Üniversite tercihi yapacaklar dikkat: Uzman isim uyardı

Üniversite tercih dönemi başladı ve adaylar 13 Ağustos'a kadar tercihlerini yapabilecek. İstinye Üniversitesi Psikoloji Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Ebru Şalcıoğlu, bu önemli süreçte gençlere yol gösterecek psikolojik faktörler ve öneriler hakkında önemli bilgiler paylaştı. İşte ayrıntılar...

Prof. Dr. Şalcıoğlu'na göre tercih süreci sadece akademik bir eşleşme değil, aynı zamanda yoğun duygusal bir süreç. Adaylarda yaygın olarak görülen kaygı ve belirsizlik duygularının, yanlış tercihlere yönlendirebileceğini belirtiyor. Kaygı nedeniyle karar verme sürecini ertelemek veya en risksiz seçeneğe yönelmek yerine, duyguların farkına varmanın ve onları yönetmeyi öğrenmenin daha işlevsel kararlar alınmasına yardımcı olacağını vurguluyor.

İÇSEL VE DIŞSAL MOTİVASYON DENGESİ

Başarılı bir tercih için içsel motivasyonun önemi büyük. Şalcıoğlu, gençlerin genellikle bölümün itibarı, maddi getirisi veya sosyal çevrenin onayı gibi dışsal ödüllere odaklandığını, oysa bireyin ilgi alanlarına ve kişisel değerlerine uygun kararların daha kalıcı bir tatmin sağladığını belirtiyor. İdeal olanın, hem dışsal hem de içsel ödülleri bir arada barındıran bir bölüm seçmek olduğunu ifade eden Şalcıoğlu, adayların üniversite adının ötesine geçerek kendi ihtiyaçlarını ve yeteneklerini dinlemesi gerektiğini söylüyor.

TERCİH LİSTESİ VE RİSK YÖNETİMİ

Tercih listesi oluştururken sadece başarı sıralamasına bakmanın yeterli olmadığını belirten Şalcıoğlu, adayların kendilerine "Beni en çok ne motive eder?" veya "Hangi alanda katkı sunmak isterim?" gibi soruları sormalarını öneriyor. Listeyi riskli, gerçekçi ve garanti tercihler olarak gruplara ayırmanın, belirsizlikle başa çıkmayı kolaylaştıracağını ve psikolojik bir denge sağlayacağını ekliyor.

HAYAL KIRIKLIĞI VE YENİ FIRSATLAR

İstenilen puanın elde edilememesi durumunda yaşanan hayal kırıklığının, bir başarısızlık değil, bir öğrenme fırsatı olarak görülmesi gerektiğini söylüyor. Şalcıoğlu, istemeden girilen bir bölümde bile ilham verici bir ders veya staj deneyiminin kariyer yönünü değiştirebileceğine dikkat çekiyor.

AİLELERİN VE EĞİTMENLERİN ROLÜ

Şalcıoğlu, bu süreçte ailelerin, öğretmenlerin ve rehberlik hizmetlerinin rolünün çok önemli olduğunu vurguluyor. Gençlerin çabalarının takdir edilmesi ve yeni hedefler için cesaretlendirilmesi, onların potansiyellerini ortaya çıkarmada belirleyici bir faktör. Üniversite tercihinin, kişinin kimliğini ve yaşam hedeflerini belirleyen bir süreç olduğunu hatırlatan Şalcıoğlu, gençlerin bu dönemi bir sınavdan çok, kendilerine bir yol çizme fırsatı olarak değerlendirmesi gerektiğini belirtiyor.

Sonraki Haber