02 Mayıs 2024 Perşembe
İstanbul 16°
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

Uçum: AYM yeni anayasayı denetleyemez

Cumhurbaşkanlığı Hukuk Politikaları Kurulu Başkanvekili Mehmet Uçum, başkanlığındaki 'Yeni Anayasa Genel Değerlendirme Çalıştay' Cumhurbaşkanlığı Külliyesi'nde yapıldı.

Uçum: AYM yeni anayasayı denetleyemez
A+ A-

Cumhurbaşkanlığı Hukuk Politikaları Kurulu Başkanvekili Mehmet Uçum, “Anayasa Mahkemesi (AYM)’nin, TBMM'nin yapacağı yeni anayasayı esastan denetleyebileceğini ileri sürmek, Cumhuriyetin yerine oligarşik bir anayasa yargısı rejiminin varlığını kabul etmek demektir. Böyle bir görüşün ise hiçbir kıymeti olmaz.” dedi. Cumhurbaşkanlığı Hukuk Politikaları Kurulu Başkanvekili Mehmet Uçum başkanlığındaki “Yeni Anayasa Genel Değerlendirme Çalıştayı” Cumhurbaşkanlığı Külliyesi'nde yapıldı. Çalıştayın açılışında konuşan Uçum, bugüne kadar 11 çalıştay yaptıklarını, Hukuk Politikaları Kurulu olarak bu sürece fikri katkı yapma görevini tamamlayacaklarını belirtti. Bundan sonra sözün de kararın da TBMM'de olacağını ifade eden Uçum, milli egemenliğin tek meşru sahibi halkın, anayasa yapma hak ve gücüne sahip olduğunu söyledi.

Uçum, TBMM'nin halkın temsil edildiği yer olduğunu tespit etmek için hukuksal bir kurala bakmanın gerekli olmadığını belirterek, şöyle sürdürdü: “TBMM bu özelliğiyle yeni anayasa yapma iradesini ortaya koyduğu anda, yeni anayasa yapmak bakımından cari anayasal düzen normlarıyla bağlı değildir. Çünkü bu karardan sonra yeni anayasa yapımı bakımından artık eski anayasal düzene göre kurulu bir organ değil, toplumsal ve siyasi meşruiyet fonksiyonunu kullanan temsili kurucu iradedir.

OLİGARŞİK REJİMİN KABULÜ

“Bu arada 'TBMM yeni anayasa yaparsa, AYM'nin yeni anayasayı bırakın şeklen esastan bile denetleme yetkisi doğar' şeklindeki görüşler ise artık abesle iştigalin zirvesidir. Anayasa değişikliğini dahi sadece şeklen denetleyebilen, yani esastan denetim yasağına tabi olan AYM'nin, TBMM'nin yapacağı yeni anayasayı esastan denetleyebileceğini ileri sürmek, Cumhuriyetin yerine oligarşik bir anayasa yargısı rejiminin varlığını kabul etmek demektir. Böyle bir görüşün ise hiçbir kıymeti olmaz.”

NORM ÜSTÜ TEMSİL İRADESİ

TBMM'nin asli kurucu irade olan halk tarafından görevlendirilip, yetkilendirildiğini ifade eden Uçum, "TBMM iradesi sadece cari anayasayla kurulmuş bir iktidar iradesi değildir. TBMM iradesi sadece anayasal normdan doğan norm iradesi değildir. TBMM'nin iradesi aynı zamanda cari anayasadan önce de var olan sonra da var olacak halkın, yani asli kurucu olan halkın toplumsal ve siyasal temsilciliğinden kaynaklanan norm üstü bir temsil iradesidir." diye konuştu.

TBMM Anayasa