21 Mayıs 2024 Salı
İstanbul 20°
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

AYM Başkanı Zühtü Arslan, Yargıtay'ı hedef almaya devam ediyor

Anayasa Mahkemesi Başkanı Zühtü Arslan, Anayasa Mahkemesinin yeni üyesi Yılmaz Akçil'in yemin töreninde konuştu. Yargıtay'ın Can Atalay kararını hedef alan Arslan, 'AYM kararlarının uyulmamasının hiçbir anayasal ve yasal zemini yoktur.' dedi. Yargıtay Başkanı törene katılmadı.

AYM Başkanı Zühtü Arslan, Yargıtay'ı hedef almaya devam ediyor
A+ A-
AYDINLIK / ANKARA

Anayasa Mahkemesi üyeliğine seçilen Yılmaz Akçil için Yüce Divan salonunda andiçme töreni düzenlendi. Törene Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın yanı sıra TBMM Başkanı Numan Kurtulmuş, Adalet Bakanı Yılmaz Tunç ile yüksek yargı mensupları katıldı. Yargıtay Başkanı Mehmet Akarca ise törene katılmadı. Törende konuşan Anayasa Mahkemesi Başkanı Zühtü Arslan, Türkiye İşçi Partisinden milletvekili seçilen Gezi Parkı davası hükümlüsü Can Atalay hakkında verilen kararın ardından yaşanan tartışmalara ilişkin değerlendirmelerde bulundu. Arslan, hiç kimsenin Anayasa Mahkemesi kararlarını beğenme yükümlülüğünün bulunmadığını ancak bu kararlara uyulmasının anayasal zorunluluk olduğunu ifade etti. Arslan, Anayasa’yı kesin ve bağlayıcı olarak yorumlayarak yargısal nitelikteki kamu gücü işlemini denetleme yetkisinin hukuk düzeninde sadece Anayasa Mahkemesine verildiğini belirtti. Arslan törende yaptığı konuşmada özetle şunları söyledi:

'BİREYSEL BAŞVURU EN BÜYÜK REFORMLARIN BAŞINDA'

"Bireysel başvuru Türk yargı tarihinin en büyük reformlarının başında gelmektedir. Anayasa Mahkemesi yaşama hakkından ifade özgürlüğüne, mülkiyet hakkından örgütlenme özgürlüğüne kadar bireysel başvuru kapsamındaki hak ve özgürlüklerle ilgili olarak yüzbinlerce karar vermiş, bunu yaparken de başvurucunun kimliğine hiçbir zaman bakmamıştır. Bu bağlamda, aralarında ağır cezalara mahkûm edilmiş ve cezaları kesinleşmiş olanların da bulunduğu her görüşten milletvekilinin ve siyasetçinin hak ihlali iddiaları incelenmiş, bunların bir kısmında ihlale hükmedilmiştir."

'KANUN YOLU DENETİMİNDEN FARKLI'

"Anayasa Mahkemesi anayasa şikayeti olarak da anılan bireysel başvuruda anayasaya uygunluk denetimi yapmaktadır. Norm denetiminde bir kanun veya Cumhurbaşkanlığı kararnamesinin Anayasa’ya uygunluğu denetlenirken, bireysel başvuruda bu normların yorumu ve uygulanması sonucu tesis edilen kamu gücü işlemlerinin anayasallık denetimi yapılmaktadır. Bu şekilde yapılan bir anayasallık denetiminin de kanun yolu denetiminden farklı olduğu açıktır. Bu kapsamda, bireysel başvuru bir temyiz yolu değildir. Mahkememiz, kendisine verilen görev ve yetki çerçevesinde, sadece yargılama sürecinde başvurucunun anayasal hak ve özgürlüklerinin ihlal edilip edilmediğini incelemektedir."

'YETKİ SADECE AYM’YE VERİLMİŞTİR'

"Norm denetiminde olduğu gibi bireysel başvuruda da Anayasa Mahkemesi önündeki anayasal uyuşmazlığı anayasa hükümlerini yorumlayarak karara bağlamaktadır. Kuşkusuz bireysel başvuruya konu yargısal karar sürecinde temyiz mercileri dahil tüm mahkemeler de Anayasa’yı yorumlamaktadır. Ancak Anayasa’nın 148. maddesi uyarınca olağan kanun yolları tüketildikten sonra söz konusu yorumlara dayanan yargısal kararlara karşı bireysel başvuru yapılabilmektedir. Bu durumda Anayasa’yı kesin ve bağlayıcı olarak yorumlayarak yargısal nitelikteki kamu gücü işlemini denetleme yetkisi hukuk düzenimizde sadece Anayasa Mahkemesine verilmiştir."

'KARARLARI BEĞENME YÜKÜMLÜLÜĞÜ BULUNMUYOR'

"Bireysel başvurunun etkili olabilmesi ihlalin ve sonuçlarının ortadan kaldırılmasına bağlıdır. Bu sebeple Anayasa Mahkemesinin ihlalin tespiti yanında onun giderilmesi için yapılması gerekenlere hükmetmesi de anayasal ve yasal zorunluluktur. İhlalin sonuçlarının ortadan kaldırılması, kural olarak ihlal öncesi hale getirmeyi gerektirmektedir. Bunun yolu da -ihlal eğer yargı kararından kaynaklanıyorsa- ihlale neden olan kararın ortadan kaldırılmasından geçmektedir. Hiç kimsenin Anayasa Mahkemesinin anayasa hükümlerine ilişkin yorumunu ve kararlarını beğenme yükümlülüğü bulunmamaktadır. Ancak beğenmesek de bir hukuk devletinde bu kararlara uyulması anayasal zorunluluktur."

'KARARA UYULMAMASI HUKUKUN ÜSTÜNLÜĞÜ İLKESİNİ ZEDELER'

"Anayasanın üstünlüğünü ve temel hak ve özgürlüklerin korunmasını sağlamayı amaçlayan anayasa yargısının işlevsel olması verilen kararların yerine getirilmesine bağlıdır. Karara uyulmaması durumunda hukukun üstünlüğü ilkesi zedeleneceği gibi yargılamanın da bir anlamı olmayacaktır. Esasen ihlal kararlarının icrası, sadece Anayasa’nın 153. maddesinin değil, aynı zamanda ve her şeyden evvel Anayasa’nın hepimizi bağlayan ve kullandığımız yetkilerin meşruiyetini sağlayan bir toplum sözleşmesi olmasının, bu sözleşmeye sadakat yükümlülüğünün ve ahde vefa ilkesinin zorunlu sonucudur."

'153. MADDE BİREYSEL BAŞVURU İHLAL KARARLARINI KAPSAMAZ'

AYM Başkanı Zühtü Arslan, Yargıtay'ı hedef almaya devam ediyor - Resim : 1

Cumhurbaşkanı Başdanışmanı ve Hukuk Politikaları Başkanvekili Mehmet Uçum, Anayasa Mahkemesi Başkanı Zühtü Arslan'ın konuşmasının ardından sosyal medya hesabından bir paylaşım yaptı. Arslan paylaşımında şu ifadeleri kullandı: "Anayasa m. 153 hükmü bireysel başvuru ihlal kararlarını kapsamaz. Ayrıca usul hukukumuzda 'yeniden yargılama' bağımsız bir kurum değildir. Yargılamanın yenilenmesi/iadesi kararına bağlı yargılama faaliyetine yeniden yargılama denir. Yargılamanın yenilenmesi/iadesi kararı verme yetkisi karar yeri mahkemelerine aittir."

'SADECE NORM DENETİMİNE ÖZGÜ'

Uçum, paylaşımında daha önce bu konuda yaptığı bir açıklamaya da yer verdi. Uçum, Anayasa'nın 153. maddesinde yer alan hükme ilişkin şu değerlendirmeyi yapmıştı: "Anayasa’nın 153. maddesi sadece norm denetimine özgüdür. Madde hükmünde yer alan bağlayıcılık ise norm denetimi sonrası verilen kararlara ilişkindir. Bu kararlar yasama, yürütme ve yargı yani tüm erkler bakımından bağlayıcıdır. Ancak Anayasa Mahkemesince verilen diğer kararların tüm erkler bakımından bağlayıcı olduğuna ilişkin bir anayasal hüküm yoktur. Ayrıca iptal kararları dışındaki AYM kararlarının tamamının Resmi Gazete’de zorunlu olarak yayınlanmasına ilişkin anayasal bir hüküm de yoktur."

Anayasa Mahkemesi Zühtü Arslan Can Atalay