Selim Evci’nin son filmi gösterimde! Zamanın döngüsü üzerine bir yolculuk

Filmin yönetmenliğini, senaristliğini ve başrolü üstlenen Selim Evci, Savrulan Zaman’la hayatı hikâyeye dönüştürüyor.

Türk sinemasının yeni kuşağında kişisel deneyimleri hikâyeye dönüştürme ustası Selim Evci, bir kez daha hayatı, duyguları ve zamanın savrulmalarını dramatik bir dille harmanlayan dördüncü uzun metrajı Savrulan Zaman ile karşımızda. Film 19 Haziran Perşembe akşamı saat 21.00’de Kadıköy Sineması’nda ekip katılımlı gerçekleşecek gösterimle vizyonda yerini alıyor.

Yönetmen, senarist aynı zamanda başrol oyuncusu olarak Alper karakterine içsellik ve belirsizlik katan Selim Evci, filmin başrolünü Özge Gürel ile paylaşıyor. Beste Bereket, Derya Karadaş, Mine Teber ve Erdem Şenocak filmin kadrosunda öne çıkan diğer isimler. Filmin görüntü yönetmenliğini “Kuru Otlar Üstüne” ve “Hayat” gibi projelerden tanınan Cevahir Şahin üstlenirken, kurguda İranlı sinemacı Mastaneh Mohajer’in imzası bulunuyor. Mohajer ve Evci, bu çalışmalarıyla 12. Boğaziçi Film Festivali’nde En İyi Kurgu Ödülü’ne layık görülmüştü.

Film, sosyal ve duygusal bir kırılmanın ardından Alper’in bir iş yerinde yaşadığı beklenmedik olay sonrası içine düştüğü vicdani sorgulamayı merkeze alıyor.

HAYATTAN HİKÂYEYE ‘ZAMANLA SAVRULMAK’

Evci, filmin fikrini “Eşimle düğün sonrası yolculuğumuzda, evliliği, ölümleri, uzun ilişkiler sonrası gri dönemleri konuşmaya başladık” cümlesiyle açıklıyor. Bu açıklama, filmin esin kaynağının doğrudan yaşamın içinden geldiğini, sinemacı Evci’nin olgunlaşma sancısı ve kişisel değişimlerine dair bir tür envanter tuttuğunu gösteriyor. “Bunu bir seri olarak devam ettiririz, evlilik dönemini çekeriz” fikriyle başlayan süreç, Savrulan Zaman ile güçlü bir giriş portresi haline gelmiş.

Filmin adı olan “Savrulan Zaman”, kırklı yaşlarda ortaya çıkan ikilemleri ve hayat meselelerinde yapılan seçimleri simgeliyor. Evci’ye göre kırklara kadar her şey yolundaymış gibi görünse de sonra “hayat sizin aniden yüzünüze çarpıyor. Trafik yol ayrımındaymış gibi bir şey oluyor.” diyerek, karakterin değil, hepimizin yaşadığı kırılma anlarını temsil eden metaforu belirginleştiriyor.

MEKÂN, ZAMAN VE DÖNGÜSELLİK

Savrulan Zaman büyük ölçüde bir İstanbul filmi… Daha çok Cihangir’in ara sokaklarında geçen, bitip yeniden başlayabilen, döngüsel bir zaman algısıyla yoğrulmuş bir anlatı. Evci, “filmin başındaki bir sahneyi sonunda da görüyoruz; mekânın ruhu zamanla paralel ilerliyor” diyerek, izleyiciye mekânlar arasında da yolculuk sunuyor. Sahne ve mekân döngüselliğinde izleyen, Alper’in zihnindeki geri dönüşleri de takip ediyor.

Karakterin kış gününde deniz kıyısında bir fotoğraf çalışmasıyla açılması da metaforik açıdan zengin. Evci, “insan kendini içeriden değil de dışarıdan tanımlar… başka bir gözün onu çerçeve içine alması gibi” sözleriyle, karakterin kendini yeniden keşfetme arzusu ve zamanın çerçevelediği dönüşüne dair incelikli bir perspektif sunuyor.

İLİŞKİLERDE GÜÇ DENGESİ VE DENGEYİ BOZMAMAK

Filmin diyalogları naif görünse de Evci, sahnelerin altındaki güç dinamiklerini farkındalıkla kurmuş. Alper’in eski sevgilisinin evinde kalan bir kitabı almaya çalışması gibi küçük eylemler bile güç savaşının gizli bir parçasına dönüşebiliyor. Evci, “o kitabın hiçbir önemi yoktu. Asıl mesele, güç savaşıydı… bazen ilişkiler bilek güreşine döner” ifadesiyle, güç dengelerini diyalogların ardına ustaca yerleştiriyor. İzleyicinin bu sahnede karakterin hem masumiyetine hem zaafına tanıklık etmesi, filmin belki en etkileyici dramalarından biri.

VİCDAN VE TESLİMİYET ARASINDA ‘MUTLULUK KABULLENMEKTİR’

Mutluluğa dair filmde göze çarpan minik ama güçlü mesajlardan biri “Mutluluk kabullenmektir!” Evci’nin bu sözleri, karakterin içinde çalkalanan çatışmayı özetler gibi… Bir yandan vazgeçmenin özgürleştiriciliği, diğer yandan akıntıya teslim olmanın anlamlılığı… Bu çelişkinin üzerine kurulan film, izleyiciyi neyin vazgeçiş, neyin kabul olduğu konusunda düşündürüyor.

ZAMANIN KURGUYA DÖNÜŞÜ

Evci, zaman temasını kurgu yoluyla da filme dahil etmiş. Filmin ilk adı bile farklıyken kurgu aşamasında Savrulan Zaman’a dönüşmüş. Evci'nin deyimiyle: “Filmleri üretirken sezgilerle ilerliyorsun… kurguya zaman kurgusu olarak oynadım” diyor.

Savrulan Zaman, sıradan bir ayrılık hikâyesinden yola çıkarak, zamanın döngüselliği, güç dinamikleri, vicdan çatışmaları ve teslimiyetin anlamına dair evrensel bir film. Duyusal bir serenat gibi, sessiz ama çarpıcı. Evci'nin hem oyunculukta hem de yönetmenlikte ortaya koyduğu sadelik ve ustalığın keyfini çıkarmak isteyenler biletinial.com’dan seansları takip edebilir.

Sonraki Haber