20 Mayıs 2024 Pazartesi
İstanbul 16°
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

İki Amerikalı bir Türk şişede oyunu değiştirecek

Recep Erçin

Recep Erçin

Site Yazarı

A+ A-

Kovid-19 salgını dünyada çok şeyi değiştirdi ve değiştiriyor da... Bir defa dijitalleşme hızımız yülseldi. Geri dönüşümlü ürünlere ilgi arttı. Doğaya saygılı üretim kapsamında karbon sıfır başlığı altında hedefler belirlendi. Avrupa da 2023 ile birlikte sınırda karbon düzenlemesi uyarınca bir dizi tedbiri devreye almaya hazırlanıyor. Bu nedenle Avrupa'ya tedarik sağlayan ülkelerin daha az doğal kaynak ve enerji tüketen üretim süreçlerini devreye alması gerekecek. Türkiye'de birçok şirket buna yönelik hazırlık yapıyor. Bununla birlikte inovatif çözümler de karbon salınımını azaltacak imkanlar sunuyor. Pet şişe alanında dengeleri değiştirecek bir yenilik yakın zamanda dünyaya duyuruldu. Merkezi ABD’de bulunan Saniton Plastik, meşrubat şişelemede oyunun kurallarını yeniden yazacak bir inovasyon yaptı.

AVRASYA FUARI’NDA İLGİ GÖRDÜ

ABD'de yatırım fırsatları için görüşmeler yapan DEİK Türkiye-İspanya İş Konseyi Başkan Yardımcısı ve Saniton Plastik Kurucu Ortağı Musa Turan, bu inovasyonu keşfetti ve şirkete ortak oldu. ABD'deki pet şişe sektörünü değiştirmeye hazırlanan Saniton Plastik CEO’su Alaa Hattab'ı ikna etti ve Türkiye'ye getirdi. Lübnan asıllı CEO Hattab, Turan ve şirketin CFO'su Chris Anderson Avrasya Ambalaj İstanbul Fuarı ve Food-Tech Fuarı'nda görüşmeler yaptı. Bu yeni ürünü katılımcılara tanıttı. Türkiye'de üretim yapan birçok içecek firmasından talep gören şirket burada üretim için makine parkı kurmaya karar verdi. Fuarın yapıldığı günlerde İletişim danışmanı Tanyel Yılmaz'ın davetiyle Feriye'de bir grup gazeteci ile akşam yemeğinde bir araya gelen iki Amerikalı bir Türk üç girişimci sorularımızı yanıtladı.

İki Amerikalı bir Türk şişede oyunu değiştirecek - Resim : 1

YÜZDE 35 VERİM SAĞLAYACAK

Amerika'daki kamu kurumlarına tedarik sağlayan Hattab'ın şirketi ilave talep görünce daha az nakliyatla daha fazla ürün gönderebilme konusuna kafa yordu. Ar-Ge birimi çalıştı. Birbirine geçmeli geri dönüşümlü pet şişe formülünü buldu. Üretim için Çin'e gidildi. Çin salgın nedeniyle kapalı olduğu halde Hattab'ın bağlantıları sayesinde kapılar açıldı. Makine üretimine başlandı. Verilen bilgilere göre, lojistik ve depolamada yüzde 35 verimlilik sağlayan bu yeni şişeler, karbon salınımını da yüzde 8 oranında azaltıyor. Yeni teknolojinin ABD dışındaki ilk yatırımı Türkiye'de olacak. İçecek firmaları şişelerini ambalaj firmalarına ürettiyor. Saniton Plastik firmalara şu teklifle gidecek: Sana bizim şişeleri üretecek makine sistemini kuracağım. Bunun için para almayacağım. Sen ürettiğin her şişe başına bana lisans ücreti ödeyeceksin.

TEK KALEMDE 45 MİLYON DOLAR

Tek bir makinenin bedelinin 4.5 milyon dolar olduğunu belirten Musa Turan, Türkiye için ilk aşamada on makine ayrıldığını böylece 45 milyon dolarlık bir yatırımın finansman desteği sağlanmış olacağını ve sektörün de yeşil dönüşüm kapsamında bir adım atmış olacağını belirtti.

2023'te bu şişelerin pazarda yer almaya başlamasını planladıklarını kaydeden Turan, “Beş şirketle anlaşma halindeyiz. Bu çok yeni bir şey dünya ile aynı anda Türkiye'de devreye girecek. Türkiye bunun liderliğini yapacak.” dedi. CEO Hattab, Türkiye'yi coğrafi konumu nedeniyle tercih ettiklerini, ABD'deki nüfusun birkaç katının Türkiye'nin kısa uçuş mesafesinde olduğunu aktardı. Birçok küresel içecek firmasının üretim ve yönetim merkezinin Türkiye'de olması da şirketin kararında etkili oldu. Sohbetimizin esnasında üç kişilik ekip bir gün sonra Gebze'de bir içecek firması ile görüşmeye gitmek için program yapıyordu. Şişelerin üretilip pazarda yerini almaya başladığı dönemde bu inovatif ürüne yönelik bir iletişim kampanyası yapılacağı bilgisi de sohbette aktarıldı.

Kovid-19 ABD