12 Mayıs 2024 Pazar

77 saniyede 5 bin galaksi görmek ister misiniz?

Dinlendirici bir molaya mı ihtiyacınız var? Peki binlerce galaksi arasında dolaşarak biraz dünyadan uzaklaşmaya ne dersiniz? Webb tarafından keşfedilen ve şimdiye kadar gözlemlenen en uzak galaksilerden birini görmeye hazır olun!

Galaksiler arası yolculuk bugün teknik olarak imkânsız. Ancak teknolojik olarak en gelişmiş uzay teleskobu ile kozmik bir yolculuk mümkün.

James Webb Uzay Teleskobu (JWST), kozmosun derinliklerine bakmak, milyarlarca ışık yılı uzaklıktaki galaksilerin ayrıntılı görüntülerini yakalamak ve evrenin erken dönemleri hakkında fazla bilgi edinmek için tasarlandı.

77 saniyede 5 bin galaksi görmek ister misiniz? - Resim : 1

JWST’deki Kozmik Evrim Erken Dönem Araştırması (CEERS) programında yer alan bilim insanları, araştırma kapsamında gözlemlenen galaksilerden oluşan ve gerçekten vakit ayırmaya değer bir video hazırladı.

Yolculuğa Dünya'dan birkaç milyar ışık yılı uzaklıkta bulunan ‘yakın galaksilerden’ geçerek başlıyorsunuz. Samanyolu’na benzer birçok spiral galaksi göreceksiniz. Zamanda milyarlarca yıl yolculuk yapacak ve sonunda şimdiye kadar oluşmuş en eski galaksilerden birine varacaksınız. Çok uzakta olduğu için biraz bulanık ve kırmızı.

77 saniyede 5 bin galaksi görmek ister misiniz? - Resim : 2

Galaksiyi keşfeden ekipten birinin kızına ithafen ‘Maisie'nin Galaksisi’ olarak adlandırılan bu gökada Büyük Patlama’dan yaklaşık 390 milyon yıl sonra, yani yaklaşık 13,4 milyar yıl önce oluşmuş.

Bilimkurgu yazarlarının bile aklına gelmeyecek bir hızla uzayda Maisie'nin Galaksisi'ne doğru gitmemizi sağlayan inanılmaz 3D videonun her saniyesi sizi milyonlarca yıl geçmişe götürüyor. Ta ki 68 saniye sonra ‘uzun zaman öncesine ve çok çok uzak bir galaksiye’ ulaşana kadar.

77 saniyede 5 bin galaksi görmek ister misiniz? - Resim : 3

Maisie’nin Galaksisi, bilim insanları tarafından şimdiye kadar gözlemlenen en uzak galaksilerden biri. NASA'nın da söylediği gibi: “Her saniye, veri setinde 200 milyon ışık yılı seyahat etmek ve 200 milyon yıl daha geçmişi görmek anlamına geliyor.”

Bunu bir mesafeye tam olarak dönüştürmek kolay değil. Evrenin hızlanan genişlemesi nedeniyle, bizden daha uzakta olan şeyler daha hızlı bir şekilde uzaklaşıyor. Bunun nedeni evrenin her yerde ve her yönde aynı şekilde genişliyor olması. Yani bugün sihirli bir şekilde Maisie'nin Galaksisine gidecek olsaydık 33 milyar ışık yılından fazla bir mesafe kat ederdik.

Görselleştirme yaklaşık 5 bin galaksiye odaklanıyor. Video ilerledikçe evrenin tarihinin ve evriminin farklı aşamalarını görüyoruz.

Şimdi arkanıza yaslanın, rahatlayın, evrenin başlangıcına doğru yapılan ve bir buçuk dakikadan daha kısa süren bu muhteşem yolculuğun keyfini çıkarın.

NASA Bilimkurgu Galaksi Evren Maisie'nin Galaksisi JWST Kozmik Evrim Erken Dönem Araştırması (CEERS) James Webb Uzay Teleskobu (JWST)