16 Mayıs 2024 Perşembe

Araştırmacılar duyurdu! Jüpiter'e benzer 'kardeş' gezegen bulunmuş olabilir

Gökbilimciler genç bir yıldızın etrafında Jüpiter benzeri bir gezegenle aynı yörüngeyi paylaşan nadir bir "kardeş" bulmuş olabilirler.

Araştırmacılar duyurdu! Jüpiter'e benzer 'kardeş' gezegen bulunmuş olabilir

Araştırmacılar Centaurus takımyıldızında 370 ışık yılı uzaklıkta bulunan PDS 70 sistemini gözlemlemek için Şili'deki Atacama Büyük Milimetre/Milimetre-altı Teleskop Dizisi ya da ALMA'yı kullandılar.

PDS 70b ve PDS 70c olarak bilinen Jüpiter benzeri iki gezegenin yıldızın yörüngesinde döndüğü zaten biliniyor.

Ancak gökbilimciler PDS 70b'nin yörüngesinde, aktif olarak oluşmakta olan ya da halihazırda oluşmuş yeni bir gezegenin yapı taşlarını temsil edebilecek bir enkaz bulutu da gözlemledi.

Bilim insanları doğrudan görüntülerinin, iki dış gezegenin aynı yörüngeyi paylaşabileceğini gösteren bugüne kadarki en güçlü kanıt olabileceğine inanıyor.

Bulguları detaylandıran bir çalışma Çarşamba günü Astronomy & Astrophysics dergisinde yayınlandı:

Yirmi yıl önce, benzer kütleye sahip gezegen çiftlerinin, Truva veya eş yörüngeli gezegenler olarak adlandırılan yıldızlarının etrafında aynı yörüngeyi paylaşabilecekleri teoride öngörülmüştü. Madrid Astrobiyoloji Merkezi'nde astrofizik doktora sonrası öğrencisi olan çalışmanın başyazarı Olga Balsalobre-Ruza yaptığı açıklamada, "İlk defa bu fikrin lehine kanıtlar bulduk.

Araştırmacılar duyurdu! Jüpiter'e benzer 'kardeş' gezegen bulunmuş olabilir - Resim : 1

Truva atları gezegenlerle aynı yörüngede bulunan kayalık cisimlerdir. Bu fenomenler, Dünya'nın yörüngesindeki bir çift ve Güneş etrafında hareket ederken Jüpiter'in yörüngesinde bulunan 12.000'den fazla Trojan asteroidi de dahil olmak üzere güneş sistemimizde yaygındır. NASA'nın Ekim 2021'de başlatacağı Lucy görevi, daha önce hiç görülmemiş bu asteroitleri yakından inceleyen ilk görev olacak.

Güneş sistemimizin ötesindeki Truva atlarına - özellikle de Truva gezegenlerine - ilişkin kanıtlar şimdiye kadar seyrekti.

Astrobiyoloji Merkezi araştırmacılarından Jorge Lillo-Box yaptığı açıklamada, şunları söyledi:

Exotrojanlar (Güneş Sistemi dışındaki Truva gezegenleri) şimdiye kadar tek boynuzlu atlar gibiydi: teoride var olmalarına izin veriliyordu ama hiç kimse onları tespit etmedi"

Truva atları tipik olarak Lagrangian noktalarında ya da bir gezegenin yörüngesinde hem yıldızın hem de gezegenin yerçekiminin materyalleri hapsedebileceği iki genişletilmiş bölgede bulunabilir.

Avrupa Güney Gözlemevi'nin Şili'deki Bilim Ofisi Başkanı Itziar De Gregorio-Monsalvo yaptığı açıklamada, bu keşfin araştırmacıların Truva atlarının nasıl oluşup geliştiğini ve diğer gezegen sistemlerinde kaç tane olabileceğini sorgulamalarına neden olduğunu söyledi.

BELİRGİN ENKAZ BULUTU

Gezegen sisteminin gözlemleri sırasında araştırma ekibi, PDS 70b'nin yörüngesinde Truva atlarının var olabileceği bir noktada bir enkaz bulutu fark etti. Sinyal, bir Truva gezegeni ya da oluşum halindeki bir gezegen olabilecek, Ay'ın yaklaşık iki katı kütleye sahip bir enkaz bulutuna işaret ediyordu.

Yılın süresini ve yaşanabilirlik koşullarını paylaşan iki dünyayı kim hayal edebilir? Bizim çalışmamız bu tür bir dünyanın var olabileceğine dair ilk kanıttır" dedi. "Jüpiter örneğinde olduğu gibi bir gezegenin yörüngesini binlerce asteroitle paylaşabileceğini hayal edebiliyoruz, ancak gezegenlerin aynı yörüngeyi paylaşabilecek olması benim için akıl almaz bir şey.

NASA'ya göre, 2018 yılında keşfedilen PDS 70b ötegezegeni üç Jüpiter kütlesine sahip ve yıldızının etrafında bir yörüngeyi tamamlaması 119 yıldan fazla sürüyor.

Gerçek bir Truva dünyasının keşfini doğrulamak için araştırmacıların, PDS 70b ve enkaz bulutunun yıldız etrafındaki uzun yörünge dönemlerinde ne kadar ilerlediğini görmek için ALMA'yı kullanabilecekleri 2026 sonrasına kadar beklemeleri gerekecek.

Balsalobre-Ruza, "Bu, dış gezegen alanında bir çığır açacaktır" dedi.

Kaynak: CNN