Vize randevu krizinde yeni gelişme! Ticaret Bakanlığı devreye girdi! 7 firmaya inceleme başlatıldı
Schengen vizesi randevularında yaşanan sorunlar nedeniyle 7 vize danışmanlık firması incelemeye alındı. Ticaret Bakanlığı denetimleri sıkılaştırdı.
Schengen vizesi randevularında yaşanan erişim sorunları ve yüksek ücret şikayetlerinin ardından Ticaret Bakanlığı harekete geçti. Ticaret Bakanı Ömer Bolat, vize başvuru aracılığı hizmeti sunan 7 firma hakkında Reklam Kurulu nezdinde inceleme başlatıldığını duyurdu. Yeni Yol Partisi İstanbul Milletvekili Elif Esen'in yazılı soru önergesini yanıtlayan Bakan Bolat, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun kapsamında yürütülen denetimlerin detaylarını paylaştı.
VİZE BAŞVURU SÜREÇLERİNDE DENETİMLER ARTIRILDI
Ticaret Bakanı Ömer Bolat, vize danışmanlık hizmeti sunan şirketlerin faaliyetlerinin, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun'un 61. ve 62. maddeleri uyarınca aldatıcı reklam ve haksız ticari uygulamalar kapsamında denetlendiğini belirtti. Bolat, 2023 yılında iki farklı şirket hakkında durdurma ve idari para cezası kararı alındığını hatırlattı.
Bakan Bolat, devam eden süreç hakkında şu ifadeleri kullandı:
"2023 yılı itibarıyla, 6502 sayılı Kanun'un 61'inci maddesi kapsamında tüketicileri aldatıcı-yanıltıcı reklamlara yer verdiği değerlendirilen 1 şirket hakkında anılan reklamları durdurma, bir diğer şirket hakkında da anılan reklamları durdurma ile birlikte idari para cezaları uygulanmasına karar verilmiştir. Bununla birlikte vize başvuru aracılığı hizmeti sunan firmaların hizmet ve tanıtımlarına ilişkin olarak, Reklam Kurulu tarafından 6'sı resen incelemeye alınan 7 farklı şirket hakkında, 6502 sayılı Kanun'un 61'inci ve 62'nci maddeleri kapsamında incelemeler devam etmektedir."
TÜKETİCİ ŞİKAYETLERİ VE HAK ARAMA YOLLARI
Vize başvuru süreçlerinde yaşanan fiyatlandırma, iade koşulları ve bilgilendirme eksikliği gibi konularda tüketicilerin korunmasına yönelik özel bir mevzuat bulunmadığını belirten Bakanlık, gelen şikayetlerin ilgili uyuşmazlık çözüm mercilerine yönlendirildiğini ifade etti. Son 5 yıllık verilere bakıldığında, CİMER ve e-Devlet üzerinden 153 başvuru iletildiği, tüketici hakem heyetlerine ise 1187 başvuru yapıldığı tespit edildi.
Özellikle IBAN üzerinden şahsi hesaplara ödeme alınması ve fatura kesilmemesi gibi iddiaları içeren şikayetlerin titizlikle takip edildiğini vurgulayan Bolat, bu başvuruların Hazine ve Maliye Bakanlığı ile Dışişleri Bakanlığına da iletildiğini belirtti. Bakanlık, tüketicilerin yaşadığı mağduriyetlerin giderilmesi amacıyla 6502 sayılı kanun kapsamındaki hak arama yollarının aktif bir şekilde kullanılması gerektiğini hatırlatıyor.
YAPILAN VİZE ŞİKAYETLERİ
Şikayetvar'daki bazı vize şikayetleri:
İstanbul İdata İtalya Schengen vizesi başvuru randevusu için Şubat 2026’dan beri sistem üzerinden bireysel olarak randevu almaya çalışıyoruz. Sistem açılır açılmaz randevuların anında dolduğunu görüyoruz ve aylar geçmesine rağmen bir kez olsun uygun boşluk yakalayamadık. Gün içinde ben yaklaşık 20–25 kez, erkek arkadaşım da gece vardiyasında çalıştığı için geceleri benzer sıklıkta sisteme girip kontrol ediyor, buna rağmen hiçbir sonuç alamıyoruz.
Buna karşın görüştüğümüz aracı kurumlar, en geç 15 gün içinde randevu bulabileceklerini, bunun için de en az 100 Euro talep ettiklerini açıkça söylüyor. Bireysel başvuru yapmaya çalışan bizler sistemin başında beklerken, aracı kurumların bu kadar kısa sürede ücret karşılığı randevu bulabilmesi ciddi bir soru işareti oluşturuyor. Bu durum bizde, sanki vatandaşlar aracı kurumlara yönlendirilmeye zorlanıyormuş hissi uyandırıyor.
Randevu alamadığımız için tatilimizi planlayamıyor, kurumsal şirketlerde çalıştığımız için yıllık izin günlerimizi ayarlayamıyor ve buna bağlı olarak turumuzu satın alamıyoruz. İdata’nın İstanbul İtalya vize randevu sistemiyle ilgili bu soruna dair şeffaf ve tatmin edici bir açıklama yapmasını ve bireysel başvurular için adil, erişilebilir bir randevu sistemi oluşturmasını talep ediyorum.
Aynı durumdan ben de muzdarip durumdayım. Gece gündüz sistemin başında bekliyorum. Açıldığı anda almaya kalksan bile sen daha bilgileri girmeden randevu başkası tarafından alındı diyor. Sayfayı güncellediğin an randevu kalmadığını görüyorsun. Acente firmaları botlar ile otomatik olarak bütün randevuları anında kapatıyor ve inanılmaz fiyatlara satıyorlar 400 500 Euro gibi rakamlardan bahsediyorlar. Bireysel başvuru yapmaya çalışan insanlar mağdur oluyor.
02.02.2026 tarihinde ESA global A. Ş.’nin markası olan göçmenvizesi.com sitesi üzerinden 5 kişi adına schengen vizesi danışmanlık hizmeti satın aldık. Başvuru sırasında bize son derece kesin bir dille en geç 3 ay içinde randevu alınacağı söylendi ve bu vaatlere güvenerek kişi başı 13.000 TL olmak üzere toplam 65.000 TL ödemeyi kredi kartı ile gerçekleştirdik. Tarafımıza mail ile başvuru formu gönderildi ve bu şekilde süreci başlattık.
Ancak aradan 4 ay geçmesine rağmen hâlâ hiçbir randevu alınmadı. Süreç boyunca defalarca kez aramamıza ve yazışmamıza rağmen her seferinde “48 saat içinde size dönüş yapılacak” denilerek oyalandık. Ne net bir bilgi verildi ne de yaşadığımız mağduriyetle gerçekten ilgilenildi. Ödeme aşamasında oldukça ilgili olan ESA global a. Ş.’nin markası göçmenvizesi.com, sonrasında tamamen ilgisiz ve sorumsuz bir tavır sergiledi.
Randevu verilmemesi ve sürecin bu kadar uzaması üzerine iptal ve ücret iadesi talebinde bulunduk, yaklaşık 10 gündür bu konuda da yine oyalanıyoruz. Ne somut bir çözüm sunuluyor ne de iade süreci başlatılıyor. Bu durum hem maddi hem de manevi olarak bizi ciddi şekilde mağdur etti, planlarımız tamamen aksadı ve ciddi zaman kaybı yaşadık.
İnsanları bu şekilde boş vaatlerle bekletip sonra sorumluluk almayan bu yaklaşımı asla kabul etmiyorum. Biz bu süreçte mağdur olduk, başkalarının da aynı duruma düşmemesi için bu deneyimi paylaşmak istiyorum. Ödediğimiz ücretin ise gecikmeden eksiksiz şekilde tarafımıza iadesini talep ediyorum.
Haziran ayından bu yana Ocean Vize Danışmanlık aracılığıyla Schengen Yunanistan vizesi için başvuru yapmak istedim. Firma, randevu garantisi vermesine rağmen, aylarca randevu alamadı. Temmuz ayının ilk günü, temmuz ayının son iki haftasında açılacak randevular için WhatsApp üzerinden firmayla iletişime geçip randevu almak istediğimi belirttim. Ancak bana henüz vakit olduğu, Ağustos ayında randevu alınacağı söylendi fakat bu da gerçekleşmedi.
Bu süreçte toplam üç kez ücret iadesi talebimi WhatsApp üzerinden ilettim. Ancak hiçbirinde net bir yanıt alamadım; ücret iadesiyle ilgili sorularım yanıtsız bırakıldı ve sadece randevu alınamamasına dair çeşitli bahaneler sunuldu.
Ödememi EFT yoluyla 4.650 TL olarak gerçekleştirdim. Sözleşmede randevu garantisi verilmiş olmasına rağmen, firma taahhüdünü yerine getirmedi ve mağduriyetim devam ediyor. Sorunumun çözümü için ücret iademin yapılmasını talep ediyorum.
19 Temmuz 2025 tarihinde Ocean Vize Danışmanlık İstanbul şubesinden Yunanistan Schengen vizesi için randevu bulunması amacıyla hizmet aldım ve 11.200 TL ödeme yaptım. Ancak herhangi bir sözleşme imzalamadım. Taahhüt edilen 1,5 hafta içinde randevu alınacağı belirtilmişti fakat üzerinden 2 ay geçmesine rağmen randevu alınmadı.
Bu süreçte ücret iadesi talebinde bulundum fakat talebime hiçbir şekilde yanıt verilmedi. Şirketle telefon, e-posta ve diğer tüm iletişim kanallarından defalarca ulaşmaya çalışmama rağmen hiçbir şekilde geri dönüş alamadım. Ayrıca, ödeme yaptıktan sonra 8 kez randevu açıldığı halde tarafıma herhangi bir hizmet sunulmadı ve sürekli olarak randevu açıklığı olmadığı söylendi.
Hizmetin yerine getirilmemesi ve iletişimsizlik nedeniyle ödediğim 11.200 TL’nin tarafıma iade edilmesini talep ediyorum.
Ekşisözlük'teki bazı şikayetler:
Schengen ülkelerine yönelik randevular uzun zamandır karaborsada bulunmakta. "Acente" adı altında faaliyet gösteren kişiler tarafından, ek ücretler karşılığında randevular adeta peşkeş çekilmektedir. Bu durumu, Afrika'nın en ilkel kabilelerinde bile yaşatmıyorlardır; buna eminim. Ülkenin prestiji ve milletin akıl sağlığı için bu Schengen vizesi randevu işinin acilen bir düzene sokulması gerekiyor.
Yunanistan için aylardır randevu kovaladığım halde, aracı firmaların usulsüzlükleri yüzünden mağdur oldum. Bugün ek hizmetlerinden faydalanmak istediğimi söyleyip durumumu açık açık anlattığım halde terbiyesiz bir üslupla karşılaştım ve yüzüme telefon kapandı. 14 Temmuz'da seyahatim var; kafayı yeme noktasına geldim. Bir öğrenci olarak ne yapacağımı şaşırdım. Aracılara 500 Euro gibi fahiş fiyatlar ödeyemem; ailemden de hiçbir şekilde destek almıyorum. Ne yapabileceğim konusunda tavsiyesi olanlar yeşillendirebilir mi?
