P&G işçileri sefalet zammına karşı grevde
P&G işçileri, işten çıkarmalar yaşanmasın diye aylarca fazla mesaiye kaldıklarını, pazar günleri dahil dinlenmeden çalıştıklarını anlatarak sefalet zammına karşı grevi sürdürüyor. İşçiler, ‘Fabrikayı ayakta tutmak için fedakârlık yaptık, şimdi emeğimizin karşılığını istiyoruz.’ dedi.
ABD merkezli Procter & Gamble’ın Kocaeli’nin Gebze ve Şekerpınar’daki fabrikalarında çalışan Lastik-İş Sendikası üyesi 85 işçinin başlattığı grev dördüncü gününü geride bıraktı. Yaklaşık 5,5 aydır süren toplu iş sözleşmesi görüşmelerinde işverenin ilk altı ay için yüzde 5 zam teklif etmesi ve sonraki dönemler için enflasyonun yalnızca yüzde 40’ını içeren artış önermesi üzerine greve çıkan işçiler, ‘Sadaka değil, emeğimizin karşılığını istiyoruz’. diyerek fabrika önündeki direnişlerini Aydınlık’a anlattı.
‘KAZANIMLARIMIZI BIRAKMAYACAĞIZ’
Lastik-İş Sendikası Gebze Şube Başkanı Özay Bektaş şu ifadeleri kullandı:
“Dördüncü günümüzde bizleri yalnız bırakmadığınız için hepinize şükranlarımı sunuyorum. Bizim bugün sahip olduğumuz bu haklar, bu kazanımlar tesadüfen elde edilmedi; biz bu noktaya bir günde gelmedik. Arkamızda yılların verdiği büyük bir tecrübe ve ödediğimiz bedeller var. Bu yüzden, yılların emeğiyle kurduğumuz bu düzeni, işverenin iki dudağının arasından çıkacak tek bir kelimeye kurban etmeyeceğiz ve asla bırakmayacağız. Gelin bunu sahada değil masada bitirelim. Türkiye’nin içinde bulunduğu ekonomik şartlarda, çocuklarımızın geleceği ve ailemizin refahı için biz sadece hakkımız olanı istedik. Biz elimizi taşın altına koyduk. Muhataplarımıza ‘En azından enflasyon oranında bir uzlaşıyla bu sözleşmeyi bitirelim’ dedik. Ancak bu işveren, işçisine resmi enflasyon oranını bile çok gördü; bize sadece yüzde 5 gibi komik bir artışı reva gördü. 2, 3 ve 4. Altı aylarda bizlere layık görülen sadece enflasyonun yüzde 40’ıdır. Bu düzenlerini sürdürerek ülkeden kâr transferi yapanlar ve bu sömürü sistemini dayatanlar bilmelidir ki, bu düzen böyle gitmeyecek. Bu çarpık sistem mutlaka değişecektir; ancak bizler onurlu mücadelemizden ve dik duruşumuzdan asla taviz vermeyeceğiz. Kazanan emek ve işçi sınıfı olacak.”
‘ARKADAŞLARIMIZ ÇIKARILMASIN DİYE DİNLENMEDEN ÇALIŞTIK’
Fabrikada çalışan ve Lastik-İş Sendikası Gebze Şube Mali Sekreteri olan Ceyhun Kara, fabrikanın üretimini sürdürebilmesi, işçilerin işten çıkarılmaması için yaptıkları fedakârlıkları anlattı:
“Buradaki arkadaşlarımızın çoğunun fiziksel sağlık sorunları var. Ben de 23 yıldır gece gündüz çalışıyorum ve 39 yaşında tansiyon hastası oldum. Sürekli mobbing ve baskıya maruz kaldık. Bize sürekli ‘satışı artırın, üretimi artırın’ denildi. İşimizi koruyabilmek için zaman zaman altı-yedi hafta boyunca, pazar günleri dahil hiç dinlenmeden çalıştık. Bunca fedakârlığın ve alın terinin karşılığında bugün bu haksızlıklarla karşı karşıya kalıyoruz. Burayı sefalet ücretleriyle üretim yapılan bir tesis haline getirmek istiyorlar. Arkadaşlarımız maaşlarını alabilsin, işten çıkarılmasın diye bir yıl boyunca fazla mesai yaptık. Arkadaşlarımızın maaşı ödenebilsin diye beş gün çalışan arkadaşlarımız dört günlük, altı gün çalışan arkadaşlarımız ise beş günlük ücret aldı.”
‘GREV KIRICILIĞINDAN VAZGEÇİLMELİ’
“İşveren, gerçek olmayan enflasyon oranına rağmen yüzde 5’lik zam teklif ediyor. Bu kabul edilebilir değil. Dört gündür grevdeyiz ve mücadelemiz sonuna kadar sürecek. İşveren, greve başlamamızın ardından yurt dışından, Çek Cumhuriyeti’nden toz deterjan ve likit ürünler getirmeye başladı. Bu grev kırıcılığını kabul etmiyoruz. Bu, emeğimize yapılmış bir saygısızlıktır. İşveren bu ithal ürünleri getirmekten vazgeçmeli.
“Greve çıktığımızda bizlere mesaj gönderildi ve sağlık sigortalarımızın iptal edildiği bildirildi. Biz düşman değiliz ancak işveren farklı oyunlar peşinde. Biz, barış içinde ve yasalar çerçevesinde toplu iş sözleşmesi imzalamak istiyoruz. Haklarımızı sonuna kadar koruyacağız.
“Yüksek faiz politikaları ve patronların yön verdiği kur politikaları nedeniyle yük emekçilerin sırtına bindiriliyor. Lastik-İş Sendikası’nda son altı ayda 3 bin 500 üyemiz işsiz kaldı. Ülke doğru yönetilmiyor. Kira fiyatları, asgari ücret ortada. Bu sorunları işçi sınıfı bir araya gelerek çözebilir. Sermayedarlar bu işi çözemiyor. Pastadaki payın yüzde 90’ını zenginler alırken, biz işçiler kalan yüzde 10’u paylaşmak zorunda kalıyoruz. Bu düzenin değişmesini istiyoruz.”
‘Vatan Partisi sonuna kadar yanınızda’
Vatan Partisi İşçi Sendika Bürosu İstanbul Başkanı Mevlüt Usta, Vatan Partisi Gebze İlçe Başkanı Hasan Çölgeçen ve beraberindeki heyet işçilere destek ziyaretinde bulundu. Mevlüt Usta şunları söyledi:
“Maalesef Türkiye’de yasalarımız düzgün işletilmediği ve işverenler tarafından sıkça göz ardı edildiği için, işçi sınıfı hak ettiği imkanlardan yeterince yararlanamıyor. Unutulmamalıdır ki adaletin gecikmesi, mücadelenin de karşılıksız kalması demektir. Bu yüzden yasalarımızın işçiyi koruyacak şekilde yeniden düzenlenmesi şarttır.
“Pandemi döneminde tüm dünya eve kapanmışken, insanlar büyük acılar yaşarken sizler bu fabrikada, canınızı dişimize takarak üretime devam ettiniz. Bugün bize sırtını dönen o Amerikan firması, arkadaşlarımızın 7/24 o zor koşullarda çalışması sayesinde devasa kârlar elde etti. Bizler o gün yangının içinden mal kurtarırcasına çalışırken, bugün önümüze getirilen teklif tam bir utanç kaynağıdır.
“İnsanlarımızın daha fazla yoksullaştığı enflasyonun daha fazla arttığı yaşam koşullarının ağırlaştığı ortamda ilk 6 ay için yüzde 5, diğer 3 altı ayda da yüzde 40 gibi teklifler sunmak, enflasyonun altında ezilen işçiyle alay etmektir. Pandemide gecesini gündüzüne katarak bu şirkete milyarlar kazandıran işçinin emeği bu kadar ucuz değildir. Eğer işveren kapısının önünde direniş görmeyi göze alıyorsa, biz de hakkımızı alana kadar oradan ayrılmayacağız. Biz Vatan Partisi olarak her zaman bir telefon yakınınızdayız ve bu onurlu mücadeleyi başarıya ulaştıracağız.”

