13 Mayıs 2024 Pazartesi
İstanbul 13°
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

Hindistan Batı Asya ve Avrupa'ya bağlanıyor

Hindistan-Orta Doğu-Avrupa Ekonomik Koridoru; Hindistan'ı Batı Asya/Orta Doğu'ya bağlayan Doğu koridoru ve Batı Asya/Orta Doğu'yu Avrupa'ya bağlayan Kuzey koridoru olmak üzere iki ayrı koridordan oluşacak.

Hindistan Batı Asya ve Avrupa'ya bağlanıyor

G20 Liderler Zirvesi'nde, HindistanBatı Asya ve Avrupa'ya bağlayacak çok uluslu bir demir yolu ve denizcilik projesi olan “Hindistan-Orta Doğu-Avrupa Ekonomik Koridoru” tanıtıldı.

Hindistan’ı Avrupa'ya bağlayacak koridor için AB ve 7 ülke anlaşma sağladı. Ticaretin artırılmasına, enerji kaynaklarının sağlanmasına ve dijital bağlantının geliştirilmesine yardımcı olacak koridor için Hindistan, ABD, Suudi Arabistan, Birleşik Arap Emirlikleri, Fransa, Almanya, İtalya ve Avrupa Birliği arasında Mutabakat Zaptı (MoU) imzalandı.

Zapta imza atan ülkeler, bağlayıcı bir finansal taahhütte bulunmazken, 2 ay içinde koridorun oluşturulmasına yönelik bir eylem planı hazırlamayı kabul etti. Enerji nakil altyapısını da içerecek olan Hindistan-Orta Doğu-Avrupa Ekonomik Koridoru'na ilişkin görüşmeler ilgili ülkeler arasında aylardır devam ederken, söz konusu mutabakat zaptının imzalanmasıyla artık çalışmaların daha resmi bir zeminde devam etmesi bekleniyor.

Hindistan-Orta Doğu-Avrupa Ekonomik Koridoru; Hindistan'ı Batı Asya/Orta Doğu'ya bağlayan Doğu koridoru ve Batı Asya/Orta Doğu'yu Avrupa'ya bağlayan Kuzey koridoru olmak üzere iki ayrı koridordan oluşacak. Önerilen koridor, Hindistan'dan Birleşik Arap Emirlikleri'ne uzanacak, ardından Suudi Arabistan, Ürdün ve İsrail'i geçerek Avrupa'ya bağlanacak. Hindistan'dan yüklenen malların İsrail ve Yunanistan limanları üzerinden Avrupa'ya daha hızlı gönderilmesi de projede öngörülüyor.

KUŞAK YOL’A ALTERNATİF

Söz konusu proje, Çin'in bölgedeki ekonomik hedeflerine meydan okuma olarak değerlendirildi. Koridorun Hindistan’ı Güney Doğu Asya'dan Körfez'e, Batı Asya'ya ve Avrupa'ya uzanan ticaret akışı rotası üzerinde sağlam bir şekilde konumlandırması bekleniyor. Koridorun, Hindistan’da önemli stratejik ve ekonomik avantaj sağlamasının yanı sıra Asya'da Çin’e karşı büyük fırsatlar sunacağı belirtiliyor. ABD ve AB’nin, Çin'in Asya’daki ekonomik gücüne karşı Hindistan'ı Orta Doğu ve Akdeniz'e bağlayacak yeni bir gemi ve demir yolu koridorunun geliştirilmesine destek vermesi dikkati çekti. Bazı analistler, ABD için Hindistan-Orta Doğu-Avrupa Ekonomik Koridoru'nu, Washington'un Birleşik Arap Emirlikleri ve Suudi Arabistan gibi geleneksel Arap ortaklarının Çin, Hindistan ve diğer Asyalı güçlerle ilişkilerini derinleştirdiği bir dönemde Pekin'in bölgede artan etkisine karşı bir önlem olarak değerlendirdi. Planlanan koridorun İsrail'den geçeceğini belirten analistler, Biden yönetiminin Suudi Arabistan'ı da Tel-Aviv ile ilişkileri geliştirmeye zorlayabileceğine işaret etti. AB için ise söz konusu proje, birliğin zengin körfez ülkeleriyle ticaret ve yatırım bağlarını derinleştirme çabalarını destekleyecek. AB, zaten 2022'de Çin'in Kuşak ve Yol girişimine alternatif olarak oluşturulan Küresel Geçit planına göre, gelişmekte olan ülkelerin altyapı yatırımlarına 2027'ye kadar 300 milyar avroluk kaynak sağlayacağını duyurmuştu.

YENİ KORİDORA İLİŞKİN DEĞERLENDİRMELER

Hindistan Başbakanı Narendra Modi, konuya ilişkin değerlendirmesinde, "İlerleyen dönemlerde, (koridor) Hindistan, Batı Asya ve Avrupa'da büyük bir ekonomik entegrasyon aracı olacak." dedi. Başbakan Modi, koridorun dünya genelindeki bağlantı ve sürdürülebilir kalkınmaya yeni bir yön vereceğini belirtti. ABD Başkanı Joe Biden, söz konusu koridorun ticareti ve enerji ihracatını çok daha kolay hale getireceğini vurgulayarak, "daha istikrarlı ve müreffeh bir Orta Doğu'ya katkıda bulunacağını" vurguladı. AB Komisyonu Başkanı Ursula von der Leyen, koridoru, "kıtalar ve medeniyetler arasında yeşil ve dijital bir köprü” olarak niteleyerek, demir yolu bağlantısının Hindistan ve Avrupa arasındaki ticareti yüzde 40 daha hızlı hale getireceğini bildirdi. Suudi Arabistan Veliaht Prensi Muhammed bin Selman ise söz konusu ekonomi projesinin demir yolu ağları ve altyapının gelişmesine katkı sağlayacağını, uzun vadede iş fırsatları sunacağını ifade etti. Bin Selman, oluşturulacak ekonomi koridorunun Hindistan, Orta Doğu ve Avrupa arasındaki ticareti artıracağını, elektrik ve hidrojen ihracatı için boru ve nakil hatlarının genişletilmesine katkı sunacağını kaydetti. Suudi Arabistan Veliaht Prensi, ekonomi koridorunun küresel enerji güvenliğinin sağlanmasına katkıda bulunacağını ve Orta Doğu-Avrupa-Hindistan limanlarını birbirine bağlayacağını söyledi.

MELONİ: AFRİKA, GELECEK YIL G7 ZİRVESİNDE TEMEL KONU OLACAK

İtalya Başbakanı Giorgia Meloni, Hindistan'ın dönem başkanlığında Yeni Delhi'de gerçekleştirilen 18'inci G20 Liderler Zirvesi'nin başarılı şekilde sonuçlandığını, bununla birlikte kolay bir zirve olmadığını söyledi.

G20 Liderler Zirvesi sonuç bildirisine değinen Meloni, “Ukrayna'ya özel atıf yapan bir bildiri üzerinde çalıştık ancak bakanlar düzeyindeki toplantıların sonuç bildirisi olmadan tamamlandığı göz önünde bulundurulduğunda bu, bir uzlaşma bildirisi ve bu bağlamda önemli olduğunu düşünüyorum.” diye konuştu.

İtalya’nın rolü sayesinde Afrika’nın, bu G20 Liderler Zirvesi’nde daha merkezi bir konuma sahip olduğuna işaret eden Meloni, sözlerini şöyle sürdürdü: “Dünkü genel oturumda Afrika'nın, konuşmaların merkezinde yer alması tesadüf değil. Biz Avrupa Birliği (AB) liderleri ve Afrikalı liderlerin bulunduğu toplantıya katıldık. Özellikle Sahel'de artan istikrarsızlıktan bahsedildi. Göç üzerine konuşuldu. Yatırımlara değinildi, gıda krizinden konuşuldu. Ülkelerle işbirliğinin artırılması arzusu da var. Afrika, gelecek yıl İtalya’nın G7 Dönem Başkanlığı’nda temel konulardan biri olacak.”

ÇİN ZİYARETİ MESAJI

İtalya'nın, Çin'in tarihi İpek Yolu üzerinde ulaştırma ve altyapı projeleriyle Doğu-Batı ticaretini canlandırmayı amaçlayan Kuşak ve Yol Girişimi'nden ayrılmayı değerlendirdiği döneme denk gelen G20 Liderler Zirvesi’nde Çinli mevkidaşı Li Çiang ile görüştüğü hatırlatılan Meloni, “Çin ile ilişkileri ikili düzeyde derinleştirmeye bakıyoruz.” dedi. Meloni, Çin'den kendisine yapılan davetin yinelendiği bilgisini vererek, “Çin'i ziyaret etme kararlılığımı sürdürme niyetindeyim. İkili işbirliğimizi ve bunun nasıl geliştirilebileceği konusunda daha fazla bilgiye sahip olduğumuzda Çin’e gitmek daha mantıklı olacaktır.” ifadelerini kullandı.

Hindistan Batı Asya Avrupa G 20 Liderler Zirvesi