26 Nisan 2024 Cuma
İstanbul 18°
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

İki anket şirketi son durumu açıkladı

Türkiye 16 Nisan’daki halkoylamasına doğru giderken anket şirketleri sonucu kararsızların belirleyeceğini bildiriyor. Sandığa 11 gün kala son Gezici ve SONAR araştırma şirketlerinin başkanları Aydınlık’a son durumu değerlendirdi

İki anket şirketi son durumu açıkladı
A+ A-

Sezim Özadalı

16 Nisan’daki halkoylamasına 11 gün kala kararsız seçmenin durumu AKP’yi gittikçe geriyor. Halkoylaması kararının alınmasından itibaren MHP’deki hayır diyen kesimi ikna etme yoluna giden AKP, bunu başaramayınca yüzünü Kürt seçmene döndü. Havalimanlarına “Kürdistan” bayrağı çekilmesi, Barzani’yle görüşme, Ahmet Türk’ün serbest bırakılması hamlelerinden sonra Erdoğan, Diyarbakır mitinginde de destek istediğini açıkça dile getirdi. Kararsızların seçim tablosunu değiştireceğinin farkında olan Saray, bu seçmen için ikna yolu arıyor. Ankara, İstanbul, İzmir, Kocaeli ve Sakarya’daki kararsız seçmenler için son 2 haftalık özel bir çalışma başlatıldığı öğrenilirken Erdoğan’ın son hafta boyunca İstanbul’da ilçe ilçe ikna turuna çıkacağı bildirildi.

Seçimlerin en kritik kitlesi olan kararsız seçmenin son durumunu Gezici Araştıra Şirketi Başkanı Murat Gezici’yle konuştuk.

Türkiye’deki seçmenin yüzde 80’inin oyunun rengi belli oldu. AKP bunu iyi bildiği için kararsız seçmenlere odaklandı. “AKP bu seçmeni ikna etmek için ne yapıyor?” diye sorduğumuz Gezici, “14 yıllık AK Parti iktidarı hangi hizmetleriyle vatandaşın yaşam kalitesini, konforunu artırdığından bahsediyor. Havalimanı, köprü, yol, hastanelerdeki sağlık sistemleri gibi hizmetleri hatırlatarak seçmeni bu yönde ikna etmeye çalışıyor” dedi.

Gezici “Kararsız seçmen bunlarla ikna olur mu?” sorumuza da “Bu seçmenin yüzde 68’i kendini sosyal demokrat profile daha yakın hissediyor. Ülkesi için neyin değişeceğine daha çok bakıyor. Onları yapılan köprü ya da eğitim sistemindeki reformlarla ikna etmek çok zor. Bu seçmen profilindeki her iki kişiden biri üniversite mezunu. Bu seçmen profili yaklaşık 3 bin TL’nin üzerinde gelire sahip. Daha farklı, daha büyük endişeler taşıyor” yanıtını verdi.

KARARSIZLARI SOKAKTA BULAMAZLAR

Kararsız seçmeni ikna etmek için nasıl bir yol izleneceğini de anlatan Gezici şunları kaydetti: “Kararsızlar büyükşehirlerde ve çalışan kitledir. Türkiye’de kararsız seçmen Doğu’da ya da kırsal alanda değil. Daha çok Ege ve Marmara Bölgesi’nde yoğunluk olarak görülüyor. Eğitim ve kültür gelir seviyesi arttıkça kendini kararsız olarak ifade ediyor. Türkiye Cumhuriyeti’nde demokrasi, insan hakları, ifade özgürlüğü gibi konularda her geçen gün azalma olduğunu söylüyor. Bu seçmen kitlesi yüksek gelir grubuna bağlı bir kitledir. Bu kitleyi mitinglerde ve sokaklarda bulmak çok zordur. Bu seçmen beyaz yakalı seçmen oldukları için, çalışıyorlar. Erdoğan da o yüzden televizyon aracılığıyla, AKP’ye yakın medyayla değil merkez medyayla ikna etmeye çalışıyor. Kanal D, Show TV gibi televizyonlarda, dizi saatlerinde medya aracılığıyla programlara çıkıyor.”

Gezici şöyle devam etti: “Bu seçmen ancak kaygı, korku verilerek ikna edilebilir. Geçen genel seçimlerde Doğu’da Güneydoğu Anadolu’da ‘Beyaz toroslar iner’ dediler ve seçmeni oy vermeye ikna eden bir dil kullandılar. Halkoylamasına 10 günlük bir süre var. Seçmene daha pozitif bir dille yaklaşıyorlar. İkna dili çok güçlü olmazsa farklı söylemler dile getirilebilir.

MHP’DEN DESTEK ALAMADI UMUDUNU KÜRTLERE BAĞLADI

Gezici, kararsızların siyasi görüşlerini de şöyle anlattı: “Her 3 kararsız seçmenden 1’i geçmişte AK Parti’ye oy vermiş. Her 5 kararsız seçmen içinde de 1 milli görüşçü seçmen var. 14-15 yıllık bir iktidardan bahsediyoruz. AK Parti’nin marka değeri var. Erdoğan’ın karizması var. Bu kadar güçlü bir yapıda bulunan iktidar bu sefer zorlanıyor. 14 yıl boyunca Türk milliyetçilerinin kalbini kazanamadı. O yüzden Milliyetçi Hareket Partisi tabanı yüzde 70 oranında kesinlikle hayır diyor. Son dönemeçte MHP’den destek alamayacağını gören iktidar, umudunu Kürt oylarına bağladı. Erdoğan’ın Diyarbakır’da verdiği mesajlarda Kürtlerden büyük destek istediği görülüyor. MHP tabanında ülkücüleri ikna etmekte zorlanan Erdoğan, Kürt seçmenini daha hızlı ikna etmeye çalışıyor.”

ZARLAR ATILMIŞTIR!

SONAR Başkanı Hakan Bayrakçı da şunları söyledi: “Kararsız dediğimiz kitlenin bir kısmı aslında kararlı ama görüşünü söyleyemeyen kesim. Görüşünü belirtmeyen, ‘Oy vermeyeceğim’ diyen, ‘Kararsızım’ diyen bu kitlenin aslında ağırlık kısmının hayır çıkacağını düşnüüyorum. Seçim öncesi dönemlerde iten ve çeken değerler oluyor. Bir olayda evetçileri birkaç puan canlandırıyor, başka bir olayda hayır diyenler canlanıyor. Sezar ‘Zarlar atılmıştır’ diyorsa zarlar atılmıştır. Bir iki puanla hayırın kazanacağı görünüyor. Gerçek sadelikte saklıdır. Bu insanların bir bölümü devlet memuru, öğretmen doktor... Çekindikleri için fikirlerini söyleyemiyorlar” dedi.

Son Dakika Haberleri