Ford 2027 yılında tanıtacağı yeni elektrikli araç ailesi için 2 milyar dolar yatırım yapacak

Ford, tamamen yeni “Universal EV” platformu üzerinde geliştirilen uygun fiyatlı elektrikli araç ailesini 2027’de piyasaya sürmeyi planlıyor. İlk model, yaklaşık 30 bin dolar başlangıç fiyatına sahip, RAV4 boyutunda iç mekân sunan ve “Model T” etkisi oluşturması hedeflenen elektrikli pikap olacak.

Ford, elektrikli araç pazarında uygun fiyatlı modellerle rekabet etmek amacıyla 2027’den itibaren yeni bir araç ailesini piyasaya sürmeye hazırlanıyor. Şirketin “Universal EV” adını verdiği yeni platform, ilk olarak dört kapılı orta boy bir elektrikli pikapta kullanılacak. ABD’nin Kentucky eyaletindeki Louisville fabrikasında üretilecek olan bu modelin başlangıç fiyatı 30 bin dolar seviyesinde olacak. Üretim, hem ABD pazarı hem de ihracat için planlanıyor.

KÜRESEL REKABET HEDEFİ

Ford CEO’su Jim Farley, yeni araçların sadece ABD pazarı için değil, küresel ölçekte satışa sunulacağını vurguladı. Farley, Çinli üreticilerin (örneğin BYD) düşük maliyetli üretim avantajına dikkat çekerek, Ford’un bu rekabete karşılık vermesi gerektiğini belirtti. EV pazarında uygun fiyatlı segmentin hızla önem kazandığını dile getiren Farley, bunun hem satış hem de kârlılık açısından kritik olduğunu söyledi.

GENİŞ İÇ MEKAN VE YENİ NESİL BATARYA TEKNOLOJİSİ

Yeni pikap, dış boyutları benzinli Ford Maverick’e yakın olsa da, elektrikli mimarisi sayesinde Toyota RAV4’ten daha geniş bir iç mekâna sahip olacak. Hem arka bölümde kullanılabilir bir kasa hem de ön tarafta ek bagaj alanı (frunk) sunacak. Aracın güç kaynağı, Michigan’daki BlueOval Battery Park’ta üretilecek prizmatik LFP (lityum-demir-fosfat) bataryalar olacak. Bu batarya yapısı, hem maliyeti hem de ağırlığı düşürürken, aracın tabanını oluşturan yapısal bir unsur olarak kullanılacak. Ford, bu batarya ile aracın tam şarjla altı güne kadar bir eve enerji sağlayabileceğini belirtiyor.

PERFORMANS VE TEKNOLOJİ DONANIMI

Şirket, pikabın 0-100 km/s hızlanma süresinin Mustang EcoBoost seviyesinde olacağını, yani yaklaşık 4,5 saniye civarında gerçekleşmesini hedefliyor. 400 voltluk elektrik mimarisi sayesinde hızlı şarj imkânı sunacak olan model, aynı zamanda Ford’un BlueCruise eller serbest sürüş asistanı ve kablosuz yazılım güncellemeleri gibi ileri teknoloji özelliklerle donatılacak.

DEVRİMSEL ÜRETİM YÖNTEMİ

Ford, “Universal EV Production System” adını verdiği yeni üretim süreciyle geleneksel montaj hattı anlayışını değiştiriyor. Tek hat yerine üç ayrı “montaj kolu” (ön, arka ve batarya-platform bölümü) paralel olarak üretilecek, ardından ana hat üzerinde birleştirilecek. Bu yöntemle üretim süresinin %15 kısalması, iş istasyonu sayısının ise %40 azalması hedefleniyor. Ayrıca 20% daha az parça, 25% daha az bağlantı elemanı ve 4.000 feet daha kısa kablo kullanılarak maliyetler düşürülecek. Büyük tek parça alüminyum dökümler (unicast) sayesinde ön ve arka bölümler ayrı üretilecek ve en sonunda batarya ile birleştirilecek.

YATIRIM VE FABRİKA DÖNÜŞÜMÜ

Yeni elektrikli araç ailesi için Louisville fabrikasına yaklaşık 2 milyar dolarlık yatırım yapılacak. Bu yatırım, 2 bin 200 işçiye istihdam sağlayacak olsa da mevcut durumda bu tesiste çalışan 600 kişinin başka tesislere transfer veya gönüllü ayrılma yoluyla işten çıkması öngörülüyor. Fabrika, yeni üretim düzenine uyum sağlamak için 52.000 metrekare genişletilecek.

ÜRÜN GAMI GENİŞLEYECEK

2027’de pikap ile başlayacak olan yeni elektrikli araç ailesi, ilerleyen dönemde hatchback, crossover, van ve üç sıralı SUV gibi farklı gövde tipleriyle genişleyecek. Ford, bu sayede hem şehir içi kullanım hem de aile odaklı araç segmentlerinde uygun fiyatlı elektrikli alternatifler sunmayı planlıyor.

Sonraki Haber