Markalı perakende alarm veriyor! ‘Markaların yüzde 72’si satış kaybetti’
Tüketici harcamalarındaki daralma, markaları vurdu. BMD anketine göre markaların yüzde 72’si satışlarının azaldığını, yüzde 56’sı cirosunun düştüğünü bildirdi.
Reel satışlarda yılbaşından bu yana süren daralma, eylül ayında sertleşti. Okul sezonu ve kış hazırlıklarıyla genelde hareketli geçen dönemde, markalı perakende sektörü bu kez “soğuk duş” etkisiyle sarsıldı. Birleşmiş Markalar Derneği’nin (BMD) 511 markayı kapsayan eylül ayı anketine göre, perakende sektöründe hem ciro hem adet satışlarında ciddi düşüş yaşandı.
‘MARKALARIMIZIN YÜZDE 56’SININ CİROSU DÜŞTÜ’
BMD Başkanı Sinan Öncel, ağustos ayına kıyasla eylülde tabloyu şöyle özetledi:
“Ağustos ayı ile kıyasladığımızda eylülde markalarımızın yüzde 56’sının cirosu düştü. Aynı dönemde adet satışlarının azaldığını beyan eden markalarımızın oranı ise yüzde 72 oldu. Adet satışındaki daralma giyimde yüzde 78’e, ayakkabıda yüzde 75’e, kozmetik ve yemekte yüzde 83’e ulaştı. Eylül ayında neredeyse tüm kategorilerde daralma yaşandı. Merkez Bankası verileri de bu tabloyu doğruluyor.
“BMD anketinin sonuçları ile Merkez Bankası’nın verileri arasında tam bir paralellik bulunuyor. Merkez Bankası verilerine göre, giyim ve ayakkabıda ağustos ayında 133,3 milyar lira olan kartlı harcama tutarının eylülde 121,3 milyar liraya gerilediğini görüyoruz. Aynı dönemde kartlı harcama yemekte 149,8 milyar liradan 119,8 milyar liraya, sağlık kozmetikte 79 milyar liradan 69,4 milyar liraya geriledi. İşlem adedinin ise giyim ayakkabıda 76,1 milyondan 64,3 milyona, yemekte 276,3 milyondan 234,5 milyona, sağlık kozmetikte 55,6 milyondan 47,9 milyona düştüğü dikkat çekiyor.
‘MARKALI PERAKENDEDE SOĞUMA HIZLANIYOR’
“Enflasyondaki gerilemeye rağmen satışlardaki düşüş sürüyor. Markalarımızın yüzde 73’ü, yani neredeyse her dört markamızdan üçü, eylülden eylüle ciro artışının TÜFE’nin altında kaldığını beyan ediyor. Yine eylülden eylüle baktığımızda giyim markalarının yüzde 52’sinin adet satışında düşüş görünüyor. BMD üyelerinin yaklaşık yarısını giyim ve ayakkabı markaları oluşturuyor. Giyim ve ayakkabıda yıllık enflasyonun tek haneye inmesine rağmen satışlardaki sert daralma bize markalı perakendede soğumanın hızlanarak devam ettiğini gösteriyor.”
‘SEBEPSİZ FESİH HAKKI KALDIRILMALI’
Satışlardaki düşüşe karşın, sektörün maliyet yükünün azalmadığını vurgulayan Öncel, Borçlar Kanunu’nda mülk sahibine tanınan ‘sebepsiz fesih hakkı’nın kaldırılması çağrısında bulunarak şunları söyledi:
“Satışlardaki daralmaya rağmen kira, ham madde ve işçilik başta olmak üzere yüksek maliyet sorunu devam ediyor. Maliyetlerdeki aşırı artış sektörde kırılganlığı artırıyor. Sektörün sağlıklı bir yapıya kavuşabilmesi için Borçlar Kanunu’nda mülk sahibine tanınan ‘sebepsiz fesih’ hakkının kaldırılması, ham madde ve ara mal ithalatında ilave gümrük vergileriyle referans fiyat uygulamasının gözden geçirilmesi başta olmak üzere sektörü destekleyecek önlemlerin hızla devreye alınmasını bekliyoruz.”