İstanbul bölgesinde kaç havalimanı olmalı
'İçinde bulunduğumuz yüzyılda İstanbul Havalimanı’nın yolcu taşımacılığı yanında hava kargo merkezi olarak kullanılması; yolcu taşımacılığı için Atatürk, Sabiha Gökçen ve Silivri bölgesinde yeni inşa edilecek havalimanının kullanılması ileriye dönük bir hareket tarzı olarak değerlendirilmektedir.'
Yazımızın ilk bölümünde, İstanbul bölgesindeki havaalanlarını incelemiştik. Bu bölümde ise dünyadaki uygulamalar üzerinden önerilerimizi sunacağız. Bu etüd hazırlanırken halen görevde bulunan kaptan pilot arkadaşlarım ve hava trafik kontrolörü arkadaşlarımın görüşleri alınmış ve etüd bu uzman kişilerin yaptıkları değerlendirmelerin ve tavsiyelerinin doğrultusunda hazırlanmıştır.
DÜNYADAKİ UYGULAMALAR
Dünyanın belli başlı şehirleri arasında 4 ve daha fazla havaalanına sahip şehirlerden bir kısmı aşağıdaki listede gösterilmiştir. Listede belirtilen havaalanlarının hepsi jet motorlu havayolu uçaklarının operasyonlarına elverişlidir. Bu havaalanlarından bir kısmı uluslararası havalimanı statüsüne sahiptir.
Bu tablodaki rakamlar, dünya şehri İstanbul’un, nüfusuna göre ne kadar az sayıda havalimanına sahip olduğunu çok açık ve net bir şekilde göstermektedir.
EN AZ 4 HAVALİMANI OLMALI
Havacılık ve havalimanları konusundaki uzmanlar, içinde bulunduğumuz yüzyılda İstanbul bölgesinde en az dört havalimanının gelecekteki ihtiyaçları karşılayabileceğini hesap etmişlerdir. Bu dört havalimanından birinin hava kargo taşımacılığı ağırlıklı, diğer üçünün yolcu taşımacılığında kullanılması önerilmiştir. Kargo taşımacılığında havalimanı olarak birçok sebepten en uygun havalimanının İstanbul Havalimanı olduğu değerlendirilmiştir. Halen İstanbul Havalimanı 34R pisti ile 35L pisti arasında kargo operasyonu için çok iyi hazırlanmış THY IGA KARGO TERMİNALİ bulunmakta ve bu tesis hava kargo taşımacılığı hizmetlerini başarıyla yerine getirmektedir. Hava kargo trafiğinin dünyada büyük bir hızla artacağı hesaplanmaktadır. Boeing firmasının yayınladığı çalışma raporunda, 2021 ile 2041 arasında 20 yıllık bir devrede hava kargo trafiğinin yılda ortalama yüzde 4,1 artışla iki katına çıkacağı belirtilmiştir. Raporda hava kargo trafiğinin yıllar içinde artışını yüzde rakamlarıyla gösteren grafik çıkarılmıştır.
İstanbul Havalimanı’nda hava kargo taşımacılığı için gelecekte dünyanın belli başlı ticaret firmalarının talepte bulunacağı anlaşılmaktadır. Son yıllarda dünyada e-ticaret alanında büyük bir atılım yapan İstanbul/Sarıyer merkezli Trendyol firması, ihracatta müşterilerine daha hızlı teslimat gerçekleştirebilmek için İstanbul Havalimanı’nda 12 bin metrekarelik bir üs kurmaktadır. Trendyol firması, dünyada 136 ülkeye e-ticaret ile ürün teslimatı yapmaktadır. Yurt dışında 2021 yılından bu yana 1 milyonu aşkın müşteri Trendyol aracılığıyla 36 milyon adet ürün satın almıştır. Üç kıtanın merkezinde bulunan İstanbul’daki bu havalimanından dünya devleri Fedex, DHL, Amazon ve Çin ticaret firmalarının, Trendyol firması gibi lojistik tesis kurmak isteyeceğine kesin gözle bakılmaktadır.
Boeing firmasının hava kargo trafiğinin artışıyla ilgili yaptığı çalışmanın benzeri bir çalışma Airbus firması tarafından yolcu trafiği için yapılmıştır. Airbus firmasının yayınladığı raporda yolcu trafiğinin 2023-2042 yılları arasında her yıl yüzde 3,6 artış ile bugünkü sayısının iki katına çıkacağı gösterilmiştir.
İstanbul Havalimanı hava kargo ağırlıklı uçuşlar için kullanılırken, yıllar içinde artacak olan yolcu ihtiyacını karşılamak için Atatürk Havalimanı ve Sabiha Gökçen Havalimanı ile birlikte hizmet görmek üzere İstanbul bölgesinde yeni bir havalimanı inşa edilmesine ihtiyaç duyulacaktır. Yapılan arazi incelemesinde Silivri ilçesinin kuzey doğusunda, TEM otoyoluna yakın bir konumda havalimanı yapılacak genişlikte bir arazi olduğu tespit edilmiştir. Bu geniş arazide yerleşim yeri olarak sadece bir köyün başka bir yere nakli gerekecektir. Bu bölgeye bir havalimanı yapılmasına karar verilince arazinin hudutlarının tespit edilip çizilerek ilan edilmesi ve havalimanı inşaatı planlanmasına vakit kaybedilmeden başlanılması tavsiye edilmektedir. Bu bölgeye inşa edilecek bir havalimanı, İstanbul’un gelecekte ihtiyaç duyacağı yolcu taşımacılığında olduğu kadar, bölgede yaşayan vatandaşlar için de büyük imkân ve kolaylık sağlayacaktır. İnşa edilecek havalimanına yakın olan Tekirdağ’da 1 milyon 170 bin, Çorlu'da 290 bin, Silivri'de 217 bin, Çatalca'da 77 bin, Büyükçekmece'de 277 bin, Esenyurt'ta 983 bin olmak üzere toplam 2 milyon 538 bin vatandaş bu bölgede yaşamaktadır.
Sonuç olarak, içinde bulunduğumuz yüzyılda İstanbul Havalimanı’nın yolcu taşımacılığı yanında hava kargo merkezi olarak kullanılması; yolcu taşımacılığı için Atatürk Havalimanı, Sabiha Gökçen Havalimanı ve Silivri bölgesinde yeni inşa edilecek modern, yeni bir havalimanının kullanılması en uygun ve ileriye dönük bir hareket tarzı olarak değerlendirilmektedir.
-
Londra: 9 milyon nüfus - 7 havaalanı
-
Paris: 2,1 milyon nüfus - 4 havaalanı
-
Moskova: 12 milyon nüfus - 4 havaalanı
-
Stockholm: 976 bin nüfus - 4 havaalanı
-
Melbourne: 3,7 milyon nüfus - 4 havaalanı
-
New York: 8,5 milyon nüfus - 5 havaalanı
-
Miami: 440 bin nüfus - 5 havaalanı
-
San Francisco: 815 bin nüfus - 4 havaalanı
-
İstanbul: 16,5 Milyon nüfus - 2 havaalanı