29 Mart 2024 Cuma
İstanbul 20°
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

Örtülü ödenekte ‘tüyü bitmemiş yetimin’ hakkı var!

Ufuk Söylemez

Ufuk Söylemez

Eski Yazar

Örtülü ödenek harcamaları istisnai ve çok özel nitelikli harcamalardır.

Her yıl istikrarlı bir artış trendiyle harcama yapılan bir bütçe kalemi değildir.

Doğası gereği öngörülmesi mümkün olmaması nedeniyle “iz bedelle” bütçeye konulur.

Gelin görün ki, AKP iktidarı döneminde örtülü ödenek adeta düzenli ve sürekli artan bir harcama kalemi gibi hızla büyüyor.

1998 yılında 8.8 milyon TL olan örtülü ödenek harcamalarının 15 yıl sonra 2013 yılının Ağustos ayında 873.6 milyon TL’ye fırlaması gerçekten de dikkat çekici.

Örtülü ödenek harcamalarının son 19 yıllık seyri aşağıdaki gibi olmuş;

YılHarcama19951.0 milyon TL1996 4.0 milyon TL19976.6 milyon TL19988.8 milyon TL199945.2 milyon TL200048.2 milyon TL200176.6 milyon TL2002121.4 milyon TL2003103.0 milyon TL2004258.6 milyon TL200597.6 milyon TL2006207.6 milyon TL2007266.2 milyon TL2008209.9 milyon TL2009341.9 milyon TL2010390.4 milyon TL2011391.6 milyon TL2012694.2 milyon TL2013 (8.ay)873.6 milyon TL

Görüleceği üzere, 1995 - 2002 yılları arasında makul seviyelerde olan örtülü ödenek harcamaları, özellikle 2005 yılından bu yana anormal bir biçimde artış göstermiş. Örtülü ödenek, kapalı istihbarat ve kapalı savunma hizmetlerinde, devletin milli güvenliğinin ve yüksek menfaati ile itibarının korunmasında, siyasi - sosyo kültürel konular ile olağanüstü hizmetlerde kullanılabiliyor.

Ancak bu para Başbakan’ın şahsi ve ailevi ihtiyaçlarında kullanılamıyor. Ayrıca siyasi partilerin idari, propaganda ve seçim ihtiyaçlarında da kullanılamayacağı yasa gereği.

“Tüyü bitmemiş yetimin” hakkı olan bu paranın harcanmasında bir denetim yok. Başbakanların ahlakına - namusuna tevdi edilmiş.

“Tüyü bitmemiş yetimin” hakkı olan bu paranın harcanmasında bir denetim yok. Başbakanların ahlakına – namusuna tevdi edilmiş.

Örtülü ödenek harcamaları istisnai ve çok özel nitelikli harcamalardır.

Her yıl istikrarlı bir artış trendiyle harcama yapılan bir bütçe kalemi değildir.

Doğası gereği öngörülmesi mümkün olmaması nedeniyle “iz bedelle” bütçeye konulur.

Gelin görün ki, AKP iktidarı döneminde örtülü ödenek adeta düzenli ve sürekli artan bir harcama kalemi gibi hızla büyüyor.

1998 yılında 8.8 milyon TL olan örtülü ödenek harcamalarının 15 yıl sonra 2013 yılının Ağustos ayında 873.6 milyon TL’ye fırlaması gerçekten de dikkat çekici.

Örtülü ödenek harcamalarının son 19 yıllık seyri aşağıdaki gibi olmuş;

Görüleceği üzere, 1995 – 2002 yılları arasında makul seviyelerde olan örtülü ödenek harcamaları, özellikle 2005 yılından bu yana anormal bir biçimde artış göstermiş. Örtülü ödenek, kapalı istihbarat ve kapalı savunma hizmetlerinde, devletin milli güvenliğinin ve yüksek menfaati ile itibarının korunmasında, siyasi – sosyo kültürel konular ile olağanüstü hizmetlerde kullanılabiliyor.

Ancak bu para Başbakan’ın şahsi ve ailevi ihtiyaçlarında kullanılamıyor. Ayrıca siyasi partilerin idari, propaganda ve seçim ihtiyaçlarında da kullanılamayacağı yasa gereği.

“Tüyü bitmemiş yetimin” hakkı olan bu paranın harcanmasında bir denetim yok. Başbakanların ahlakına – namusuna tevdi edilmiş.

Elbette “örtülü ödenek” türü harcama kalemleri devletin hayati çıkarları için tahsis edilmelidir.

Biz her şeye rağmen, hiçbir Başbakanın böyle bir emanete ihanet edeceğine, istismar edeceğine ihtimal vermek istemeyiz.

Örtülü ödeneğin, oyuncak alımları, yandaş medya ve spor kulüpleriyle ahbap – çavuş ilişkilerine kullanıldığı yönündeki söylentilere de bu nedenle inanmak istemiyoruz. Hele, hele örtülü ödenekten ülkemizdeki muhalefetin yasadışı izleme ve dinlenmesi için teknik cihaz alımı yapıldığı iddialarını ise düşünmek bile istemiyoruz.

Öte yandan, geçen gün Sn. Sabahattin Önkibar’ın da köşesinde vurguladığı gibi, örtülü ödenek harcamalarında son 2 yılda görülen çok anormal artışın “Allahu ekber” diyerek Haçlılar adına Suriye’de Müslümanların boğazını kesen, ciğerlerini söken El-Nusra ve benzeri vahşi – yobaz çetelere aktarıldığına dair iddialar hepimizin kanını donduruyor.

Yıllar boyu cari harcamalar veya yatırım ödeneklerinden bile oransal olarak daha fazla harcama yapılması haklı olarak bu konuda çeşitli vahim spekülasyon ve soru işaretlerinin kamuoyunda doğmasına neden oluyor.

Belki de bu konuda “çok özel” bir denetim getirecek yeni düzenlemeler yapılmasında yarar var.

TBMM’de bir komisyon kurularak konunun incelenmesi de düşünülebilir.

Ama ne mümkün, bugünkü “ileri demokrasi” ortamında sınırsız – sorumsuz – hesapsız – kitapsız gizli harcamaların hesabını kimse vermez.

Ancak, inşallah ilk seçimlerden sonra kurulacak milli hükümet ve milli iktidar bu ve benzeri tüm hesapları elbette millet adına soracaktır!