19 Mayıs 2024 Pazar
  • Yozgat
  • Zonguldak

Bayram buluşması bilete takıldı

Bayram tatili ve öğrencilerin karnelerini almasıyla birlikte vatandaşların tatil telaşı başladı. Otobüs biletini önden almak isteyen vatandaşlar fiyatları yüksek buldu. Firmalar ise fiyatlarda anormal bir yükseliş olmadığını söylüyor.

GÖKHAN BÜYÜK

Dokuz günlük Kurban Bayramı’nın yaklaşması ve okulların tatile girmesiyle vatandaşlar tatil planlarını yapmaya başladı. Otobüs biletlerini önceden daha ucuza almak isteyen vatandaşlar hayal kırıklığına uğradı. İstanbul Esenler’de bulunan Büyük İstanbul Otogarı'nda otogar yöneticileri, otobüs firma yetkilileri ve vatandaşlarla konuştuk. Vatandaşlar bilet fiyatlarının yüksek olmasından dert yandı. Otobüs firması yöneticileri fiyatlardaki artışın nedeninin akaryakıt ve yol giderleri olduğunu söyledi.

Büyük İstanbul Otogarı olarak da bilinen Büyük İstanbul Otogarı'nda, Alibeyköy Cep Otogarı’nda ve Taksim’de, vatandaşlara bilet fiyatlarını sorduk. Kimi vatandaşın fiyatlar yüksek olduğu için memleketine karısını ve çocuklarını gönderdiğini, iki çocuk için bir koltuk aldığını ve kendisinin gitmediğini anlattı. Kimi vatandaş da sırf memleketine gidebilmek için tatil kredisi çektiğini belirtti. İşte vatandaşın ‘bayram tatili!’ hali…

BİLET FİYATLARI

İstanbul- Hatay : 700 TL

İstanbul- Tokat : 600 TL

‘İKİ TORUNA BİR KOLTUK’

Otogara gitmek için Esenler Metrosu’nda karşılaştığımız Arif amca iki torunu ile birlikte Mardin’e gitmek için valizleri sırtlamıştı. Bilet fiyatlarını soruduğumuzda şu yanıtı verdi: “Biz normalde Mardin’e 5 kişi gidecektik ama yol parası çok fazla olduğu için sadece iki torunumla gidiyorum. Mardin’den de köyümüze gideceğiz. Torunlar tatilini köyde geçirecek. Birisi 9 diğeri 13 yaşında. Biletlerin tanesini 600 TL’ye aldık. Torunlarıma da bir koltuk aldım toplam 1200 TL para verdim. Torunların tatili bitince de çocukları bir şekilde geri göndereceğim. Ben dönmemeyi düşünüyorum.”

‘GEÇİM DERDİNDEN MEMLEKETİ DÜŞÜNEMİYORUZ’

Alibeyköy Cep Otogarı’nda üç torba ile araç bekleyen ismini öğrenemediğimiz bir kişiye de nereden geldiğini sorduk. Suratı asık bir ifadeyle şunları söyledi: “Ne gelmesi kardeşim. Bizim memlekete giden otobüsler dolmadan geri gelir. Gelirken de annem babam otobüsle köyden erzak göndermişler, onu aldım. İş yoğunluğunda ve geçim derdinden on yıldır köye gidemiyorum. Şimdi hayat daha da pahalı. Buradaki geçim derdinden memleketi düşünmeye fırsatımız olmuyor. Memlekete hasret kaldık.”

‘ORADA AÇ KALIRIZ’

Antalya’da yaşayan üniversite öğrencisi Serkan’la da Esenler Otogar - Sultangazi dolmuşunda karşılaştık. İstanbul’a Şampiyonlar Ligi finalini takip etmek için gelmiş. Hafta sonları garsonluk yaparak para biriktirip İstanbul’a geldiğini söyleyen Serkan, Antalya-İstanbul gidiş dönüş biletine bin lira verdiğini söyledi. Serkan şu ifadeleri kullandı: “Abi ben hem okuyorum hem de hafta sonları garsonluk yapıyorum. İstanbul’a gelebilmek için en az 4 gün çalıştım. Benimle birlikte gelip final maçını stadyumda olmasada final atmosferinde izlemek isteyen çok arkadaşım oldu ama ‘Biletler pahalı orada aç kalırız’ diyerek gelemediler.”

‘EK SEFERLER FİYATI DÜŞÜRMÜYOR YÜKSELTİYOR’

Otobüs firmalarının yetkilileriyle de bayram yoğunluğunu ve hazırlıklarını sorduk. Yetkililer, yoğunluğu kaldırabilmek için ek seferler koyduklarını ancak ek seferlerin fiyatları aşağı çekmek yerine daha da artıracağını belirti.

Bayram buluşması bilete takıldı - Resim : 1

BOŞ DÖNEN ARACIN MASRAFI

Fevzi Sayın şunları anlattı: “Firma olarak biz de bayrama ek seferler koyarak hazırlıklarımıza başladık. Ama ek seferler konulduğu için fiyatlar düşmüyor maalesef daha da artıyor. Çünkü örneğin buradan Adana’ya giden bir araç gittiği şehirde araç çok olduğu için boş dönüyor. Bu nedenle dönüş maaliyetlerini gidiş ücretine yansıtmak zorunda kalıyor. Bizde bu nedenle talebi karşılayacak kadar sefer koyuyoruz.

“Adana, Osmaniye, Gaziantep gibi şehirlerimize firma olarak otobüs kaldırıyoruz. Şu anda İstanbul-Adana yol ücretimiz 500 TL. Yolcularımız yüksek buluyorlar bu ücreti ama şu anda piyasa tamamen bu durumda. İster istemez her şeye zam geliyor. İşçiye, kiraya, mazota zam geliyor. Ama şu anki fiyatlar zaten geçen senenin fiyatları. Şirketimizde de şahıs malımız yok. Tüm araçlar firmamız ait. Bu da fiyatlarımızın sabit kalmasının en büyük nedenlerinde biri.”

‘EN FAZLA DÖRT BUÇUK SAAT!’

Sayın bayramda kazaların ve araç arızalarının önlenmesi için aldıkları tedbirleri de şöyle aktardı: “Kazaları önlemek için şoförlerimizin dinlenmesine ve uykusuna özellikle dikkat ediyoruz. Belli saatlerde uyuyorlar. Zaten sefer giderken iki şoför ile gidiyorlar. Bir şoförün dört buçuk saatten fazla araç kullanmaması gerekiyor. Bizim arabalarımızın kilometreleri 105 km sınırını geçmeyecek şekilde sabitlenmiştir. Şoför uykusunu alıp, kurallara da uyduktan sonra hiçbir şey olmaz.

“Yolda araçların arızalanmaması için bütün araçların bakımı kendi servisinde yapılır. Biz bakıma çok önem veriyoruz. Sonuçta bir isim hakkımız var. Hiçbir firma aracının yolda kalmasını istemez. Bunun içinde her türlü tedbir alınır.”

‘BAYRAMA ÖZEL BİR FİYAT ARTIŞI YOK'

Bayram buluşması bilete takıldı - Resim : 2

İşletme Müdürü Seyfettin Taş: “Bayram dolayısıyla herhangi bir artış, fahiş fiyat uygulaması yapmıyoruz. Firma olarak Adapazarı’na seferler yapıyoruz. Şu andan Adapazarı ücretimiz 270 TL. Vatandaşlarımız fiyatların yüksek olduğunu söylüyor ama maalesef akaryakıt ve yol giderleri çok yüksek. Bunun haricinde bayram geldi şu fırsatı değerlendirelim diye bir düşüncemiz hiçbir zaman olmadı. Bayram yoğunluğu için ek seferler koyduk. Kazaların önlenmesi için şoförlerin çalışma saatlerine özellikle dikkat ediyoruz. Araçların bakımı ve onarımları düzenli periyotlarla yapılıyor. Araçlarımızın hepsi de neredeyse son model zaten.”

‘ZAM GÜNDEMDE YOK’

Bayram buluşması bilete takıldı - Resim : 3

Firma Müdürü Erdal Öztürk: “İnsanlar seçimin uzaması, pandemi süreci gibi sıkıntılar yüzünden hep tatillerini erteledi. Bu nedenle geçen yıllara oranla şu anda satışlarımızda ciddi manada bir hareketlilik var. Bir hafta öncesinden ileriye dönük satışlarda doluluk oranımız yüzde yüz. Bunun için ilave seferler açıldı. Otogarda bilet bulamadım diyebilecek bir yolcunun olmaması için bütün önlemler alınıyor. Bulgaristan ve Yunanistan’a sefer yapan bir firmayız. Bu ülkelerde de Türk nüfus çok fazla. Ailesinin yanına giden veya tatile giden yurttaşlarımız oluyor. Onların talebini karşılamak için elimizden geleni yapıyoruz. Fiyatlarımızda da geçen seneye göre önemli bir artış olmadı. Yapılan artış da akaryakıt ve hayat pahalılığı nedeniyle yapıldı. Ama şu süreçten herhangi bir artış yapılması gündemde yok.”

ÜÇ AŞAMALI ARTIŞ

Otobüs fiyatlarının yüksek olmasının nedenlerini eski bir otobüs firması yöneticisi olan Serkan Y. Aydınlık’a anlattı: “Otobüs fiyatları üç aşamada yükselir. Otobüs sahibi bir firma ile anlaşır. Bu anlaşma neticesinde otobüs sahibi kendi yakıt, yemek vb. yol giderlerini hesaplar kendi kârını da koyarak firmaya seferi ne kadara yapacağını belirtir. İkinci aşama ise firmanın kendi kârını koymasıyla devam ediyor. Firma da personel giderlerini, vergi giderlerini vs. hesaplayıp ücreti artırır. Üçüncü aşama ise bilet satış ofisinde olur. Otogarlarda her şirketin bir bilet satış ofisi vardır. Firma bilet satmakla uğraşmak istemez ve bileti satmakta görevli ofis de kendi kârını ve kira gibi giderlerini ekledikten sonra bilet fiyatı neticeye kavuşur. Eğer otobüs firmaya aitse bilet fiyatları firmanın insafına kalıyor.”