Turizm cennetinde yapılaşma kararını büyükşehir belediyesi verecek!

Kaş Marina'ya çeşitli yapılaşmalara izin veren karar daha önce reddedilmesine rağmen Kaş Belediyesi'nce onaylanarak Büyükşehir Belediyesi Meclisi'ne gönderildi. Karara göre Kaş Marina'ya yapılaşma izni verilecek.

Kaş Çevre Derneği ise yaptığı açıklama ile kararı kınadı. Yapılan açıklamada denizi kirletecek, sit alanını tehdit edecek, trafik ve otopark sorununu artıracak, Kaş’ın kendine özgü; doğa ile bütünleşik yerel/butik turizm ve alışveriş geleneğini bozacak, Kaş’ın esnafını ekonominin dışına itme tehlikesi taşıyan, kamu yararı bulunmayan otel /AVM projesinin geri çekilmesini talep etti. İşte o açıklama.

İmar planı değişikliğiyle, limana “otel, ticari alanlar, spa ilavesi” ve ilave iki yüzer iskele yapılmak isteniyor.

Bunun için de;

  • %5 olan inşaat izni oranının %8’e çıkarılması
  • 4,5m. olan kat yüksekliğinin 6,5m.’ye çıkarılması,
  • Karasal alanların hesaplanmasında, 2,198.42 m² olan mendirek alanının da hesaba katılması,
  • Halen 3472 m2 olan kapalı alanının 5049 m2’ye çıkarılmasına (1577 m2 ilave inşaat)
  • 487 tekne bağlama kapasitesine ilaveten denize iki adet 122 tekne kapasiteli yeni yüzer iskele yapma izni ve
  • Daha evvelki plan ile mevcut durum arasındaki uyumsuzlukların giderilmesi talep ediliyor.

2014 yılında BAKA-Kalkınma Bakanlığı-Kaş Turizm ve Tanıtma Derneği için hazırlanan “KAŞ DENİZ VE KIYI ALANLARINI KORUMA, GELİŞTİRME VE YÖNETİM PROJESİ” başlıklı raporda aşağıdaki saptamalara yer veriliyor:

  • Kaş Marina bölgede mevcut kirletici kaynaklar arasında sayılarak, Marina’nın etkisi sebebiyle Bucak körfezinin riskli bölge olduğu tespiti yapılmıştır.
  • Bucak körfezinde koliform kirliliği gözlenmiştir. Bu durum suda dışkı kaynaklı zararlı patojenlerin de var olabileceğini göstermektedir. Escherichia coli ölçümleri, Ocak-Şubat aylarında Bucak körfezinde dışkı kaynaklı kirliliğin bulunduğuna işaret etmektedir.
  • Tehlikeli bir bakteri türü olan Pseudomonas aeruginosa, en fazla Marina girişindeki K8 noktası ile Liman önündeki K3 noktasında ölçülmüştür.
  • Bucak körfezinde, diğer ölçüm noktalarından daha yüksek nitrat konsantrasyon değerleri gözlemlenmiştir. En yüksek değerler, Bucak Körfezi Marina sularında kasım ayında ölçülmüştür. Bu durum Bucak körfezinin açık deniz etkisine nispeten kapalı olması sebebiyle oraya çıkmaktadır.

Yatların mutfak ve lavabo sularını doğrudan denize aktığına işaret ederek, "Özellikle Covid salgını döneminde ve sonrasında yat bağlama yoğunluğu ve yatlarda sürekli veya uzun süreli yaşayan insan sayısı arttığına vurgu yapıyor: “Bu durum deniz kirliliğini de beraberinde getirmektedir. Teklif edilen imar değişikliği kapsamında, bağlama kapasitesindeki %25 oranındaki artışın (122 tekne) Bucak Denizi’ndeki kirliliğini artıracağı şüphesizdir.”

KAŞ MARİNA İNŞAAT YOĞUNLUĞU ARTIŞI/YAT ÇEKEK YERİNİN DARALTILMASI

Denizin tam kıyısına yapılacak 6,5 metre yüksekliğindeki yapılar, giriş bölgesindeki 6m. yüksekliğindeki duvarlar;

  • Kıyının ve genel olarak Kaş’ın siluetini bozacaktır.
  • Deniz ile halk arasına bir duvar örülmüş olacak, kıyı halktan görsel ve kullanım anlamında koparılmış olacaktır.
  • Yapılacak restoran ve kafeler sebebiyle insanlara kıyıda yürümek için alan bırakılmadığından dükkânların önüne denizin üstüne asma iskele şeklinde yürüyüş yolu yapılacaktır.
  • Bu yapı artışı Marina’nın genel görünümünde ve kullanımında bir sıkışıklık/darlık yaratacaktır.
  • Yat çekek yeri daraltılacaktır. Halihazırda çekek yerinde sıkışıklık yaşanmakta iken, plan teklifindeki 122 yat kapasiteli 2 yüzer iskele ilavesiyle oluşacak yoğunluk, çekek yerinin kullanım sorununu iyice artıracaktır.
  • Böylesi bir yapılaşma yoğunluğuyla Kaş Marina’nın asli görevi olan yatlara hizmet vermekten ziyade, kentin kalbinde bir nevi AVM & Otel mekanına dönüştürülmesi planlanmaktadır. Bu durum Kaş’ı diğer turizm beldelerinden ayıran butik, yerelle ve doğayla bütünleşen turizm özelliğine, anlayışına ve geleneğine uygun değildir.

3.TRAFİK-OTOPARK SORUNU

Kaş’ın en büyük sorunlarından biri gitgide yoğunlaşan araç trafiği ve park sorunudur. Marina otoparkları şu anda bile yetmemektedir. İki katı yatak kapasitesi arttırılan ve kafe, restoran alanları eklenen planda otopark planlaması yapılmadığı görülmektedir.

Proje ile plandaki tabiriyle “Kaş merkez dışında ikinci bir cazibe merkezi” yaratılmak istenmektedir. Bunun getireceği araç yoğunluğu ve park sorununa çözüm düşünülmemiştir. Marina’nın planla AVM’leştirilmesi Kaş’ın mevcut trafik ve otopark sorununu daha da içinden çıkılmaz bir hale dönüşecektir.

4.SİT ALANI SORUNU

Planlama alanının bitişiğinde 1. Derece Arkeolojik Sit Alanı bulunuyor. Bu alanların imar planlarına konu edilmesi ve/veya herhangi bir inşaat faaliyeti yapılması kanunen mümkün değildir. Ancak firmanın sunumunda, SİT alanının yaya giriş alanı olarak kullanılmak istendiği görülmektedir.

Kaşlılar tüm bu nedenlerle marinanın genişletilmesine yönelik imar planı değişikliğine karşı çıktıklarını kaydetti.

Sonraki Haber