Limanlarımızın yüzde 80’ine yabancılar hakim
Türkiye Liman İşletmecileri Derneği (TÜRKLİM) tarafından hazırlanan rapora göre 2020 yılında Türkiye’de elleçlenen (gümrük gözetimi altındaki eşyanın taşınmasıyla ilgili tüm işlemlerin yapılması) 11.7 milyon TEU (20 fitlik, 34 metreküplük hacim) konteynerin 8.2 milyon TEU’su, Küresel Terminal Operatörü (KTO) ortaklı limanlar tarafından elleçlendi.
PAYLARI ARTIYOR
“Konteyner Taşımacılığında KTO Etkinliği ve Türkiye’ye Yansımaları” başlıklı raporda, yüzde 100 yerli sahipli ve/veya ortaklı terminallerde ve limanlarda konteyner elleçleme miktarının ise sadece 2.6 milyon TEU olduğu vurgulandı. Bu durum 2021 yılında da değişmedi. 1997’de başlayan özelleştirmeye rağmen 2000 yılında Türk limanlarının tamamına Türk şirketleri hâkimdi. 20 yılda yabancı hâkimiyeti yüzde 80’e çıktı. KTO’ların hem dünyada hem de ülkemizdeki sayısı, pazar payı ve sektördeki etkinlikleri her geçen yıl artıyor.
KAPASİTENİN YÜZDE 75'İ
Denizyolu taşımacılığında liman ve terminal ağları kuran ve sayıları 21’i bulan KTO’lar, küresel konteyner elleçleme hacminin yüzde 80.5’ini yapıyor, dünya toplam konteyner elleçleme kapasitesinin ise yüzde 75’ine sahipler. 15 yıl önce bu pay 220 milyon TEU ile yüzde 55 idi. TÜRKLİM Yönetim Kurulu Başkanı Aydın Erdemir, ülkemizdeki KTO varlığının bazı dezavantajları olsa da ülkemize ve sektörümüze önemli kazanımlar sağladığını söyledi. Erdemir, “KTO’lar, Türk dış ticaretine ve ülkemizin rekabet gücüne büyük ivme kazandırıyor.” dedi.