16 Mayıs 2024 Perşembe

Hepimiz, soyağacımızda geriye gittiğimizde ne bulacağımızı merak ederiz. Soyağacı üzerinde çalışan araştırmacılar, bu soruya bir cevap bulmuş olabilir. Dünyanın en devasa soyağacı, araştırmacılar tarafından oluşturuldu.

Neredeyse hepimiz, soyağaçlarımızda yeterince geriye gidersek, başka bir yerden gelmişizdir. Belki bu sizin anneniz ya da babanızdı; belki de on iki bin yıl önce yaşamış uzak bir atanızdı, ama eninde sonunda, bir noktada, daha iyi bir yaşam arayışıyla anavatanını terk eden biri soyağacımızda yerini bizden çok önce edindi.

DÜNYANIN EN GENİŞ SOYAĞACI MODELİ OLUŞTURULDU

BİR ÇÖL NOKTASI ATALARIN EVİ OLABİLİR

Araştırmacılar devasa bir soyağacı modeli oluşturdu! Atalarımız Sudan'dan geliyor olabilir - Resim : 1

Sudan'ın kuzey doğusunda, Nil nehrinden çok uzak olmayan bir çöl noktası, Oxford Üniversitesi Büyük Veri Enstitüsü'ndeki araştırmacıların iddialı bir analizine göre, bugün yaşayan herkesin atalarının evi olabilir.

Science dergisinde yayınlanan çalışmanın başyazarı Dr. Anthony Wilder Wohns, "Esasen, atalarımızın genomlarını yeniden yapılandırıyoruz ve bunları geniş bir ilişkiler ağı oluşturmak için kullanıyoruz. Böylece bu ataların ne zaman ve nerede yaşadıklarını tahmin edebiliriz" dedi.

Konuyla ilgili açıklama yapan evrimsel genetikçi ve başyazar Dr. Yan Wong, "Temelde tüm insanlık için devasa bir soy ağacı, bir şecere oluşturduk" dedi. "Bu şecere, genomun tüm noktaları boyunca her insanın genetik diziliminin diğerleriyle nasıl ilişkili olduğunu görmemizi sağlıyor."

DEVASA BİR SOYAĞACI AĞI OLUŞTURULDU

"Devasa" doğru: çünkü araştırmacılar sekiz farklı insan genomu veritabanından elde edilen verileri kullanarak neredeyse 27 milyon atadan oluşan bir ağ oluşturmayı başardılar. Örnekler sadece modern insanlardan değil, aynı zamanda binlerce ila yüz binlerce yıl önce dünyanın dört bir yanında yaşamış eski insanlardan da geldi. Genetik varyasyon kalıpları için verileri taramak ve bunları açıklamak için "soy ağacında" ortak ataların nerede ortaya çıkacağını tahmin etmek için son teknoloji algoritmalar kullanıldı. Ortaya çıkan sonuç, insanlığın tarih boyunca hareket ve göçünün büyüleyici bir görsel temsili. Ancak araştırmacıların işi henüz bitmedi. Daha fazla veri elde edildikçe, soy haritasına ekleme yapmaya ve onu geliştirmeye devam etmeyi planlıyorlar. Yöntemlerinin verimliliği sayesinde, milyonlarca ekstra genom örneği için hâlâ yer var.

Çeviri ve derleme: Çisem Arslan