26 Nisan 2024 Cuma
İstanbul 19°
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

2017’de vergi oranları, tarifeler ve cezalar - 2

Mustafa Pamukoğlu

Mustafa Pamukoğlu

Eski Yazar

A+ A-

Kaldığımız yerden devam ediyoruz.

EMLAK VERGİ DEĞERLERİ

2016 yılından önceki yıllarda emlak vergisi mükellefi olanların 2017 yılına ait emlak vergisinin tarh ve tahakkukunda esas alınacak vergi değerinin (matrahın) hesabı ile bina, arsa veya araziye 2016 yılında malik olunması halinde mükellefiyetin başlangıç yılı olan 2017 yılı vergi değerinin hesabı aşağıdaki örneklerde görüleceği şekilde yapılacaktır.

2016 yılından önceki yıllarda iktisap edilen gayrimenkullerin emlak vergi değeri hesabı:

2016’da iktisap edilen gayrimenkullerin emlak vergi değeri hesabı:

VERASET VE HİBE VERGİSİ

İstinaslar şöyle:

| Evlatlıklar dâhil, füruğ ve eşten her birine isabet eden miras hisselerinde 176.600 TL (füruğ bulunmaması halinde eşe isabet eden miras hissesinde 353.417 TL),

| İvazsız suretle meydana gelen intikallerde 4.068 TL,

| Para ve mal üzerine düzenlenen yarışma ve çekilişler ile 14/3/2007 tarihli ve 5602 sayılı Şans Oyunları Hasılatından Alınan Vergi, Fon ve Payların Düzenlenmesi Hakkında Kanunda tanımlanan şans oyunlarında kazanılan ikramiyelerde 4.068 TL,

TARİFE DEĞİŞTİ:

VERGİ USUL KANUNU’NDAKİ DEĞİŞİKLİKLER

| Fatura kullanma zorunluğu 900 TL’dir. Bu tutarı aşan mal ve hizmet alımlarının fatura edilmesi gerekir.

| Doğrudan gider yazılabilecek demirbaş ve peştemallıkların tutarı 900 TL’dir.

| Şirketlere 1. derece usulsüzlük cezası 130 TL, ikinci derece usulsüzlük cezası 70 TL olarak kesilebilecek.

| Yıllık alış tutarı 170.000 TL, satış tutarı 230.000 TL veya gayri safi iş hasılatı 90.000 TL olan işletmeler bilanço esasına göre defter tutacaklar.

| Tahsilat ve ödemeleri banka, posta idaresi, diğer finans kurumlarından yapmayan yani tevsik zorunluluğuna uymayanlara kesilecek yüzde 10 özel usulsüzlük cezasının yıllık tavanı 1.1 milyon TL olarak sınırlandı.

| Vergi Usul Kanunu’na göre belirlenen muhasebe standartlarına, tek düzen hesap planına ve mali tablolara ilişkin usul ve esaslar ile muhasebeye yönelik bilgisayar programlarının üretilmesine ve kullanılmasına ilişkin kural ve standartlara uymayanlara 5.000 TL özel usulsüzlük cezası kesilir.

| Birçok ceza ve tutarın ne kadar arttığını 27 Kasım’da Resmi Gazete’de yayınlana VUK tebliğine bakılarak görülebilecektir.

DİĞER DEĞİŞİKLİKLER

| 2872 sayılı Kanunun 20. maddesinde yer alan para cezaları 1/1/2017 tarihinden itibaren değiştirilmiştir.

| Motorlu Taşıtlar Vergisi vergi hesabı ve tutarlar değişmiştir.

| Usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezaların tümü artmıştır.

| Çevre temizlik vergisi tutarları değişmiştir.

| İndirimli çevre temizlik vergisi uygulaması değişmiştir. Kalkınmada öncelikli yörelerdeki belediyeler ile nüfusu 5.000’den az olan belediyelerde bulunan konutlara ait çevre temizlik vergisi su tüketim miktarı esas alınmak suretiyle metreküp başına 10 kuruş olarak hesaplanacak; işyeri ve diğer şekillerde kullanılan binalara ait çevre temizlik vergisi tutarları ise belirlenen tarifeye göre hesaplanacaktır.

| Harçların çoğunda değişiklikler olmuştur. Ancak gayrimenkullerin satışında alan binde 20, satan binde 20 yani toplam yüzde 4 harç uygulanmasında değişiklik yok.

SONUÇ

Bakanlar Kurulu kendisine kanunlarla verilen bu yetkiyi kullanarak vergi ve ceza oran ve tutarlarını her yıl artırmaktadır. Bu artışlar aslında gizli birer vergidir. Bizler fark etmeden bunları öderiz. Dolaylı olarak cebimizden daha fazla para çıkar. Ama buna katlanırız. Alışmışız bir kere, dönemeyiz geriye, deriz. Eğer başkanlık rejimi gelirse Bakanlar Kurulu’nun bu yetkileri Cumhurbaşkanı’na geçecek. O zaman duruma hep birlikte bakarız. Durumumuz bugün mü daha iyiydi, başkanlık zamanında mı daha iyi.