Şoför niteliği düştükçe kazalar artıyor

Son zamanlarda artan otobüs kazalarından onlarca vatandaşımız öldü ve yaralandı. Otobüs kazalarının sıklaşmasını Otobüs Federasyonu Başkanlarına sorduk. Başkanlar ‘Nitelikli uzun yol şoförü yetiştirilmesi için bakanlıklara çağrıda bulundu.

Şehirler arası otobüs kazalarına ilişkin haberler sıklaştı. Son üç hafta içerisinde; Kuzey Marmara Otoyolu Sakarya mevkiinde 28 Aralık 2023’te üç yolcu otobüsünün karıştığı kazada 10 kişi, 5 Ocak’taki Kars'ta iki otobüs ile bir kamyonun karıştığı kazada 2 kişi ve dün Mersin-Antalya D400 karayolunda meydana gelen otobüs kazasında 9 kişi hayatını kaybetti. Mersin’deki kazada 13’ü ağır 30 kişi de yaralandı. Kazaların nedenlerini ve çözüm yollarını Tüm Otobüsçüler Federasyonu Genel Başkanı Mustafa Yıldırım ve Türkiye Otobüsçüler Federasyonu Yönetim Kurulu Başkanı Birol Özcan’a sorduk. Meslek temsilcileri, denetim eksikliği, eğitimsizlik, nitelikli-tecrübeli şoför ve personel kıtlığı gibi hususların sorunun ana kaynağı olduğunu aktararak, ilgili bakanlıklardan çözüm odaklı adımlar atılmasını istediler.

‘BU KOŞULLARDA ŞOFÖR YETİŞMİYOR’

Tüm Otobüsçüler Federasyonu Genel Başkanı Mustafa Yıldırım, konuya ilişkin şu değerlendirmelerde bulundu:

“Maalesef bu kazalardan da görüldüğü üzere Türkiye'de şoför sorunu hat safhaya çıktı. Şoför sorunu giderek büyüyor. Çalışma şartları, ekonomik koşulları iyileştirilmediği sürece şoför yetişmiyor. Türkiye'nin kanayan yarası nitelikli şoför yetişmemesi. Eğitimler, denetimler, yaptırımlar yetersiz. Firmaların araçlarını takip etmesi, sürücülerini uyarması lazım. Araç takip sistemi devreye girdi? Kamerayla takip sistemi, araç takip sistemi şoförlerin nerede ne kadar süreyle gittiğini görülebiliyor. Geriye dönük inceleme yapılması kazaların önüne geçebilir.”

‘ÇALIŞMA ŞARTLARI İYİLEŞTİRİLMELİ’

Nitelikli şoför konusunda yeni politikalar geliştirilip gündeme taşınması gerektiğini söyleyen Yıldırım, özellikle ticareti araç kullanan sürücülerin belli eğitimlerden geçmesinin şart olduğunu vurguladı. Yıldırım sözlerine şöyle devam etti:

“Firmaların sorumluluk alıp takip sistemleriyle araçlarını takip etmeleri lazım. Her şeyi devletten, denetim birimlerinden beklemeye gerek yok. Ulaştırma Bakanlığımızla da bu konuda görüşüyoruz. İçişleri Bakanlığıyla trafik güvenliği eylem planlarında bunlar sürekli gündeme geliyor. Şoförlerin çalışma şartlarının, maaşlarının ve eğitim sürelerinin mutlaka iyileştirilmesi lazım.”

‘FİRMALAR AKILLARINI BAŞLARINA ALMALI’

“Bir trafik kazasında sadece can kaybı ile bitmiyor. Vatandaşlarımız ağır yaralanıyor, sakat kalabiliyor. Ekonomik yıkımlar da oluyor. Firmalarımız akıllarını başlarına alıp sorumluluklarını yerine getirmeli.”

‘ULAŞTIRMA DENETLEME KURULU OLUŞTURULMALI’

Ulaştırma Düzenleme Kurulunun mutlaka oluşturulması gerektiğinin altını çizen Yıldırım, “İçişleri Bakanlığı, Ulaştırma Bakanlığı ve sivil toplum örgütlerinin katılımıyla şoför sorunu ve kazalar başta olmak üzere birçok sorunun çözümü bir Koordinasyon Kurulu oluşturmaktan geçiyor.” dedi

‘ÇOK CİDDİ KARARLAR ALINMALI’

Türkiye Otobüsçüler Federasyonu Yönetim Kurulu Başkanı Birol Özcan da şu önerilerde bulundu: “Şoförlerin eğitimi, yol güvenliği, denetleme bakımından çok ciddi kararlar almamız lazım. Emniyet ve jandarma tarafından sıkı denetimler yapılması gerekiyor. Ulaştırma Bakanlığının kurduğu yol takip sistemi uygulamaya başlarsa bu kazaların azalacağına inanıyorum.

‘EĞİTİM MERKEZLERİ OLUŞTURULSUN’

“Yeni nesil otobüslere göre yeni şoförler yetiştirmeliyiz. Eskiden bu mesleğe muavinlikten başlanır, şoförlüğe kadar çıkılırdı. Ama bunlar maalesef azalmaya başladı. Bizim şoför sıkıntımız var. Meselenin de çözülmesi için şoför, muavin eğitim merkezleri oluşturulması şart. Ulaştırma Bakanlığının 13 bölge müdürlüğü var. Buralardan başlanabilir.”

‘EN BÜYÜK EKSİKLİĞİMİZ’

“Şoförlerimizin bu duruma gelmesinde firma sahiplerinin büyük payı var. Şoförlere hak ettiği parayı vermiyoruz. Bu da en büyük eksikliğimizdi. Van'dan İstanbul’a otobüsle 24 saatte geliyor. Evinden uzakta, aracın içinde yatıyor, yol boyunca birçok çileye katlanıyor. Şoförlerin istirahat etmesi bakımından da imkanlar sağlamamız gerekiyor.”

Sonraki Haber