06 Haziran 2026 Cumartesi
İstanbul 19°
  • Adana
  • Adıyaman
  • Afyon
  • Ağrı
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Çorum
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Düzce
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Gümüşhane
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • İstanbul
  • İzmir
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kırşehir
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Kütahya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Mersin
  • Muğla
  • Muş
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Şanlıurfa
  • Siirt
  • Sinop
  • Şırnak
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

Özelleştirme bağları kuruttu

Karaman Tekel Suma Fabrikası’nın kapanmasının ardından bağlar kurudu. Yatırım yapılmayan Ereğli Şeker Fabrikası’nda da kapasite düştü

Karaman fabrika istiyor: Özelleştirme bağları kuruttu... Üzüm bağları neden kurudu? Ereğli Şeker Fabrikası'nın işletme kapasitesi neden düştü?

Karaman Ziraat Odası Başkanı Mehmet Bayram, “Köylerimizde yaşayan üreticilerimize sahip çıkmalı, üretime teşvik etmeliyiz. Tarımı terk edemeyiz, üretiminden vazgeçemeyiz.” dedi.

Ova ve dağ köyleriyle tarımın ve hayvancılığın önemli merkezlerinden Karaman’da her türlü ürün yetişiyor. Buğday, arpa, mısır, şeker pancarı… Birçok ürünün üretiminde Türkiye’de ilk sıralarda yer alan Karaman, meyve üretimi bakımından ve özellikle elma üretimiyle de tam bir üretim merkezi konumunda. Türkiye elma üretiminde 752 bin tonla 2’nci sırada, elma ağacı sayısı bakımından ise 1’inci sırada yer alıyor.

Özelleştirme bağları kuruttu - Resim : 1
Mehmet Bayram

SULAMA PROJELERİ TAMAMLANMALI

Karaman köylerindeki üreticinin en önemli sorununun su olduğunu belirten Karaman Ziraat Odası Başkanı Mehmet Bayram, bölgede yaşanan sıkıntıları anlattı. Bayram, şöyle konuştu:

“Her bölgemizin ayrı sorunları var. Özellikle sulu tarımın yapıldığı ova bölgemizde kuraklıktan dolayı kuyulardan suların çekilmesi, barajların dolmaması çiftçilerimizi endişelendirmektedir. Sulu tarım yapan çiftçimizin tek umudu dış havzalardan su getirilmesi için başlatılan projelerin tamamlanması. Bakanlığımızca yıllardır konuşulan havza bazlı destekleme modelinin bu yıl uygulanması, su tüketimi açısından büyük önemdedir.”

34 YILDIR YATIRIM YOK

Bu yıl uygulanmaya başlayan planlı üretimle mısıra alternatif olarak çiftçinin şeker pancarı ekimi için kota talep ettiğini belirten Bayram, “Fakat burada asıl sorun 34 yıldır hiç bir yatırım yapılmayan Ereğli Şeker Fabrikası. Fabrikanın işleme kapasitesi günlük 7 bin 500 ton. Sezonda toplam 1 milyon 250 bin ton pancar alımı yapıyor. Bu yetersiz. Kapasitenin artırılarak üreticilerimize ek kota verilmesi ve pancar ekimi için üreticinin teşvik edilmesi gerekmektedir.” dedi.

Şeker pancarı sezonunun hâlâ devam ettiğini bildiren Bayram, “Karda kışta hasat devam ediyor. Özellikle pancar sökmekle ilgili sıkıntı yaşıyoruz. Bu da üreticiyi üretimden uzaklaştırıyor. Uzun yıllar devlet bu fabrikalara bakım yapmadı. Yatırım yapılması lazım. Çünkü tek çıkışımız üretim. Planlı üretime geçildi. Mısır, şeker pancarı, elma bizim lokomotif ürünlerimiz. Mısır ekimi su kısıtı nedeniyle 11 ilde 4 yılda bir yapılacak. Biz de bu illerden biriyiz. Şeker pancarı da stratejik ürün olduğu için Karaman’a katkı sunar diye düşünüyoruz.” diye konuştu.

Özelleştirme bağları kuruttu - Resim : 2
Sulu tarımın yapıldığı ovada kuraklık ve susuzluk çiftçileri endişelendiriyor. Çiftçinin tek umudu dış havzalardan su getirilmesi için başlatılan projelerin tamamlanması.

FABRİKA VARKEN GELİR DE VARDI

Mehmet Bayram, Karaman merkezde bulunan 45-50 dağ köyünün geçim kaynağının üzüm bağları olduğunu ancak Tekel Suma Fabrikası’nın özelleştirilmesinin ardından kuru ve yaş üzüm üretiminin bölgede bittiğini belirtti.

Bayram, şöyle devam etti: “Tekel Suma Fabrikası’nda 30 bin ton kuru ve yaş üzüm işleniyordu. Bu ciddi bir rakam. Fabrika, Karaman’a yakın çevre illerden de alım yapıyordu. O zaman köylülerimizin gelir seviyeleri oldukça iyiydi çünkü sattıkları üzüm para ediyordu. Bölge köylerimizde yaşayan üreticilerimiz ortalama 3-4 ton üzüm satıyordu ve alım güçleri oldukça iyiydi.

BAĞLAR KURUDU

“Fabrika satıldıktan bir süre sonra kapandı. 30 bin tonluk Tekel üzümünün üretimi tamamen bitti. Bağlar, bakımsızlıktan kurudu. Köylerde yaşayan çiftçilerimiz üzüm üretiminden başka geliri olmayan özellikle genç çiftçilerimiz, şehre göç vermeye başladı.

"Bugün köylerimizde bağcılık yok denecek kadar azaldı, bağcılık yeniden canlanmalı, teşvik edilmeli. Çünkü göç veren köylerimizde tarımsal faaliyetler bitme noktasında. Hayvancılık, bitkisel üretim azalıyor, gençler köyleri zorunlu terk ediyor. Bunun gerekçesi yeterince gelir olmaması.”

Şu anda sadece sofralık üzüm üretimi yapıldığını belirten Bayram, “Köylerimizde alternatif olarak iklim durumuna göre kiraz, zeytin, ceviz ve badem üretimleri yapılmaktadır. Bazı köylerimizde ise ekşikara çerezlik üzüm üretilmekte olup alım garantisi olan bir çeşit olmadığı için fiyat istikrarı oluşmadığından dolayı üreticilerimiz mağdur oluyor. O köyler bağcılıktan çekildi.” diye konuştu.

KIRSALDA YAŞAMI TEŞVİK ETMELİYİZ

Saha ziyaretleriyle köylüyü dinlediklerini, talebin yeni projelerle kırsalda yaşamı teşvik olduğunu ifade eden Bayram, şöyle devam etti:

“Özellikle dar geliri olan bu köylerimizi devletimiz desteklemelidir. Karaman İl Özel İdaremizin yıllardır vermiş olduğu bağ fidesi, zeytin, ceviz, badem ve meyve fidan desteği üreticilerimize büyük katkı sağlamaktadır. Tarım, ekonomik kalkınmamızın temel taşlarından biridir. Bu nedenle çiftçilerimizin sesine kulak vermek, sorunlarına çözüm üretmek ve sürdürülebilir bir tarım politikası geliştirmek önceliğimiz olmalı. Devletimiz tarafından kırsalda yaşamı teşvik edecek yeni destekleme paketleri ile bitkisel ve hayvansal üretimin artırılması için gerekli adımlar atılması gerekmektedir.”

80 BİN TON PANCAR ARAZİDE

Özelleştirme bağları kuruttu - Resim : 3

“Karaman’da arazide 80 bin ton pancarımız var. Sökülen bekleyen pancar bu… 15-20-30 gün bekleyen üreticilerimiz var. Bu da pancar da fireye neden oluyor. Fabrikanın işleme kapasitesi yeterli olmadığı için bekletiliyor.

1 milyon ton pancarı aynı anda fabrikaya yükleyemiyorlar. Yakınımızda Konya Şeker’in üretim sahası var. Günde 15 bin ton işliyor. Fabrikamızın kapasitesi artmış olsa sezon bir ay erken biter, üretici de sıkıntı yaşamaz.”

Karaman Ziraat Odası Mehmet Bayram Şeker pancarı Üzüm