Ülkemin kanayan yarası Demiryolları

Ülkemiz üzerinden demiryolu ile transit taşıma yapıldığında 3 bin 545 kilometre daha kısa demiryolu kat edilecek. Maalesef yıllarca bu avantajı kullanamadık. Avrupa-Asya arası taşımadaki 70 milyar dolarlık gelirden yüzde bir pay dahi alamadığımızı yetkililer de ifade ediyor.

Ülkemin kanayan yarası Demiryolları
A+ A-

BURHAN DURDU - Emekli Demiryolu Kontrolörü

81 yaşındaki demiryolcunun yetkililere mektubu

Sayın devlet yetkililerim; ülkemin yıllardan beri bitmeyen bir yarası ve büyük bir sorunu vardır. Bu sorun, Sincan-Arifiye arası hızlı tren demiryolu hattıdır. Bu hattın 1976 yılında yapılmasına karar verilmiş ve işe başlanmıştır. Birinci etaptaki Sincan-Çayırhan arasındaki 85 kilometrenin yüzde 75’i bitmiştir. Sizden evvelki devlet yetkilileri geri kalan yüzde 25’lik bölüme başlanacağını basın kanalı ile bir, iki defa halkımıza duyurmuştu. Ayaş üzeri, Sincan-Arifiye arası toplam 260 kilometredir. İkinci etap 175 kilometreye hiç başlanmamıştır.

Yeni yapılan Ankara-Haydarpaşa arası hızlı tren demiryolu güzergahı 533 kilometredir. Eğer Ayaş üzeri Ankara-Haydarpaşa hızlı tren demiryolu yapılırsa, bu hızlı tren demiryolu hattı 394 kilometre veya 415 kilometreye düşecek denilmektedir. Sincan-Arifiye arası 260 kilometre hızlı tren demiryolu yapıldığı takdirde; Hükümetin yeni Ankara-İstanbul arası 1 buçuk saat projesinin yüzde 90’ı gerçekleşmiş olur. Çünkü Ankara-İstanbul arası hızlı tren demiryolu 533 kilometreden 394 kilometreye düşecektir.

Demiryollarımızın zarardan kurtuluşunun tek yolu transit yük taşımacılığıdır. Avrupa-Asya kıtaları arası en kısa taşımacılığın ülkemiz üzerinden olduğu malumlarınızdır. Uzmanlar, Avrupa-Asya arası yük taşımada 70 milyar dolarlık bir gelir olduğunu ifade etmektedirler. Bu paranın yüzde 1’ni dahi ülkemiz alamıyor. Ülkemizdeki demiryolu transit yük taşıma güzergahlarının muhakkak kısaltılması şarttır. Şu anda Ankara-İstanbul arası yük taşıma demiryolu hattı 576 kilometredir. Eğer Ayaş üzerine demiryolu yapılırsa, bu demiryolu 160 kilometre kısalacaktır. Burada şunu açık olarak ifade etmek istiyorum; bugün hizmete açılan hızlı tren demiryolu güzergâhları ile gelecekte yapılacak hızlı tren hatlarının birçoklarının yük trenlerinin çalışmasına açılacağı kanaatindeyim. Çünkü ülkenin ekonomik durumu nedeniyle, hızlı tren hatlarının yük trenlerine açılmasına büyük derecede ihtiyaç duyulacaktır.

1976’DAN BERİ SÜREN YAPIM

Sayın devlet yetkililerim malumlarınız; Ankara-İstanbul arası, Ayaş üzeri tren demiryoluna 1976 yılında başlandı. O günden bugüne kadar: yedi Cumhurbaşkanı, 12 Başbakan, 23 Bayındırlık ve Ulaştırma Bakanı gelmiş ve geçmiştir. Ayrıca 1976 yılından bugüne kadar yaklaşık 26 Hükümet kurulmuştur. Bu kadar büyük devlet yetkililerinin hiçbiri Ayaş üzeri hızlı tren demiryolu, yapılmasın ve kapatılsın diyememiştir. Halen Ayaş üzeri hızlı tren demiryolunu yapan firmaya devlet para ödemekte denilmektedir. Çünkü Ankara-İstanbul arası, uzmanların ifadesine göre, Ayaş üzeri hızlı tren demiryolu güzergâhı dünya çapında yatırıma en uygun, en ekonomik bir yatırım bölgesidir. Yeni yapılan 533 kilometre olan Ankara-İstanbul hızlı tren demiryolu hattını, Ayaş üzerinden yeni yapılacak demiryolunun, yaklaşık 140 km kısaltması çok büyük bir avantajdır. Aynı zamanda Ankara-İstanbul arası hızlı tren yolcu taşımasına her bakımdan en uygun bölgelerden biridir.

3 BİN 545 KİLOMETRE DAHA KISA YOL

Sayın devlet yetkililerim; bugün Avrupa kıtası ile Asya kıtası demiryolu yük taşıması, Transit Sibirya üzerinden yapılmaktadır. Çin Hongkong-İstanbul arası demiryolu ile Transit taşıma Sibirya üzerinden yapılırsa, 15 bin 615 kilometre uzunlukta bir demiryolu hattı kat edilecektir. Demiryolu ile transit taşımayı, Transit-Asya üzerinden, yani ülkemiz üzerinden yaparsak 12 bin 70 kilometre demiryolu kat ediyoruz. Ülkemiz üzerinden demiryolu ile transit taşıma yaptığımızda 3 bin 545 kilometre daha kısa demiryolu kat edecek olmamıza rağmen, maalesef yıllarca bu avantajı kullanamadık. Avrupa-Asya arası taşımadaki 70 milyar dolarlık gelirden yüzde bir pay dahi alamadığımızı yetkililer de ifade etmekteler. Demiryolu ile transit Asya taşımasını yüzde üç artırsak 2,1 milyar dolar elde ederiz ki bu da demiryolumuzun bir yıllık zararını karşılar. Taşımayı yüzde 10’a çıkarsak 7 milyar dolar bir para elde etmiş oluruz.

Demiryollarımızın verimli duruma gelmesi için; birinci husus; eski demiryolları üzerindeki 200 ile 500 metre yarıçaptaki 6 bin adetin üstündeki dar kurpların yarıçaplarını en az bin metrenin üstüne çıkarmaktır. İkinci husus ise; ülke içinde transit yük taşıma demiryollarının hudut dışı bağlantı yollarının kısaltılmasıdır. Kapıkule-Doğu kapısı-Gürcistan-Ermenistan demiryolu güzergahını kısaltan birinci ayağı, İstanbul-Ankara, Ayaş üzeri 160 kilometre kısaltıyor. İkinci ayağı Ankara-Sivas arası Yozgat üzeri, orada da demiryolunu yaklaşık 160 kilometre kısaltıyor. Bunlara benzer ülke içi birçok yerde, ülke içi transit demiryollarımızda kısaltmalar ve iyileştirmeler yapıldığında demiryolunda hız artacak ve seri taşımacılık olacaktır. Avrupa ile Asya arası transit tırlar ile yük taşıması gümrük kapılarında tıkanma noktasına gelmiştir. Gümrük kapılarında tır kuyrukları gün geçtikçe artmaktadır. Yabancı devletler kısa zamanda bu tır taşımasına kota koyabilirler. Ülkenin taşımada rahata kavuşması için demiryolu yapımına ağırlık verilmesi gerekmektedir.

ANKARA İSTANBUL ARASI AYAŞ ÇÖZÜMÜ

Sayın devlet yetkililerim; son günlerde basında Ankara-İstanbul arası 1 buçuk saat projesi kapsamında 3. Köprü üzerinden üçüncü ayak için demiryolu güzergahının yapılmasına başlanacağı yazılmaktadır. Ankaraİstanbul arası bir buçuk saat projesinin birinci ayağı ise Sincan-Arifiye arası ayağıdır. Birinci ayağı bittiği takdirde sorun yüzde 90 bitmiş olacaktır. Ankara-İstanbul arası Ayaş üzeri hızlı tren demiryolu yapılırsa bir buçuk saate gidileceğine yüzde 100 eminim. Ayaş üzeri bu demiryolu yapıldığında, Osman Gazi Köprüsü, Marmaray, Avrasya Tüneli ve 3. Köprü kadar ülkeye fayda sağlayacaktır. Ülkenin ekonomik durumunu biliyorum. Çin Devletinin son yıllarda ülkesinde hızlı tren yaptığı ve kısa sürede bitirdiği malumlarınızdır. Ayaş üzeri hızlı tren demiryolu yapımı da Yap İşlet Devret modeli ile yapılırsa, bu demiryolunun da kısa zamanda biteceği kanısındayım.

Sayın Devlet yetkililerim; ben 81 yaşında emekli bir demiryolcuyum. Ayaş üzeri bu hızlı tren demiryolu tamamlanmadan öbür dünyaya gidersem gözlerim açık gider. En büyük arzum ve dileğim bu demiryolunun yapılmasıdır. Mevcut 65. veya gelecek 66. Hükümete, bu demiryolunun yapılmasının nasip olması dileğimle görevlerinizde başarılar diler, gereğinin yapılmasını takdirlerinize arz ederim.