14 Mayıs 2024 Salı
İstanbul 10°
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

Limanın satış kararı ne getirecek?

TCDD’nin işlettiği İzmir Alsancak Limanı satışı çıkarıldı. Aydınlık’a konuşan EİB Koordinatör Başkanı Jak Eskinazi, ‘verimli bir hizmet’ için satış şartı olduğunu iddia ederken eski Liman-İş Sendikası Başkanı Melih Yılmaz ise buradan elde edeceği kârın yurtdışına gitmesini eleştirdi.

İzmir Alsancak Limanı Satışı Gündemde: İhracatçılar ve Sendika Tepkili

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdülkadir Uraloğlu, İzmir Alsancak Limanı’nın satışı için Körfez ülkeleriyle görüşmeler yapıldığını açıkladı. ABD menşeli Bloomberg kanalına konuşan Bakan Uraloğlu, “Körfez ülkeleriyle yatırım için görüşmelerimiz var ve Alsancak Limanı da bu görüşmeler ve yatırımlar kapsamında” dedi.

Hükümetin yeni ekonomi ekibi, özelleştirmeyi hızlandırıcı bir adım attı. 2017 yılında tamamı Türkiye Varlık Fonu’na devredilen ve Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları (TCDD) tarafından işletilen İzmir Alsancak Limanı’nın işletme haklarını satmak için Türkiye ve Körfez ülkeleri arasında müzakere süreçleri başladı. Bloomberg’e röportaj veren Bakan Uraloğlu, “Körfez bölgesindeki ülkelerle yatırım görüşmeleri yapılıyor ve Alsancak Limanı da bu yatırımların kapsamında. Arkadaşlarımız müsteşar düzeyinde buluştu.” dedi.

Öte yandan Uraloğlu, alıcılara ilişkin herhangi bir isim dile getirmediği gibi, liman işletmesinin öngörülen değerine ilişkin de bir rakam belirtmedi.

Limanın satış kararı ne getirecek? - Resim : 1

‘VERİMLİ HİZMET İÇİN SATIŞ ŞART’

Satış sürecini Aydınlık'a değerlendiren Ege İhracatçı Birlikleri Koordinatör Başkanı Jak Eskinazi, “Alsancak Limanı’nın verimli bir şekilde hizmet vermesi için satışın olması gerektiğine inanıyoruz. Satışın kamuoyunun beklentisini karşılayacak şekilde şeffaf olması gerekir.” dedi.

2007 yılında da özelleştirme çalışmalarının olduğunu hatırlatan Eskinazi, “O yıllarda İzmir’in ihracatını domine eder konumda olan İzmir Alsancak Limanı’nın yoğunluğu nedeniyle 2004-08 yılları arasında ihracatçılar olarak 350 milyon dolar sıkışıklık zammı ödemek durumunda kalmıştık. Sonraki yıllarda Alsancak Limanı’na gerekli yatırımların yapılmaması ve hantal yönetim nedeniyle Aliağa’daki limanlar öne çıktı. Bugün İzmir Gümrük Müdürlüğü’nden 9,2 milyar dolarlık ihracat olurken, Aliağa Gümrük Müdürlüğü 22,5 milyar dolar ihracatı kayda alır hale geldi. Türkiye’nin gözbebeği konumundaki Alsancak Limanı mevcut yapıda her geçen gün kan kaybediyor. Bu kan kaybı özelleştirme ile son bulacaktır” diye konuştu.

İzmir Ticaret Odası ve İzmir Deniz Ticaret Odası yönetimleriyse satış gerçekleşmeden görüş bildirmek istemediler.

NE OLMUŞTU?

Alsancak Limanı’nın 2004’te özelleştirilmesi planlandı, 2007’de ihaleye çıkarıldı. Liman, 1,28 milyar dolarlık teklif alsa da bu anlaşma o dönemki mahkemelerce engellenmiş ve limanın satışı durdurulmuştu. Liman, Türkiye genelinde yüzde 100’ü Varlık Fonu’na ait olan tek limandır. TCDD işletmeleri altındaki 13 limanımız, TCDD'nin özelleştirilmesiyle başlayan son 20 yıllık süreçte birer ikişer özel işletmelere 49 yıllık işletme hakkıyla devredildi. Türkiye Cumhuriyeti uhdesinde kalan son liman Alsancak Limanıydı.

VATAN PARTİSİ'NDEN TEPKİ: SATILAN LİMAN DEĞİL GELECEĞİMİZ

Limanın satış kararı ne getirecek? - Resim : 2

Alsancak Limanı'nın körfez ülkelerine satılması kararına eski Liman-İş Sendikası Başkanı ve Vatan Partisi İstanbul İl Başkan Yardımcısı Melih Yılmaz tepki gösterdi. Yılmaz, özelleştirmeye son çağrısı yaptı.

'LİMANLARDA KAMU İŞLETMESİ ŞART'

Yılmaz kamu işletmeciliğinin uzun vadede kar getireceğini vurgulayarak şunları söyledi:

"AK Parti iktidarının 20 yıl içinde, yapmış olduğu liman özelleştirmeleri incelendiğinde söz konusu kamu hizmetinin devlete ve millete sağladığı katma değerin sadece liman işleticilerinin sağladıkları aşırı kâr ve bu kârların yurtdışına transfer edilmesi sonucu yaşanmıştır. Geçmişten aldığımız bu ders bize limanlarda kamu işletmeciliğinin şart olduğunu gösteriyor. " "Liman işletmeciliği; çok mevzuatlı, çok muhataplı ve çok menfaattarlı işlemleri içerir. Osmanlı döneminde yabancı sermayenin elinde olan liman işletmeleri öncelikle millileştirilmiş olup, ithalat ve ihracat malları üzerinden yapılan ticaret sağlıklı biçimde kamu işletmeciliği sayesinde kontrol altına alınmıştır."

'TEK ÇÖZÜM VATAN PARTİSİ'

Vatan Partisi'nin Üretim Devrimi programının tek çözüm olduğunu söyleyen Yılmaz, "Limanlar vatandır satılamaz! Tek çözüm Vatan Partisi'nin Üretim Devrimi programının "özelleştirmeye son ve kitlenin verimli kılınması" siyasetinin milli demokratik hükümet çerçevesinde uygulanmasını gerektirmektedir." diye konuştu.

Vatan Partisi Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Aydınlık İzmir TCDD AK Parti