25 Nisan 2024 Perşembe
İstanbul 18°
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

Suat Sayın’dan Arap müziğinden alıntı itirafı!

Arap bestecilerin eserlerinin izin alınmadan ve Türkçe sözler yazılarak Türk besteciler tarafından piyasaya sürüldüğü, müzik piyasasında her zaman tartışma konusu olmuştur. O besteciler arasında ismi anılan ünlü besteci ve ses sanatçısı Suat Sayın’ın, on yedi sene önce yaptığı itiraf dikkat çekti

Suat Sayın’dan Arap müziğinden alıntı itirafı!
A+ A-
ONUR AKAY

“Artık Sevmeyeceğim”, “Sevemez Kimse Seni”, “Gündüzüm Seninle”, “Sakın Bir Söz Söyleme” gibi çok sayıda ölümsüz eserin bestekârı ve ünlü Türk sanat müziği ses sanatçısı Suat Sayın’la, 1998 yılında Akçay’da tanışmış, kısa sürede dost olmuş ve ailece görüşmeye başlamıştık. Suat Hoca, hem Akçay’da hem de Bodrum’da sahne aldığım mekânlarda beni dinlemeye gelir, zaman zaman bana oturduğu yerden eşlik ederdi. 2003 yılında çalan telefonumun diğer ucunda Suat Sayın vardı ve dönemin ünlü edebiyat dergisinde yayımlanan “Seni Sevmekten Değil Senden Vazgeçtim” isimli şiirimi Nihâvend makamında bestelediğini söyleyerek, bana sürpriz yapmış ve beni çok mutlu etmişti. Suat Hoca, ortak şarkımızı geçmek için bize gelmek istediğini de iletince, hemen akşam yemeğine davet ettik. Akşamüstü Suat Hoca Ortaköy’deki evimize geldi ve kendi el yazısı ile yazdığı ortak şarkımızın notasını bana imzalı olarak hediye etti. Şarkıyı birlikte geçtik ve bir kasete hocamızın sesinden kayıt ettik. Bende hemen hocamıza ortak şarkımızın anısına, bir röportaj yapma teklifinde bulundum, kabul etti ve sorularımı yönelttim. İşte, unutamayacağım o günden hatıra kalan ve hiçbir yerde yayımlanmayan Suat Sayın röportajımı, on yedi sene sonra siz Aydınlık okuyucuları ile paylaşıyorum.

  • Müziğe nasıl başladınız?

1932 doğumluyum. Müziğe on üç yaşında ud çalarak başladım. 1952 yılında Ankara Radyosu’na girdim, on sene orada çalıştım. Radyoda hocalık sıfatım vardı.

  • Çok önemli bestekârlarımıza hocalık da yapmışsınız…

Evet, şimdi üstat olmuş Yıldırım Gürses, Ziya Taşkent, Kutlu Payaslı, İsmet Nedim Saatçi ve Mustafa Seyran o dönemde daha stajyerdi ve bu isimlere nota, usul ve makam dersleri veriyordum.

  • Öğrencileriniz arasında dönemin ünlü assolistleri de var…

Suat Sayın: Behiye Aksoy, Emel Sayın, Neşe Karaböcek, Sevim Tanürek, Sevim Şengül ve Sevim Çağlayan’a özel dersler verdim.

  • Ankara Radyosu’ndan İstanbul’a ne zaman geldiniz?

1960’da Sevim Çağlayan’la İstanbul’a geldik. Senelerce gazinolarda ünlü isimlerle çalıştım. Sonra sahnelerde ud çalarak Zeki Müren’e refakat etmeye başladım. Plak çıkardım, kasetler çıkardım.

  • Zeki Müren’in her projesinde sizinle çalıştığı bir dönem de vardı.

Evet, Zeki Müren’in yönetmeni gibiydim. Plaklarını, sahne repertuvarlarını, film müziklerini hep ben hazırlıyordum.

  • Çok sesli müziğin ilk temsilcileri oldunuz.

Plaklarda sazları ilk defa ben fazlalaştırdım.

  • Fantezi şarkılar da yaptınız…

1961’de “Artık Sevmeyeceğim” isimli İlk fantezi şarkımı yaptım. O dönem çok tenkit edildi ama çok sevildi. Zeki Müren başta olmak üzere herkes okudu.

Suat Sayın’dan Arap müziğinden alıntı itirafı! - Resim: 1

'TÜRKIYE’DE İLK ARABESK ŞARKIYI BEN YAPTIM'

  • Bazı şarkılarınıza arabesk diyenler de var.

Aslında Türkiye’de ilk arabesk şarkıyı ben yaptım. “Nerde Akşam Orda Sabah Ederim” isimli bestemi Ahmet Sezgin okumuştu ve çok sattı. O zamanlar Orhan Gencebay daha sahnelerde değildi. Ahmet Sezgin’e bağlama çalıyordu.

  • Arap müziğinden alıntılar yaptığınızı söyleyenler oluyor. Bu konuda siz ne diyeceksiniz?

Arap müziğinin tamamını alıp söz yazıyorlardı ve benim bestem diyorlardı. Ben esinleniyordum. Aldıysam bile dörtte üçünü ben besteliyordum.

  • Bestelerinize neler ilham kaynağı oluyor?

Şarkıları halk için yaptım ve hayattan alıyorum. Hayatta geçen acılar ve ıstıraplar benim acılarım ve ıstıraplarım gibi geliyor ve beste yapmama vesile oluyor.

  • Kendi buluşum olan ve tekîb ettiğim “Müsteâr'lı Nikrîz”, “Müsteâr'lı Hicâz” ve “Zirgûle'li Pençgâh” isimli üç bileşik makamı incelediniz. Düşüncelerinizi öğrenebilir miyim?

Ben Müsteâr’lı Nikriz makamında bir şarkı besteleyeceğim. Diğer bestekâr arkadaşlarımızın da bu üç makamı ihya etmesi gerekir.

Son Dakika Haberleri