29 Nisan 2024 Pazartesi
İstanbul 14°
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

Kart vurguncularını şikayet edin!

Kredi kartı ile alışverişlerde farklı fiyat uygulanmasını değerlendiren Mavi İklim Yeşil Dünya Hareketi Tüketici Derneği (MİYED) Yönetim Kurulu üyesi Abdurrahman Özkaynak, 'Kredi kartı ile yapılan alışverişlerde farklı fiyat uygulanması, tüketiciyi mağdur ediyor.' dedi.

Kart vurguncularını şikayet edin!
A+ A-
EKONOMİ SERVİSİ

Özkaynak, “Merkez Bankası (TCMB) tarafından 2023/Haziran’dan itibaren politika faiz oranları her ay artırılmış yüzde 8.5’den 2023/Ekim ayı itibarıyla yüzde 35’e ulaşmıştır. TCMB’nin politika faiz oranlarını artırması ile birlikte bankaların sundukları tüm hizmetlere uygulanan faiz ve komisyon ve benzeri her kalemdeki oranlar da artmış bulunmaktadır. Bu kalemlerden biri olan bankaların POS müşterisi olan üye işyerlerine uyguladıkları komisyon ve bloke süresi de önemli ölçüde artmış bulunmaktadır. Buna göre kredi kartı kabul eden üye işyerlerinin işlemleri nedeniyle taksitsiz (peşin) işlemler için yüzde 3.56 + BSMV; taksitli işlemlerde de her ek taksit için yüzde 2.78 + BSMV alınmaktadır.” bilgilerini verdi.

YÜKSEK FİYAT ÇEKİYORLAR

Üye işyerlerinin kredi kartı ile satışlarda ödemek zorunda oldukları komisyon bedellerinin artmış olması nedeniyle son dönemde birçok işyerinin kredi kartı ile satıştan kaçındıklarını, tüketicinin kredi kartı ile alışveriş yapmak istemesi durumunda, nakit alışverişe göre daha yüksek fiyat uygulamaya başladıkları gözlemlediklerini kaydeden Özkaynak, “Oysa ki, 5464 sayılı Banka Kartları ve Kredi Kartları Kanunu’nun 17. maddesine göre; 'Üye işyerleri, kart hamillerinin yapmış oldukları mal ve hizmet alımlarının bedelini banka kartı ya da kredi kartı ile ödeme taleplerini kabul etmek zorundadır. Bu zorunluluk indirim dönemlerinde de geçerlidir. Üye işyerleri, kart hamilinden kartın kullanılması dolayısıyla komisyon veya benzeri bir isim altında ilave bir ödemede bulunmasını isteyemez.' Aynı yasada, bu düzenlemeye aykırı davranan işyerleri hakkında; üye işyeri sözleşmesinin sonlandırılacağı ve bir yıl süre ile yeni sözleşme yapamayacağı belirtilmektedir.” diye konuştu.

BANKAYA BİLDİRİN

Son dönemde işyerlerinin kredi kartı ile satıştan kaçınması veya farklı fiyat uygulamaya yönelik durumun, artan faiz oranlarından ve dolayısıyla işyerinin maliyet artışından kaynaklanmış olsa da yasanın açık düzenlemesi nedeniyle kredi kartı kabul edeceğini önceden ilan etmiş işyerlerinin kredi kart ile yapılmak istenen satıştan kaçınması veya kredi kartı ile yapılan alışverişlere farklı fiyat uygulamaya kalkması yasaya ve tüketici haklarına açıkça aykırı olduğunu vurgulayan Özkaynak, “Bu nedenle kredi kartı ile alışveriş yapmak isteyen tüketicinin alışverişinin engellenmesi veya kredi kartı ile alışveriş yapması nedeniyle etiket fiyatının üzerinde bir bedel ödemek zorunda kalması durumunda; kredi kartı ile alışverişi kabul etmeyen üye işyeri hakkında, ilgili kanıtı da sunmak suretiyle işyerinin çalıştığı bankaya şikâyete bulunması, etiket fiyatının üzerinde bedel ödenmesi durumunda da aradaki farkın kendisine ödenmesi için Tüketici Hakem Heyetine başvuru yapmaları gerekmektedir.” açıklaması yaptı.

Kredi Kartı TCMB