Kurban pazarlarında üretici de alıcı da dertli
Kurban Bayramı’na günler kala pazar yerlerinde hareketlilik arttı. Kurban fiyatlarının geçen yıla göre ikiye katlandığı görüldü. Pazara hayvan getiren üretici ise en önemli girdi maliyeti olan yem fiyatlarında destek istedi.
Hatay’ın İskenderun ilçesindeki canlı hayvan pazarında Kurban Bayramı öncesinde hareketlilik arttı. Türkiye’nin farklı illerinden getirilen kurbanlıklar, alıcılarını bekliyor.
Pazar esnafı hem satışlardan hem de artan maliyetlerden şikâyetçi. Yem ve mazot desteği isteyen üreticiler, kurban satışlarının yeterli olmadığını belirtti. Girdi maliyetlerinin artmasıyla kurbanlık fiyatlarının yüksek olduğunu belirten üreticiler, “Saman ve mazot desteği olursa kurbanlıklar da ucuzlar.” dedi.
Kurban pazarını gezdik, kurban satıcıları ve alıcılarla konuştuk.
FİYATLAR İKİYE KATLANDI
Şanlıurfa’dan gelen üretici Ali Koç, yem fiyatları yüzünden kurban fiyatlarının geçen yıla göre ikiye katlandığını belirterek şu bilgileri verdi:
“Gaziantep’te büyükbaşın kilosu 350 lira ama burada 400 liradan aşağı satarsak zarar ederiz. Kuzular 10-15 bin lira arasında, tuklu ise 15-25 bin liradan satılıyor. Koçlar ise ağırlığına göre 30-40 bin lira.”
Alıcı Hasan Demir de “Bizim maaşımız 20 bin lira, emekliyiz, nasıl alacağız? Fiyatlar çok yüksek. Kilosuna 430 diyorlar.” dedi.
HAYVAN SAYISI DA ÜRETİCİ SAYISI DA AZALDI
Niğde’den gelen üretici İrfan Başkan da şöyle konuştu:
“İşler bizim beklediğimiz gibi değil, pazarda fazla müşteri yok. Maliyetler kurban fiyatlarını iki katına çıkardı. Yem fiyatı iki katına, pazar yeri kirası iki katına, nakliye ücretleri iki katına çıktı. Geçen yıl 200 mal getirmiştim, bu yıl 60 mal getirdim. Arkadaş, geçen yıl 85 mal getirmişti, bu sene 50 mal getirdi. Üretim düşüyor ve pazara getirilen mal sayısı da azalıyor. Pazara mal getiren de azaldı. Geçen yıl Diyarbakır’dan 15 kişi gelmişti, bu sene 6 kişi gelmişler. Aksaray’dan 18 kişi gelmiştik, bu sene 2 kişi geldik. Devlet yonca, yem ve diğer girdilerde destek vererek, üretimi teşvik edebilir.”
BELEDİYE HİZMET VERMİYOR
Muş’tan gelen üretici Mahir Karagün de pazar yerinin sıkıntılarını anlattı:
“Yatacak yerimiz yok, suyumuz yok, mallarımız susuzluktan heder oluyor. 17 yıldır ben buraya mal getiriyorum, belediye hizmet vermiyor. Bizden her yıl 35 bin lira kira alıyorlar. Saman, yem her şey pahalı. Böyle giderse malcılık biter. Devlet destek vermeli. Verdiklerini söylüyorlar ama vermiyorlar.”


