İhracatçı yedek kulübesinde

Türkiye'nin ihracatı artıyor görünse de 10’dan fazla ana sektörde düşüş yaşandı. Enflasyon yüzünden TL bazında maliyetler artarken döviz fiyatları baskılanınca fiyat tutturulamaz hale geldi. Dün bir sohbet toplantısında buluştuğumuz İstanbul Deri ve Deri Mamulleri İhracatçıları Birliği (İDMİB) Yönetim Kurulu Başkanı Güven Karaca, fuarlardan eli boş döndüklerini anlattı. Kovid-19 sonrası yükselişin ardından zaten bir düşüş beklediklerini fakat bu kadar sert bir düşüşü öngörmediklerini kaydeden Karaca, "En büyük kalem ayakkabı sonra saraciye, tabakhane ve deri konfeksiyon. Geçen sene yüzde 9 düşüş değer bazında oldu. Ama bu sene ocak-marta bakınca yüzde 28'lik düşüş var. TL maliyetler yüksek, döviz kuru düşük bu elbette doğru ama bütün koşullar iyi olsun ihracat yapalım demekle de olmuyor." mesajı verdi.

DOLAR 40 OLSA DA KURTARMAZ

Yeni koşullara göre konumlanmak gerektiğini belirten Karaca, "Seçimlerden sonra kuru 40 TL olarak aldık. O kurdan fiyat verdiğimiz halde fuarlarda iyi sonuç alamadık. Dünyadaki durumda bakınca yüzde 30 düşüş fena değilmiş dedik. Çünkü dünya pazarları durgun. Asya durgun, Avrupa durgun, Amerika iyi ama ana pazarımız değil. Ekonomi konuşmaktan iş konuşamaz hale geldik. Ama ne yaptık koşullar bizi yönetemez, biz koşullara göre pozisyon alırız dedik. İkili heyetlerle sipariş aldık düşüşün derinleşmesi önledik." dedi.

"İhracatçı kurdan vazgeçti. Sektörler nasıl desteklenir? Takım oyunu yapılması lazım." görüşünü dile getiren Karaca, sadece ayakkabıda bir yılda ithalata bir milyar dolar harcandığına dikkat çekti.

ARTIK UCUZ MAL SATAMAYIZ

"Acaba ithalat rejimi enflasyonla mücadelede için bir araç mı?" diye soran Karaca, sözlerini şöyle sürdürdü: "Enflasyonla mücadele edelim ama sanayi ve ihracatı nasıl koruyacağız? İstihdamımız 80 binden 68 bin kişiye düşmüş resmi olan. Takım oyununa ihtiyaç var. Bunda da çözüme ihtiyaç var. Ben kuru 60 lira beklemiyorum ama teşvikte bir sisteme ihtiyaç var. İlk kriter istihdam. İkinci ciro. Üçüncüsü ihracat tutarı. Bunları artırmaya yönelik olmalı. Türkiye artık ucuz mal satamaz. İstese de satamaz. TL maliyetleri kurtarmıyor. Bizde 11 dolar ortalama değer Varlık Fonu marka satın alsın.

Takım oyununda ihracatçı yedek kulübesine çıkmak üzere ... Asya ürünleri ucuz ve kalitesi düşük, tüketici ona yöneliyor. Malezya ithalata otoyol oldu. İlk üç ayda ithalatta yüzde 23 artış var. Ağırlıklı spor ayakkabılar. Ünlü markalar 'Made in Malezya, yazıyor ama aslında Çin üretimi. Dünyanın en zengin adamı çantacı o yüzden umutsuzluğa kapılmayalım."