Elektrikli araç üretiminde küresel ölçekte yaşanan rekabet otomotivde yeni pazar savaşları yaşanmasına neden oluyor

Çin’den Avrupa’ya, Orta Doğu’dan Güney Asya’ya kadar birçok pazarda büyük yatırım ve genişleme hamleleri yaşanıyor. Otomotiv devleri yeni üretim tesisleri kurup, yerel distribütörlükleri ile satış ağlarını büyütürken, hükümet teşvikleri ve altyapı yatırımlarıyla elektrikli araç pazarı hızla büyüyor.

Elektrikli araç (EV) sektörü, dünya genelinde hızla büyüyen ve genişleyen bir pazara dönüşüyor. Orta Doğu pazarında 2025 Şubat ayında Umman’a giriş yapan Skoda, Katar operasyonlarını yeniden başlatıp Suudi Arabistan’da genişleme için anlaşma imzaladı. Bölgedeki yenilikçi modeller ve satış sonrası hizmetlerdeki artış, bölgesel otomobil kullanıcılarının beklentilerine karşılık veriyor.

Çinli elektrikli araç üreticisi BYD ise Güney Asya ve Orta Doğu pazarlarındaki yatırımlarını hızlandırıyor. Pakistan’da Karaci yakınlarında kurulan ve 25 bin araç kapasiteli yeni montaj tesisinin 2026 ortalarında üretime başlaması planlanıyor. Bu tesis, yerel üretim teşviklerinden yararlanarak bölgedeki artan elektrikli ve plug-in hibrit araç talebini karşılamayı hedefliyor. Aynı zamanda BYD, Suudi Arabistan’da showroom sayısını hızla artırarak 2026’ya kadar 10 noktaya ulaşmayı planlıyor.

Bölgede Tesla gibi markaların yükselişiyle beraber elektrikli araç bilinci artarken, fiyat rekabeti BYD’nin önemli avantajlarından biri olarak öne çıkıyor. Suudi Kamu Yatırım Fonu (PIF) tarafından desteklenen hızlı şarj istasyonu yatırımları ve yerel üretim teşvikleri, BYD’nin bölgedeki pazar payını genişletmesine olanak sağlıyor.

Hindistan pazarı ise yüksek tarifeler nedeniyle Tesla’nın Model Y SUV modelini 70 bin dolar bandında satışa sunmasıyla dikkat çekiyor. Tesla, Mumbai’de açtığı ilk showroom ile pazara girdi ve yılın üçüncü çeyreğinde teslimatlara başlamayı hedefliyor. Yüksek ithalat vergileri, araç fiyatlarını ABD, Çin ve Almanya pazarlarına göre ciddi oranda artırıyor. Hindistan’ın elektrikli araç altyapısının gelişimi için supercharger ağları kurma çalışmaları da devam ediyor.

Yerel otomotiv üreticileri Tata Motors, Hyundai, Mahindra ve MG Motor gibi şirketler ise fiyat segmentlerine yönelik geniş ürün portföyleri ile pazarda aktif rol oynuyor. Hükümetin FAME ve PLI gibi teşvik programları, elektrikli araç üretimi ve kullanımını artırmaya yönelik önemli destekler sunuyor. Hindistan’da elektrikli araç üretim kapasitesinin 2030’a kadar 2,5 milyon adede ulaşması bekleniyor.

Irak pazarı da elektrikli araçlar için yeni bir yatırım alanı olarak öne çıkıyor. Jameel Motors, Çinli Chery Group’un OMODA & JAECOO markalarının resmi distribütörü olarak 2025’in son çeyreğinde satışa başlamayı planlıyor. Genç nüfusun teknolojiye olan ilgisi ve artan kentleşme, yeni enerji araçlarına yönelik talebi hızlandırıyor.

Benzer şekilde, BYD’nin de NAT ile yaptığı stratejik anlaşma kapsamında Irak’ta dört entegre satış ve servis merkezi açması ve yerel teknisyenler için eğitim akademisi kurması hedefleniyor. Bu gelişmeler, Irak otomotiv sektöründe sürdürülebilir ve ileri teknolojiye dayalı büyümenin sinyalini veriyor.

Güney Hindistan’da Tamil Nadu eyaletinde faaliyet gösteren VinFast ise 500 milyon dolarlık yatırımla kurduğu yeni elektrikli araç fabrikasında yıllık 50 bin adet üretim kapasitesiyle çalışmaya başladı. Limana yakınlığı sayesinde bölgesel ihracat hedefleri olan bu tesis, 3 binden fazla yerel istihdam yaratmayı amaçlıyor.

VinFast, bu üretim üssüyle Asya pazarındaki büyümesini sürdürmeyi planlıyor. Birleşik Krallık’ta ise Çinli XPENG’in yeni elektrikli SUV modeli G6, Octopus Electric Vehicles leasing ortaklığıyla satışa sunuldu. 350 milden fazla menzile sahip bu model, rekabetçi fiyat ve entegre servislerle İngiltere’de elektrikli araç pazarının büyümesine katkı sağlıyor.

Bu küresel yatırımlar ve genişleme hamleleri, elektrikli araç sektörünün hem üretim hem de tüketici tarafında önemli bir ivme kazandığını gösteriyor. Bölgesel altyapı iyileştirmeleri, teşvikler ve teknoloji odaklı yatırımlar, elektrikli araçların benimsenmesini hızlandırırken, fiyat rekabeti ve ürün çeşitliliği kullanıcı tercihlerinde belirleyici oluyor. 2025 sonrasında da bu trendlerin, hem gelişmekte olan hem de gelişmiş pazarlarda elektrikli araç pazarını dönüştürmeye devam etmesi bekleniyor.

Sonraki Haber