28 Mart 2024 Perşembe
İstanbul 19°
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

Tiyatronun perde arkasında

Hayati Asılyazıcı

Hayati Asılyazıcı

Eski Yazar

Bu dönem İstanbul Devlet Tiyatrosu’nda galası yapılan dördüncü oyun Ronald Harwood'un yazdığı Ergun Sav'ın dilimize çevirdiği Giydirici adlı oyunu oldu. 2016 - 2017 döneminde İstanbul Devlet Tiyatrosu'nda şu ana kadar izlediğim en iyi oyun olduğunu söyleyebilirim. Yaklaşık on yıl önce yine İstanbul Devlet Tiyatrosu tarafından ilk kez sahnelendiği dönemde ilgiyle izlenmişti.
Giydirici, tiyatroda niteliği ve değeri olan bir kavramdır. Giydiriliciğin sahne sanatları içerinde önemli bir işlevi yerine getirdiği çok açık bir tarihsel gerçektir. Ron Howard'ın oyununda ise 'giydirici' bir metafor olarak kullanılmış. Sanatın iyileştirici gücünü en zor koşullar altında bile sözgelimi, bombardıman altında bir şehirde yaşam koşullarının tüm ağırlığını göğüsleyerek toplumsal görevini başarıyla yerine getirebilmektedir. Ayrıca sahne sanatları sadece görünen temsili yansıtmakla kalmayıp bir sanat olayının arka planında ve kulisinde yaşananları günışığına çıkarması açısından da önemli bir görev yapmaktadır.
GİYDİRİCİ VE ARKA PLAN

Harwood, anımsanacağı üzere, senaryolaştırdığı Giydirici ile Oscar'a aday gösterilmişti. 2002 yılında Polonyalı yönetmen Roman Polanski'nin yönettiği Piyanist filminin senaryosu ile 2003 yılında Oscar'ı kazanmıştı. Bu sonuç yazarın senaryo konusundaki başarısının rastlantı olmadığını göstermektedir. Örnek vermek gerekirse Giydirici’deki diyaloglar usta işi gerçekleştirilmiş bir çalışmadır. Yazarın gelişmesinde önemli rol oynayan Shakespeare Company'e katılmasıdır. Buradaki eğitimi yazarın ufkunu açmış ve yazarlık alanında gelişmesini sağlamıştır. Özellikle Giydirici'ye baktığımızda bir oyunun hazırlanıp ramp ışıklarına getirilişini ve tiyatronun kulisinin olağanüstü başarıyla ayrıntılı biçimde yansıtılmasını görüyoruz. Bu ayrıntıya ulaşmasının temel nedeni 1953-58 yılları arasında Sir Donald Wolfit'in giydiriciliğini yapmış olmasıdır. Yazar bugüne kadar 21 tiyatro oyunu, 10 kitap ve 16 televizyon oyunu yazmıştır. Böylece İngiliz yazarlar arasında önemli bir yere adını yazdırmıştır.

SAHNELEME BİÇİMİ

Hakan Çimenser'i Shakespeare'e yakın duruşu ile tanıyorum. Shakespeare ve diğer oyunlarından yapmış olduğu çalışmalar onun yorumu ve biçimsel olarak sahneleyişindeki başarı her zaman dikkatimi çekti. 2010 yılında sahneye koyduğu 'Beğendiğiniz Gibi' adlı komedyasındaki yönetiminde Shakespeare ile olan bağlantısındaki başarısını gördüm. Çimenser'in sahnelediği oyunlar arasında şunları sayabiliriz: Yağmur Durduğunda (Adrew Bowell), İmparatorluk Kuranlar (Boris Vian), Martı (Anton Çehov), Aldatma (Harold Pinter), Deli Dumrul (Güngör Dilmen) ve Pazartesi Perşembe (Musahipzade Celal).
BAŞARILI BİR SAHNELEME

Giydirici kollektif bir başarıyla sahnelenmekte. Giydirici rolünde Celal Kadri Kınoğlu kendini aşan bir başarıya ulaşıyor. Kral Lear'de Hakan Çimenser metindeki Lear'i olabildiğince doğru ve gerçekçi biçimde yorumluyor. Cordelia rolündeki Hülya Gülşen başarısızlığın getirdiği düş kırıklığını özenli bir biçimde yorumluyor. Bu başarılı yapımda Rüyam Perihan Dirin, Ebru Demirdöven, Aral Seskir, Osman Tunca Soysal, Sinan Cem Çabuk, Abdullah Yakın, Cem Şahin, Evrim Feyza Geboloğlu ve İpek Altınöz takım oyunculuğunu tamamlıyor ve oyuna katkı sağlayırlar. Dekor, kostüm, ışık ve müzik bu başarılı yapımı tamamlayan çalışmalardı.