08 Mayıs 2024 Çarşamba
İstanbul 15°
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

TAYSAD Başkanı Albert Saydam: Rusya sadece fırsat değil görev

Rusya'dan daha çok yedek parça talebi geldiğini söyleyen TAYSAD Başkanı, 'Bir taraftan yaptırımlar var bir taraftan da ihtiyaç var. Bu ihtiyacı karşılamak sadece bir fırsat değil, dediğim gibi görev.' dedi

TAYSAD Başkanı Albert Saydam: Rusya sadece fırsat değil görev
A+ A-
RECEP ERÇİN

Taşıt Araçları Tedarik Sanayicileri Derneği (TAYSAD) yöneticileri, sektördeki gelişmelere ilişkin basın mensuplarına özel bir sunum yaptılar. Sunumun ardından soruları yanıtlayan TAYSAD Başkanı Albert Saydam'a, “Rusya tarafından Türkiye ile bir işbirliği çağrısı var. Size ulaşan bir talep oldu mu?” diye sorduk.

Rusya konusunda şu anda gelen taleplerin daha çok yedek parça konusunda olduğunu belirten Saydam, şunları söyledi:

“Rusya otomotiv sanayisi, yani araç üretimi durma noktasına gelmiş durumda. Çünkü çoğu Avrupa Birliği firmalarıyla yapmış olduğu ortaklıklardı. Bu ortaklıklar şu anda askıya alındı, el değiştiriyor, el değiştirdiğinden üretim durmuş durumda, vs. Tedarikte de sorun yaşıyorlar. Rusya otomotiv sanayi kendi kendine yeten bir sanayi değil. Bizdeki yüzde 80 olan oranlar, orada yüzde 50’lerin altında. Bu yüzden bir şekilde eğer üretim devam edecekse bir partnere veya yeni yatırımlara ihtiyaç var. Yedek parça konusunda talepler gelmekte. Biz bu talepleri cevaplıyoruz. Zaten ihracat rakamlarına da bu yansıyor. Bunun da kendi içinde bazı handikapları var. Şu anda dediğim gibi, ortam çok bulanık. Bir taraftan yaptırımlar var bir taraftan da ihtiyaç var. Bu ihtiyacı karşılamak sadece bir fırsat değil, dediğim gibi görev de. Çünkü olayın sadece kısa vadede iki yönetimin veya bir yönetimin inisiyatifinde olan bir olay diye düşünmemek lazım. Bizim birinci önceliğimiz barışın olması. Çünkü, şu anda 1-2 ayda yapacağımız ihracattan sonra oradaki durumun daha kangren olması halinde kaybedeceğimiz şeyler daha fazladır diye düşünüyoruz. Ama gelen talepler var, bunları da cevaplıyoruz.”


ÇİN SANAYİSİNE ALMAN TEHDİDİ


Saydam sunumunda metalik ham madde fiyatları ve enerji fiyatlarındaki yükselişlere işaret eden tablolar da paylaşarak, buna rağmen üretimdeki ve ihracattaki canlılığa işaret etti. 2017’de tedarik sanayisinin toplam otomotiv ihracatından aldığı payın yüzde 30 mertebesindeyken 2022'de yüzde 42'ye çıktığını kaydeden Saydam, “Ülkemize daha fazla döviz girdisi sağlar duruma geldik. Şu anda araç üretiminde (dünyada) 12. sıradayız. Yüzde 1.7’lik pay almaktayız. Türkiye’ye bir otomotiv ülkesidir diyebiliriz. Çünkü genelden aldığımızdan paydan çok daha fazla otomotivde payımız var dünya üretimi açısından.” diye konuştu.


Almanya'ya düzenledikleri heyet kapsamındaki gözlemlerini aktaran Saydam, “1 Ocak 2023’te devreye gireceği söylense de şu anda da etkilerini hissetmiş oldukları bir Alman Tedarik Zinciri Yasası var. Üç bin kişinin üzerindeki her türlü Alman şirketinin sadece otomotiv değil Almanya’daki veya yurt dışındaki yatırımlarında veya birincil tedarikçilerinde çevre ve insan hakları ihlallerinin önüne geçmeyi hedefleyen bir kanun bu. Mesela, Çin’in Uygur bölgesinde yatırım yapmak isteyen bir Alman şirketine artık Alman devleti garanti vermeyecek. Bunun etkilerini de henüz yasa devreye girmeden görüyoruz.” bilgisini verdi.TAYSAD Başkanı Albert Saydam: Rusya sadece fırsat değil görev - Resim : 1


UZAK DOĞULU FİRMALARDAN TALEP VAR


Üretimdeki artışın sürmesi için yeni işbirlikleri yapmaları gerektiğine değinen TAYSAD Başkanı Saydam, “Bir sürü yeni şirket, yeni araç devreye girecek. Yani tanımadığımız, bir sene öncesine kadar araç üretmeyen bir sürü şirketin araçları yakın zamanda yollara çıkacak. Bu firmalara daha çok yönelmemiz lazım. Bildiğimiz o, 10 firmalık listenin haricindeki firmalarla iletişimde olmak lazım. Ve bu iş birlikleri içindeyiz. Şu anda belki anons etmek için erken ama Uzak Doğulu firmaların Türk otomotiv, tedarik sanayisi ve Türk otomotiv sanayisi ile yakından ilgilendiğini şimdiden söylemek isterim. Bir sonuç bildiremiyorum, bir sonuç var diyemiyorum ama ilgilerinin olduğunu, görüşmelerin olduğunu söyleyebilirim.” diye konuştu.TAYSAD Başkanı Albert Saydam: Rusya sadece fırsat değil görev - Resim : 2

RUSYA'YA MOBİLYA İHRACINDA HEDEF 100 MİLYON DOLAR

Mobilya Sanayi İş Adamları Derneği (MOBSAD) Başkanı Nuri Gürcan, mobilya devlerinden IKEA'nın Rus pazarından çıkma sürecinin, bu ülkeye ihracatı artırmak için Türk üreticilere bir fırsat sunduğunu söyledi. Rusya’da 4 fabrikası bulunan IKEA, ambargodan sonra yatırımlarını küçülteceğini açıklamıştı. Nuri Gürcan, AA muhabiri Uğur Aslanhan’a yaptığı açıklamada şöyle konuştu: "Rusya'nın mobilya ithalatı yaptığı ülkeler arasında Türkiye 8'inci sırada. Geçen yıl bu ülkeye 40 milyon dolara yakın ihracat yapmışken, ilk yarında bu rakamın üzerine çıktık. İlk 6 ayda yüzde 88.1'lik artışla 65 milyon dolara ulaştık. Yılı ilk kez 100 milyon doların üzerinde bir ihracatla kapatıp rekor kıracağımızı düşünüyoruz. Rusya'da tasarım değeri yüksek ürünlere ilgi yüksek. Mobilya ürünlerinde 6-7 milyar dolarlık bir perakende pazar büyüklüğü bulunan Rusya, 3 milyar dolarlık üretimi ve 2 milyar dolarlık ithalatıyla yurt içi talebin yurt içi üretimle kısa ve orta vadede karşılanamayacağı, dolayısıyla önümüzdeki dönemde de ithal ürünlerin önemini koruyacağı bir pazar olarak değerlendirilmektedir. 2 milyar dolarlık ithalat pazarından çok daha yüksek pay alabiliriz."
Mobilya üreticileri kooperatifi Masko'nun Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Mutlu, bu yükselişlerin, Rusya'nın uyguladığı yüksek gümrük vergisine rağmen görüldüğünü vurguladı. Mutlu, "Yaptığımız görüşmelerde ilerleyen zamanlarda bu ülkede mobilya üretimine yönelik ortak yatırım yapabileceğimizi de görüyoruz.” dedi.

Son Dakika Haberleri taysad albert saydam Taşıt Araçları Tedarik Sanayicileri Derneği