Engellilik oranında değişiklik ve yaşlılık aylığının kesilmesi

- 2013 yılında sakatlık indiriminden faydalanarak emekli oldum. 2016 yılında raporumu incelemek için beni tekrar rapor almaya gönderdiler. Halen incelemem ve muayenem devam ederken sosyal güvencem ve emekli maaşım 03.08.2018 tarihinde kesildi. Maaşın kesilmesi hakkında ne yazılı ne de sözlü açıklama yaptılar. Kanunda bunun yeri var mı yasal mı? Ne yapmam gerekiyor?
5510 sayılı kanunun yürürlük tarihinden (01.10.2008) önce sigortalı olup bu tarihten önce veya sonra engelliliği nedeniyle vergi indiriminden yararlanmaya hak kazanmış durumda olan sigortalılar hakkında, 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanunu’nun mülga 60’ıncı maddesinin (c) bendinin (b) alt bendi ve geçici 87’nci maddesine göre işlem yapılır.
506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanunu’nun mülga 60’ıncı maddesinin c bendinin b alt bendi gereği; engelliliği nedeniyle vergi indiriminden yararlanmaya hak kazanmış durumda olan sigortalılardan;
a-) I. derece engelli olanlar (çalışma gücünün yüzde 40 dahil yüzde 60’a kadarını kaybeden) yaşları ne olursa olsun en az 15 yıldan beri sigortalı bulunmak ve en az 3600 gün malullük, yaşlılık ve ölüm sigortaları primi ödemiş olmak,
b-) II. derece sakatlığı olanlar (çalışma gücünün yüzde 60 dahil yüzde 80’e kadarını kaybeden) yaşları ne olursa olsun en az 18 yıldan beri sigortalı olmak ve en az 4000 gün malullük, yaşlılık ve ölüm sigortaları primi ödemiş olmak,
c-) III. derece sakatlığı olanlar (çalışma gücünün yüzde 80 veya üzerini kaybeden) yaşları ne olursa olsun en az 20 yıldan beri sigortalı olmak ve en az 4400 gün malullük, yaşlılık ve ölüm sigortaları primi ödemiş olmaları şartıyla yaşlılık aylığından yararlanırlar.
Engelliliği nedeniyle vergi indiriminden yararlanarak yaşlılık aylığına hak kazananlar Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından kontrol muayenesine tabi tutulabilir.
Engelli işçi, engellilik indiriminden yararlanmak için, çalıştığı işyerinden alacağı hizmet erbabı olduğunu gösterir belge ile birlikte Vergi Dairesi Başkanlığı olan illerde ilgili Grup Müdürlüğüne, Vergi Dairesi Başkanlığı olmayan illerde Gelir Müdürlüğüne, bağımsız Vergi Dairesi bulunan İlçelerde Vergi Dairesi Müdürlüğüne, diğer ilçelerde Mal Müdürlüğüne bir dilekçe ile başvurur. Başvuru üzerine, hizmet erbabı, özürlü sağlık kurulu raporu düzenlemeye yetkili en yakın sağlık kurumuna sevk edilir. Özürlü Sağlık Kurulu, başvurucunun engellilik oranını belirleyerek bir rapor düzenler.
Düzenlenen raporda, engellilik durumunun sürekli olmadığı kanısı mevcutsa, raporun geçerlik süresi de belirtilir. Zaman içinde değişebilen veya kontrolü gerektiren hastalıklar, başvurucunun önceki özürlü sağlık kurulu raporu da kurula sunularak, özürlü sağlık kurulunun belirleyeceği süre içinde yeniden görüşülür ve karara bağlanır.
Okurumuzun, 2016 yılında yapılan yeni incelemenin sonuçlanıp sonuçlanmadığı hususunda, ilgili özürlü sağlık kuruluna yazılı olarak başvurması önemlidir. Zira iki senedir sonuçlanmayan bir inceleme söz konusu.
İlgili kurul, engellilik oranının yüzde 40’ın altına düştüğüne karar verir ve bu yönde rapor düzenlerse okurumuzun rapora itiraz hakkı mevcuttur. İtiraz, ilgili il sağlık müdürlüğüne yapılır. İl sağlık müdürlüğünce, özürlü sağlık kurulu raporu alacak kişi en yakın farklı bir özürlü sağlık kurulu raporu vermeye yetkili hastaneye gönderilir. İtiraz edilen özürlü sağlık kurulu raporu ile itiraz üzerine verilen özürlü sağlık kurulu raporundaki kararlar aynı yönde ise özürlü sağlık kurulu raporu kesinleşir. Bu durumda da raporun iptali için idari yargıya başvurma imkanı mevcuttur. Okurumuzun konuyla ilgili tüm ayrıntıyı vererek uzman yardımı alması önemlidir.