Washington Post gizli raporu açıkladı: 'İran savaşıyla ABD batıyor Çin yükseliyor'
Washington Post’un ifşa ettiği gizli istihbarat raporu, İran savaşının jeopolitik kazananının Çin olduğunu ortaya koyuyor. ABD’nin mühimmat stoklarını tüketip müttefikleri nezdindeki güvenini sarsarken, Çin askeri ve diplomatik alandaki 'ABD boşluğunu' doldurarak küresel konumunu güçlendiriyor.
ABD basını Beyaz Saray'ı zora sokacak Amerikan istihbarat değerlendirmelerini yayınlamaya devam ediyor. Washington Post'un sütunlarına taşıdığı gizli belgeye göre Çin, ABD-İsrail’in İran’a yönelik savaşı sayesinde Amerika karşısında askeri, ekonomik ve diplomatik konumunu güçlendiriyor.
Gazetenin aktardığına göre rapor bu hafta ABD Genelkurmay Başkanı Dan Caine için hazırlandı. Değerlendirme, devlet gücünü diplomatik, enformasyon, askeri ve ekonomik boyutlarda inceleyen “DIME” çerçevesine dayanıyor.
HÜRMÜZ KRİZİ ÇİN’E YARADI
İstihbarat değerlendirmesinde Çin’in, Hürmüz Boğazı’nın kapanmasının ardından ortaya çıkan enerji krizinden fayda sağladığı ifade edildi. Rapora göre Pekin, büyük petrol rezervleri ve yenilenebilir enerji kapasitesi sayesinde enerji sıkıntısı yaşayan ülkelere destek sağlayarak etkisini artırdı.
Raporda, Pekin’in Körfez’deki ABD müttefiklerine savunma silahları sattığı belirtildi.
'MÜHİMMAT TÜKENİYOR, MÜTTEFİKLER GÜVENMİYOR'
Belgede savaşın ABD mühimmat stoklarını ciddi şekilde tükettiği vurgulandı. Özellikle Patriot, THAAD ve Tomahawk füzelerindeki kayıpların, Washington’un Asya’daki müttefiklerinde endişe yarattığı belirtildi.
Tayvan, Japonya ve Güney Kore’nin, ABD’nin Çin’le olası bir çatışmayı aynı anda yönetip yönetemeyeceğini sorgulamaya başladığı kaydedildi.
Center for a New American Security'den (Yeni Bir Amerikan Güvenliği Merkezi) Jacob Stokes ise gazeteye yaptığı değerlendirmede, “İran savaşı Çin’in jeopolitik konumunu ciddi şekilde güçlendiriyor.” dedi.
‘ABD BOŞLUĞUNU ÇİN DOLDURDU’
Rapora göre savaş Çin’e yalnızca askeri ve ekonomik avantaj sağlamadı, aynı zamanda Pekin’in diplomatik etkisini genişletmesine de imkan verdi.
Değerlendirmede Çin’in, uzmanların “ABD boşluğu” olarak tanımladığı ortamdan faydalandığı ifade edildi. Trump yönetiminin, Hürmüz’ün kapanması ve enerji fiyatlarındaki yükselişin küresel etkilerine karşı uluslararası girişimlere öncülük etmediği belirtildi.
Buna karşılık Çin’in Tayland, Avustralya ve Filipinler dahil birçok ülkeyle enerji güvenliği konusunda temaslarını yoğunlaştırdığı, ayrıca Çin temiz enerji teknolojilerini uzun vadeli çözüm olarak sunduğu kaydedildi.
Brookings Enstitüsünden Ryan Hass de Çin’in kendisini “çözüm üreten güç” olarak sunduğunu söyledi. Hass, Pekin’in bunu “hayır işi” için değil, ABD ile geleneksel müttefikleri arasındaki ayrılıkları derinleştirmek amacıyla yaptığını iddia etti.
WASHINGTON SALDIRGAN GÖSTERİLİYORMUŞ
Raporda Çin’in, savaşa yönelik küresel tepkileri kullanarak ABD’yi “saldırgan ve pervasız” bir güç gibi göstermeye çalıştığı da belirtildi.
Pekin’in, Washington’u maliyetli savaşlar çıkaran ve küresel istikrarı bozan bir aktör olarak sunarak ABD’nin uluslararası sistemdeki liderlik rolünü aşındırmayı hedeflediği ifade edildi.
Haberde ayrıca savaşın ekonomik sonuçları nedeniyle Başkan Donald Trump’ın hem ABD içinde hem uluslararası alanda destek kaybettiği vurgulandı.
Trump ile Çinli mevkidaşı Xi Jinping arasındaki mevcut zirvenin de bu atmosferde gerçekleştiği belirtildi.
PENTAGON RAPORU REDDETTİ
Öte yandan Pentagon, Amerikan basınında çıkan diğer olumsuz istihabarat değerlendirmelerinde olduğu gibi bu raporu da reddetti.
ABD Savaş Bakanlığı Sözcüsü Sean Parnell, “Küresel güç dengesinin ABD dışındaki herhangi bir ülke lehine değiştiği yönündeki iddialar tamamen yanlıştır.” dedi.
Beyaz Saray Sözcüsü Olivia Wells ise Washington’un “38 gün içinde İran rejiminin askeri kapasitesini yok ettiğini” ve ABD Ordusunun hâlâ “dünyanın en büyük savaş gücü” olduğunu iddia etti.
Tarihi buluşmanın perde arkası... Xi Trump'a rest çekti: 'Tayvan'da yanlış adım savaş getirir'Gündem
Suudi Arabistan ve Kuveyt savaş sırasında Irak'taki direniş hedeflerini vurmuşDünya
Hürmüz'den İran'ın protokollerine uygun geçiş başladı: 24 saatte 30 gemiDünya