettiği açıklandı.
BÖLGEDE TECRİT ALANI YOK, CENAZELERE AİLELER MÜDAHALE EDİYOR
Sağlık yetkilileri, salgının Uganda ve Güney Sudan sınırındaki Ituri eyaletinde patlak verdiğini doğruladı. Bölgedeki sivil toplum temsilcileri, iki haftadır ölümlerin yaşandığını, hastaları tecrit edecek hiçbir tesis bulunmadığını, insanların evlerinde öldüğünü ve hayatını kaybedenlerin bedenlerine korumasız şekilde aile üyeleri tarafından müdahale edildiğini aktardı. Bakan Kamba'nın verdiği bilgilere göre salgındaki ilk vaka, 24 Nisan'da Ituri'nin merkezi Bunia'daki bir sağlık merkezine Ebola semptomlarıyla başvuran bir hemşire oldu. 100 milyondan fazla nüfusuyla Fransa'nın dört katı büyüklükte olan ülkede, zayıf altyapı nedeniyle tıbbi malzemelerin lojistiği büyük bir zorluk oluşturuyor.