28 Mart 2024 Perşembe
İstanbul 16°
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

Üniversite tercihleri 2021 (2)

Melih Baş

Melih Baş

Gazete Yazarı

YKS sınavı geçerli sayılan toplam 2 milyon 295 bin 890 aday üniversite tercihlerini yapmaya başladılar. 13 Ağustos’a dek sürecek bu dönemde verilecek kararlar çok kritik. Öncelikle adayın kendisini ve özendiği mesleği tanıması gerektiğini ve bunun da çoklu zekâ modeli ışığında nasıl yapılabileceğini geçen hafta ele almıştık, gazetemizin örütbağındaki yazarlar köşesinden ulaşıp okuduktan sonra bu yazıyı okursanız daha yararlı olabilir.

ADAYLAR NEYLE KARŞI KARŞIYA?

Adaylardan kimileri maratonun bu ikinci bölümünde kontenjan için yarışa giriyorlar. Birçok aday hiçbir programa yerleşemeyecek. Adayların 24 tercih hakkı bulunuyor. Bu bağlamda adaylar 2021 Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu’ndan programları tüm bilgileriyle ve koşullarıyla inceleme olanağını kullanmalıdır. Ortaöğretim Başarı Puanı’nın (OBP) katkısının kayıt yaptırılmadığında ertesi yıl düşmesi, tercihlerin puana göre değil de başarı sırasına göre ve en çok istenilen programdan başlayan istek sırasına özen göstererek yapılması, programın adı ve kodunun doğru yazılması ve tercihlerin ÖSYM’ye bildirildiği mesajlarının alınması gibi her yıl dikkat edilen hususlarda dikkatsizlikler yaşanabildiğini anımsatalım. Ayrıca bu yıla özgü durumların da dikkate alınması gerekiyor, örneğin hangi alan adaylarında yığılma mevcut? Adayın sıralamasına göre üstten ve alttan da tercihler yapılabilir. Ayrıca sayısal alan adaylarının bir kısmı eşit ağırlıklı puan türüyle öğrenci alan (psikoloji, hukuk vb.) , eşit ağırlıklı alan adayları da sözel puanı ile alan (iletişim vb.) bölümlere de tercihlerinde yer verebilirler. Tabii burada da yine çoklu zekâ yaklaşımına dayalı profilinize dikkat etmelisiniz. Yanı sıra burada da belli bir yüzde ile alttan ve üstten tercihleri de yazmak akılcı olacaktır. Bu konuda tercih robotu yazılımları da hizmete sunulmuş durumda, örnekse K12 (bkz. https://egitimajansi.com/sayfa/universite-tercih-robotu). Okul başarısı için danışman öğretmenlerin yanlış yönlendirmelerine aman dikkat!

ÜNİVERSİTE TERCİHİNDEKİ DEĞİŞKENLER

Bu konudaki değişkenlere dikkat ederek, yokatlas.yok.gov.tr adresinden tüm üniversiteler hakkında bilgi edinebilirsiniz. Ayrıca üniversitelerin web sitelerini ziyaret edebilir; üniversitelerin derecelendirmelerini de gerek YÖK’ün raporlarından, gerekse özel kuruluşlardan (univerlist.com vb.) inceleyebilirsiniz. Üniversitelerin birçoğunun tanıtımda kullandığı reklam spotları anlamsız, birçoğu da eğitim hizmetlerine uygunsuz nöropazarlama ürünü!

Değişkenlere gelirsek, adayların birçoğunun Kovid-19 krizinin de etkisiyle burslara baktığı gerçek. Yaşama uzun vadeli bakılması gerektiği de bir gerçek. Bu bağlamda tercihte bütünsel bakış gerekli. Bu bağlamda şu değişkenlere bakılmalı:

Öncelikle üniversitenin fiziksel boyutuna bakılmalı. Yeri, yerleşke ve yurt vb. fiziksel alt yapı olanakları ve sınıflar ve laboratuvar vb. akademik alt yapı olanaklarının kalitesi; günümüz açısından online-uzaktan eğitim kalitesi vb. Ardından üniversitenin akademik alt yapısına bakılmalı. Akademik personelin niceliksel (sayıca ve unvanca) ve niteliksel (çalışmaları, yurtdışı deneyim, pratikte yer almışlık vb.) yeterliliği; programda iş yaşamıyla ilişkilerin nasıl olduğu (marka dersler vb.), programda dijitalleşmeye uyumun ne ölçüde sağlandığı; yurtdışı üniversitelerle çifte diploma olanakları; kuruluş temeli olan alanın hangi disiplin (tıp vb.) olduğu.

Bunların ardından üniversitenin veya diğer kurumların (MEB, TTSİS vb.) sağladığı burslar incelenmeli. Koşulları ve bunlar vakıfça mı yoksa diğer öğrencilerce mi karşılanıyor?

Üniversitenin mezunlar derneğinden, kariyer merkezinden mezunların ne kadar sürede iş bulabildiği ve nerelerde çalıştığı ve iş yaşamında tercih edilirliği de araştırılmalı.

SONSÖZ

Arayan mevlasını da bulur, belasını da! 30 yaşında hay aksi şeytan nerden seçtim bu mesleği demeyin! Geleceğin mesleklerine de ilgi gösterin, ‘iklim değişikliğini tersine çevirme uzmanı gibi yeşil yakalı işler’. Şaka gibi değil mi?

Üniversite tercihleri 2021 (1)