29 Mart 2024 Cuma
İstanbul 15°
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

Türkiye’nin en değerli ve en güçlü büyükşehir markaları 2019

Melih Baş

Melih Baş

Gazete Yazarı

Geçen hafta The Economist’in dünyanın en yaşanabilir kentleri 2019 raporunu ele almıştık. 140 kent içinde İstanbul 130. olabilmişti. Bu hafta da Türkiye özelinde bir çalışmaya göz atacağız: Brand Finance’ın dünyada ilk olarak Türkiye’de gerçekleştirdiği en değerli ve en güçlü 30 büyükşehir markaları, kısaca METROPOL 30 araştırması. Çalışmada kent markası yaratma konusunda çok önemli ölçütler ortaya konmuş.

ARAŞTIRMANIN YÖNTEMİ
Brand Finance 11 yıldır ülkelerin marka değerini ölçüyor ve sıralıyor. Bu çalışma için geliştirilen model kimi değişiklikler ile büyükşehirler için uyarlanmış. 2012 yılında gözden geçirilen Büyükşehirler Yasası da Metropol 30 çalışmasında ölçütler için veri bulma işini kolaylaştırmış. Çalışma Curiocity şirketiyle işbirliği içinde yürütülmüş.
Modelde büyükşehirin tarım-sanayi ve hizmetler toplamında gayrisafi hasılası (bir takvim döneminde üretilen mal ve hizmetlerin satış geliri) değerlendirilmiş ve gelecek yıllar için kestirimler yapılmış.
Daha sonra bu hasıla içinde büyükşehirin markasının payını / katkısını hesaplamak için toplum, yatırımlar ve ürün/hizmetler alt kırılımları altında büyükşehirin marka gücü hesaplanmış.
Toplum alt kırılımında yaşam kalitesi, eğlence ve kültür, sağlık; yatırım alt kırılımında insan ve yetenek (eğitim), pazar (iletişim teknolojisi, altyapısı ve kullanımı); ürün ve hizmetler alt kırılımında turizm (altyapı ve çekicilik), pazar (dışarıdan doğrudan yatırım, ihracat, inovasyon) konularında büyükşehire ait algı belirlenmek istenmiştir; yaşanacak bir yer, iş yapma fırsatlarının olduğu bir yer ve üstün nitelikli, güvenilir ürün ve hizmetlere sahip bir yer. Marka gücü puanı göreceli ve karşılaştırmalı olarak 100 üzerinden hesaplanmıştır. Marka gücü derecesi fevkalade veya güçlü (A) , gelişmekte (B), zayıf (C) ve başarısız (D) kesimleri arasında sınıflara ayrılmıştır.
Bir büyükşehirin 100 üzerinden elde edilen puanı gelecekteki beş yıllık gayrisafi hasılasına uyarlanmış, elde edilen rakam ülke riskine dayalı olarak iskonto edilmiş ve şimdiki değere yani marka değerine ulaşılmıştır.

ARAŞTIRMANIN ÖNEMİ
Türkiye’nin bu 30 büyükşehirinde genel nüfusunun yüzde 77’si yaşamakta, ülke gayri safi hasılasının da yüzde 75’i gerçekleştirilmektedir. Bu bağlamda büyükşehirlerin doğru başarım ölçütleriyle yönetilmesi açısından kamusal stratejik yönetim perspektifine kentsel rekabet unsurlarının eklemlenmesi gerektiği belirtilmektedir. Örnekse nitelikli ziyaretçi, nitelikli yatırımcı ve nitelikli yerleşimci çekmek gibi.

ARAŞTIRMANIN SONUÇLARI
Öncelikle en değerli kimi büyükşehir markalarına bakalım.

SONSÖZ
Geçimbilimsel ve siyasal belirsizlikler içinde kent markalaşması için yapılacak çalışmaların öneminin arttığı açıktır. Bu bağlamda yerel yönetimlerdeki yöneticilerin, yerel tarım-sanayi- hizmetler kesimleri iş dünyası erbabının, yerel demokratik kitle örgütlerinin vd. kuruluş ve kişilerin ilgisini çekecek bir çalışma METROPOL 30 araştırması. Emeği geçenleri kutluyor, ilgililerin dikkatine sunuyoruz.