Modern İpek Yolu ile ticaret! 424,4 milyar doları aştı

Türkiye’nin de güzergah noktalarından biri olduğu ve Asya ile Avrupa arasındaki ekonomik işbirliğini geliştirmeyi amaçlayan Çin-Avrupa Demiryolu ile ticaret, 2024 yılı sonu itibarıyla Çin-Avrupa yük trenleriyle taşınan malların toplam değeri 426 milyar 400 milyon dolara ulaştı

Çin'in Xi'an kentinde toplanan İkinci Çin-Avrupa Demiryolu Ekspres Uluslararası İşbirliği Forumu’na katıldık, ardından Çin-Avrupa Demiryolu Ekspresi’nin merkezini gezdik. Kuşak ve Yol Girişimi'nin amiral gemisi projesi olan Çin-Avrupa Demiryolu Ekspresi hakkında yetkililerden bilgi aldık.

Çin Devlet Demiryolları tarafından işletilen proje, Avrupa ile Asya ülkeleri arasındaki işbirliğini ve karşılıklı ticareti güçlendirmeyi amaçlıyor. Çin Demiryolu Ekspres İşbirliği Forumu'nun açılış töreninde yaptığı konuşmada bu amacı vurgulayan Çin Başbakan Yardımcısı Ding Xuexiang, Avrasya kıtasında ekonomik ve ticari alışverişlerin artırılması ve karşılıklı öğrenmenin önemine dikkat çekti ve tüm taraflarla işbirliğini geliştirmeye istekli olduklarını söyledi.

26 AVRUPA VE 11 ASYA ÜLKESİ

Hizmete başladığı 2012’den bu yana toplamda 120 bin seferi tamamlayan Çin Demiryolu Ekspresi trenleri, 128 Çin şehri ile 26 Avrupa ülkesindeki 232 şehrini ve 11 Asya ülkesindeki 100'den fazla şehri bağlıyor. Tarihi İpek Yolu’na atıfla 'Çelik Deve Kervanı' olarak bilinen Çin-Avrupa Demiryolu Ekspresi güzergahları, 'üç ana koridor, beş ana liman, beş yön ve altı ana güzergah'tan oluşuyor. Asya ile Avrupa ülkeleri arasındaki ticareti geliştirmek için hayata geçirilen bu hatta, 2024 yılı sonu itibarıyla Çin-Avrupa yük trenleriyle taşınan malların toplam değeri 426 milyar 400 milyon dolara ulaştı.

Ziyaret ettiğimiz Xi’an kentinde bulunan Çin-Avrupa Demiryolu Ekspresi ise 18 uluslararası ulaşım güzergahını işletiyor ve batıda Hamburg ve Rotterdam'a, kuzeyde Moskova ve Minsk'e bağlanıyor. China Railway Xi'an Group, 30 bin seferle tüm Çin-Avrupa Demiryolu Ekspresi operasyonlarının dörtte birini oluşturuyor. Bu hat, Çin’den Azerbaycan’a 15 ile 20 gün arasında vararak taşıma süresini kısaltıyor. Her 80 dakikada bir tren, Xi’an’a varıyor veya Xi’an’dan yola çıkıyor. Türkiye’nin de güzergah noktalarından birinin olduğu bu ekspres yoluyla özellikle tekstil, mobilya ve ev aletleri gibi geleneksel endüstriyel ürünler Çin’den Avrupa’ya veya Avrupa’dan Asya’ya taşınıyor.

Ekspresin başlangıç noktası olan Xi'an Uluslararası Limanı'ndan 2025 yılına kadar 400 binden fazla araç ihraç edilmesi bekleniyor.

SADECE İHRACAT DEĞİL İTHALAT DA ARTIYOR

Çin, ekspres yoluyla sadece ihracatı değil ithalatı da kolaylaştırmayı hedefliyor. Çin Demiryolu Ekspresi trenleri ile yapılan ithalatlar arasında Kazakistan'dan tahıl ve petrol ürünleri, Avrupa'dan kahve, süt tozu ve çikolata ile Orta Asya'dan bal, bisküvi, dondurma ve elma suyu yer alıyor. Türkiye, Kazakistan, Rusya, Fransa, Almanya ve diğer ülkelerden ithal edilen günlük ihtiyaçlar arasında kozmetik, hijyen ürünleri ve anne-çocuk malzemeleri bulunuyor. Xi’an kentinin Kuşak ve Yol Girişimi'ne katılan ülkelerle karşılıklı ticareti ekspres yoluyla artarken, 2025 yılı Ocak-Temmuz ayları arasında, sadece katılımcı ülkelerle ticareti 22 milyar dolara ulaşmış durumda.

Sonraki Haber