13 Mayıs 2024 Pazartesi
İstanbul 12°
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

Renk ve figür Likya yolunda

Ressam Resul Aytemur’un hayatın içinden yakaladığı ve canlı renklerle oluşturduğu figürleriyle öne çıkan eserleri sergilendi. Aytemur’la sanat etkinlikleri üzerine konuştuk.

Renk ve figür Likya yolunda
"Kapı önü, No 35" 140x210cm Tuval üzerine yağlıboya 2014
A+ A-
ZAFER BİLGİN

Figüratif resmin önemli temsilcilerinden Resul Aytemür’ün “Likya’ya Uzanan Renk Katmanları” sergisi Fethiye’de açıldı. Resul Aytemür'ün belirgin özelliği olan figür ve renkleri, Likya Sanat Yolu kapsamında kişisel sergi olarak açtığı bu ilk sergisinde, adeta bir kültür turuna çıkmış gibi…

“Likya Sanat Yolu” oluşumunun Fethiye’de yaklaşık bir yıl önce başlatmış olduğu sanat etkinlikleri, yeni çalışmalar ve projelerle bölge kültürel ortamına farklılıklar ve sanatsal etkinlikler sunuyor. Arkada kalan aylarda sanat çalıştayları, söyleşi ve panellerle sanatçıları Fethiye’de buluşturan Likya Sanat Yolu, bu kez Resul Aytemür’ün resimlerinden oluşan geniş bir seçkiyi sanatseverlerle buluşturdu.

Renk ve figür Likya yolunda - Resim : 1
"Tavla Oynayanlar" 100x120 Tuval üzerine yağlıboya 2022

Sanat tarihinin milat isimlerinden Giotto’dan günümüze dek tuval resminin, desen tasarıları ve boya ile gerçekleştiriliyor olduğu gerçeğini, sanatıyla özdeşleştirmiş olan Aytemür, yaptığı resimle hiçbir soru işareti bırakmadan ispat ediyor. Resul Aytemür’ün tuvalinin yüzeyini örten ve hatta yer yer dışarıya taşacak gibi duran boya katmanları, onun pentürle derin ilişkisini ve renge saplantılı kişiliğini ele veriyor. Boyanın her bir çizgi ve doku katındaki üst üste katmanlaşan sonucu Aytemür’ün yüzeydeki ustalığının ve yetkinliğinin belgesi gibi…

Sanatçının yüzlerce kez etüt ettiği, desenler hazırladığı ve duyarlılıkla yüzeylere aktardığı figür, peyzaj ya da doğa kompozisyonları anımsayanlar için tanıdık geliyor olabilir. Gündelik yaşamın rutin bir şekilde aktığı Beyoğlu sokaklarından aşina olduğumuz ya da tanımadığımız yüzler, tatil beldelerinin, deniz kıyılarının henüz bakir yeşil uzamları, Fethiye çarşısında olağan hareketliliği ile yüzeylere yansıyan balıkçılar ya da diğer kompozisyonları benliğini kuşatan görünümleri içselleştirdiğinin, biçim ve renk konusunda da tamamen kendi duygularının yön verdiği bir aktarımla resmettiğini gösteriyor.

Renk ve figür Likya yolunda - Resim : 2
Beyoğlu'ndan 116x140cm Tuval Üzerine Yağlıboya

Resul Aytemur sorularımızı yanıtladı.

  • Büyük kentler dışında tarihi-kültürel merkezlerde açılan bu gibi etkinlikler hakkında neler düşünüyorsunuz?

Sanat metropolde yaşayarak üretilebilir ama izleyici ile büyük kentler dışında, belirttiğiniz gibi tarihi ve kültürel mekanlarda buluşabilir. Sanatın toplumun her kesimine ulaşabilmesi için böyle etkinliklerin önemli fırsatlar olduğunu düşünüyorum.

  • Hayat ve sanatın iç içelikleri ve birbiriyle ilişkileri için neler söylersiniz? Ekonomi, salgın, savaşlar ve sanat...

Benim sanat anlayışım büyük ölçüde güncel ve toplumsal olayları gözleme dayalıdır. Dolayısıyla ben sanat ile hayatın çok sıkı biçimde birbirine bağlı olduğunu düşünüyorum. Salgın ve ekonomi son iki yıldır sanatçılar açısından olumsuz ekonomik koşullar oluştursa da sanatçılar üretmeye devam ettiler, üretmek bir sanatçı İçin yaşam biçimidir.

  • Geleceği tahayyül gücünde olanlar, girişimciler, koleksiyonerler ve sanatçılar. Bu beraberlik üzerine düşünceleriniz neler?

Koleksiyoncular ile sanatçıların ilişkisi yüzyıllardır devam ediyor ve edecek. Girişimciler kendi iş alanlarının dışında sanat eserlerine bir değer olarak baktıkları sürece hem kendileri hem de toplum açısından faydalı bir konum almış olurlar. NATO toplantısında dünya liderlerinin Velazquez resmî önünde resmi kapatmayacak şekilde fotoğraf çektirmelerinden alabileceğimiz çok mesaj var.

Resul Aytemür’ün çeşitli dönemlerinden örneklerin yer alacağı “Likya’ya Uzanan Renk Katmanları” başlıklı sergi 20 Temmuz’dan itibaren geri sayımla 77 gün açık kalacak ve izlenebilecek.


RESUL AYTEMUR KİMDİR?

Renk ve figür Likya yolunda - Resim : 3

İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Yüksek Resim Bölümü, Neşet Günal Atölyesi’nden 1978 yılında mezun olan Aytemür, resimlerinin konularını neredeyse tamamen İstanbul’un güncel yaşamından alıyor. Aytemür’ün resimlerinde canlılık, cümbüş ve kargaşa göze çarpar; karakterlerin yaşama çabaları, kaygıları ve dramları ön planda. Yakın dönem resimlerinde plajda güneşlenen veya denize giren insanları konu aldığı resimlerine de kentin kalabalığı ve kargaşası hâkim. Aytemür’ün konularını ele alış biçimi onun sarı, kırmızı, yeşillere geniş yer verdiği ve parlak tonlarda kullandığı renk anlayışıyla birlikte kendine has oldukça vurgulu bir anlatıma dönüşüyor. 30’un üzerinde kişisel sergi açan ve çok sayıda karma sergiye katılan sanatçının 2 ödülü var.

Likya NATO likya sanat okulu resul aytemur renk katmanları