30 Nisan 2024 Salı
İstanbul 17°
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

Türk Akımı’yla güven inşa edildi

Türk Akımı karaya ulaştı. Böylece enerji tedarik güvenliğimizi sağlama alacak projede Rusya-Türkiye kıyıları birleşti.

Türk Akımı’yla güven inşa edildi
A+ A-
RECEP ERÇİN

Türkiye ve Rusya’nın enerji alanındaki işbirliğinin taçlandığı Türk Akımı projesinin ilk hattı tamamlandı. 7 Mayıs 2017’de Rus kıyılarından inşasına başlanan doğalgaz boru hattı, nisan sonu itibarıyla Türk kıyılarına ulaştı. Toplam 930 kilometre uzunluğundaki dev hattın inşasını da yine bir dev yaptı. Güney Kore’de inşa edilen ve Hollandalıların işlettiği dünyanın en büyük inşaat gemisi Pioneering Spirit, iki ülkenin enerji işbirliğini pekiştiren projenin mimarlarından oldu.

Gazprom Yönetim Kurulu Başkanı Aleksey Miller hattın tamamlanmasına ilişkin yaptığı açıklamada, “TürkAkım, Türkiye ve Avrupa’nın enerji güvenliğine tartışılmaz bir katkı yapacak” dedi.

İLK GAZ 2019’DA

Türk Akımı bilindiği üzere Güney Akım’ın iptal olmasıyla gündeme geldi. Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin’in projesi olan Türk Akımı’nın tamamının 7 milyar dolarlık bir yatırımla faaliyete geçmesi öngörülüyor. İki hattan oluşan projede hatlardan her biri yıllık 15.75 metreküp doğalgaz aktarım kapasitesine sahip. Tekirdağ Kıyıköy’e ulaşan Türk Akımı’nın birinci hattından ilk doğalgaz alımının 2019’un Aralık ayında başlaması planlanıyor.

Enerji editörleriyle Pioneering Spirit’e yaptığımız çıkarma sırasında Türk Akımı yetkililerinin verdiği bilgilere göre, transfer edilen gaz Rusya’nın kendi ana doğalgaz şebekesinden gelecek. Rusya tarafında kara kısmındaki tesislerin inşaası bitmek üzere. Türkiye’deki hazırlıklar ise yer seçimi ve ÇED raporu nedeniyle beklenenden uzun sürmüş. Hat Kıyıköy iskelesine yaklaşık 2 kilometre uzaklıktan geçecek. Deniz kısmının inşası tamamlandığında Gazprom tarafının yükümlülüğü bitiyor. Hattın kara kısmından BOTAŞ sorumlu olacak.

SONBAHARDA GERİ GELECEK

İlk hattı inşa eden Pioneering Spirit gemisi boğazlardan geçerek bir başka off-shore enerji tesisinin taşınması işlemi için okyanusa açılacak. Gemi, Türk Akımı’nın ikinci hattının inşasına başlamak üzere bu sonbahar yeniden Karadeniz’e dönecek.

Biz de 24 Nisan 2018 günü bu dev inşaat gemisine Gazprom ve Türk Akımı yetkilileriyle çıkarma yaptık. Gemideki kaptan ve teknik personelden çalışmalarla ilgili bilgi aldık. Gemide bulunduğumuz süre içerisinde yaklaşık bir kilometrelik boru inşası yapıldı. Bu nedenle bu tarihi projenin inşasına tanıklık ettiğimiz için tarafımıza Pioneering Spirit Gemi Amiri L.D. Fernengel imzalı bir sertifika takdim edildi.

ON TONLUK BORULARLA ZAMAN YARIŞI

Gemiye Sabiha Gökçen’den kalkan özel bir helikopterle ulaştık. Gerek uçuş güvenliği gerekse gemi içindeki güvenlik konusundaki hassasiyetler nedeniyle meşakkatli bir gün geçirdik. Ancak edindiğimiz bilgiler ve bu dev gemide tarihi projenin inşasına tanıklık etmek paha biçilmez değerdeydi.

Pioneering Spirit’in yapımına Güney Kore tershanelerinde başlanmış, Hollanda’nın Rotterdam Limanı’nda tamamlanmış. Gemide 130’u teknik personel olmak üzere 560’dan fazla kişi çalışıyor. Kendine özel yemekhanesi, sosyal alanları var. Geminin uzunluğu 6 Boeing uçağına bedel ve iki buçuk Eyfel Kulesi’ni kaldırabecek kapasiteye sahip. Hatta döşenen her bir borunun ağırlığı on ton civarında. Uzman personel 6 dakikada bir iki borunun birbirine montajını tamamlayarak, adeta zamanla yarışıyorlar. Gemi tam anlamıyla yüzen bir fabrika gibi ve bir mühendislik harikası.

Gemide 40 farklı milliyetten insan var. Çoğu elleriyle çalışıyor. Boruların montajı hatasız olmak zorunda. Bizim gemide bulunduğumuz sırada kaynak sayısı 74 binlerdeydi. Personel bir günde 5.7 kilometre uzunluğunda hattı döşeyerek kendi rekorunu kırmış. Karadeniz’in dalgalı sularında zorlandıkları zamanlar da olmuş. 4-5 metrelik dalgaların oluştuğu fırtınalı günlerde bile işi yapmayı sürdürmüşler.

Son Dakika Haberleri