18 Mayıs 2024 Cumartesi
İstanbul 21°
  • İçel
  • Şırnak
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Şanlıurfa
  • Çorum
  • İstanbul
  • İzmir
  • Ağrı
  • Adıyaman
  • Adana
  • Afyon
  • Aksaray
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Ardahan
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bartın
  • Batman
  • Bayburt
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Düzce
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gümüşhane
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Hakkari
  • Hatay
  • Iğdır
  • Isparta
  • Kırşehir
  • Kırıkkale
  • Kırklareli
  • Kütahya
  • Karabük
  • Karaman
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kilis
  • Kmaraş
  • Kocaeli
  • Konya
  • Malatya
  • Manisa
  • Mardin
  • Muş
  • Muğla
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Osmaniye
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Uşak
  • Van
  • Yalova
  • Yozgat
  • Zonguldak

Merkezi Nüfus İdaresi Sistemi nedir? MERNİS adresi nedir? Boş konuta adresi bildirimi nasıl yapılır?

Merkezi Nüfus İdaresi Sistemi (MERNİS) kağıt ortamında bulunan nüfus kayıtlarının elektronik ortama aktarılarak merkezi bir yapıda tutulmasını sağlayan bilişim teknolojileri ve ortak veritabanı işlemciliği açısından Türkiye Cumhuriyeti'nin en önemli ve temel projesidir.

Merkezi Nüfus İdaresi Sistemi nedir? MERNİS adresi nedir? Boş konuta adresi bildirimi nasıl yapılır?

MERNİS adresi, vatandaşların ikamet ettikleri yerleri gösteren resmi adrestir. Bu adres, e-devlet sistemi üzerinden öğrenilebilir ve değiştirilebilir. Boş konuta taşınanlar da bu adrese bildirim yapmalıdır.

MERNİS projesi ile birlikte;

  • Nüfus kayıtları Merkezi bir veri tabanında tutulmaya başlanmıştır
  • Nüfus kütüklerinde kayıtlı tüm vatandaşlarımıza T.C. kimlik numarası verilmiştir.
  • T.C. kimlik numarası ile birlikte kişinin doğumundan itibaren yapılan tüm işlemler ortak bir numara ile yürütülmeye başlanmıştır,
  • 81 il ve 973 ilçe nüfus müdürlüğü ile on-line (çevrimiçi) bağlantı kurulmuştur.
  • Nüfus istatistiklerinin sağlıklı bir şekilde elde edilmesini sağlamıştır
  • Kişilerin nüfusa kayıtlı oldukları yere bakılmaksızın bulundukları yerin nüfus müdürlüğünden anında hizmet almaları sağlanmıştır.
Merkezi Nüfus İdaresi Sistemi nedir? MERNİS adresi nedir? Boş konuta adresi bildirimi nasıl yapılır? - Resim : 1
Merkezi Nüfus İdaresi Sistemi (MERNİS) nedir?

BOŞ KONUTA ADRES BİLDİRİMİ NASIL YAPILIR?

Merkezi Nüfus İdaresi Sisteminde (MERNİS) yapılan incelemede, işlem anında, bildirime konu olan adreste kayıtlı kişi bulunmadığı tespit edilirse, o adres ‘‘boş adres’’ olarak tanımlanmaktadır. Boş adrese adres bildiriminde herhangi bir belge talep edilmez ve ilgilinin bildirimi yeterlidir. Genel kural budur.

Ancak, sık karşılaşılan bir durum olmamakla beraber, bildirime konu adresin sistemde “inşaat” olarak tanımlı olması gibi, adresteki konuta/binaya ilişkin özel durumlar söz konusu ise nüfus müdürlükleri bilgi ve belge isteyebilirler. İşlemlerin sağlıklı ve güvenli şekilde yapılabilmesi için gerekmediği sürece kırtasiyeciliğe girmemeye özen gösteriyoruz.

e-Devlet Kapısından, “Adres Değişikliği Bildirimi (Boş Konuta)” hizmetini kullanarak elektronik imza, mobil imza veya SMS ile doğrulama yöntemlerinden biriyle işleminizi yapabilirsiniz.

Nüfus personeli tarafından özellikle incelenmesi ve değerlendirilmesi gereken durumlar varsa, mağduriyet yaşanmaması bakımından e-Devlet sizi ilçe nüfus müdürlüğüne yönlendirecektir.

Merkezi Nüfus İdaresi Sistemi nedir? MERNİS adresi nedir? Boş konuta adresi bildirimi nasıl yapılır? - Resim : 2
E-Devlet Üzerinden İkametgah Değişikliği Nasıl Yapılır?

İkametgah (Adres) Değişikliği Nasıl Yapılır? E-Devlet Üzerinden İkametgah Değişikliği Nasıl Yapılır? Adres Değişikliği Bildirimi Nasıl Yapılır?

Günlük hayatta sık sık duyulan “ikametgah” kelimesi, bir kimsenin oturduğu ya da yerleştiği yer anlamına geliyor. İkametgah adresi de bu tanımla uyumlu olarak kişinin konutunun bulunduğu adresi ifade ediyor. İkametgah adresi, bulunulan bölge, şehir, mahalle, sokak gibi bilgileri kapsıyor. Hukuken herkesin sadece bir adet ikametgah adresi bulunuyor. Dolayısıyla yerleşim yeri değiştiğinde ikametgah adresinin de değişmesi gerekiyor. Peki ikametgah değişikliği, yani adres değişikliği nasıl yapılır?

İkametgah (Adres) Değişikliği Nasıl Yapılır?

Adres değişikliği, kişilerin başka bir adrese taşınması/yerleşmesi durumunda zorunlu olarak yapılıyor. Değişiklik eski yıllarda muhtarlıklar kanalıyla yapılıyordu. Ancak günümüzde “ikametgah değişikliği nasıl yapılır” sorusu çok daha pratik şekilde yanıtlanabiliyor. Yeni bir adrese taşınan kişiler, adreslerini İl Nüfus Müdürlüklerine bildirerek ya da yeni adres girişleri için e devlet sistemini kullanarak ikametgah değişikliği yapabiliyor. Yurtdışında yaşayan vatandaşlar ise adres değişiklikleri için bulundukları yerin konsolosluğuna başvurabiliyor.

İkametgah Değişikliği için Gerekli Belgeler

İl Nüfus Müdürlüğüne yapılan adres bildirimlerinde beyan edilen adresin boş olması halinde herhangi bir belge gerekmiyor. Dolayısıyla sistemde kayıtlı olmayan boş konutun bulunduğu adres için sizden bir belge istenmiyor. Ancak beyan edilen adres, eski oturan kişinin ikametgah adresi olarak görünüyorsa, İl Nüfus Müdürlüğüne kimliğinizin yanında kira kontratı ya da bir fatura ile birlikte başvurmanız ve bu belgelerle adres değişikliği bildirimi yapmanız gerekiyor.

Merkezi Nüfus İdaresi Sistemi nedir? MERNİS adresi nedir? Boş konuta adresi bildirimi nasıl yapılır? - Resim : 3
E-Devlet Üzerinden İkametgah Değişikliği Nasıl Yapılır?

E-Devlet Üzerinden İkametgah Değişikliği

Peki e-devlet üzerinden adres değişikliği nasıl yapılır? Belirli şartların oluşması halinde e devlet üzerinden adres değişikliği yapabilirsiniz. E devlet ikametgah değişikliği için gerekli şartların başında işlemi gerçekleştirecek kişinin Türk vatandaşı olması, ergin olması, velayet ya da vesayet altında olmaması ve devlet sistemi üzerinde cep telefonu bilgisinin olması gerekiyor. İşlem tarihi ve taşınma tarihi arasındaki sürenin 20 günü aşmamış olması, bildirim yapılan adreste kayıtlı kişi olmaması ve bildirim konusu adresin uygunluk durumu diğer şartlar arasında yer alıyor. Sistem tarafından bu kontroller yapıldıktan sonra işleminize devam edebilirsiniz.

E-devlet sisteminde ilgili sayfada öncelikle kimler için (kendiniz ya da kendiniz ve aynı konutu paylaştığınız aile fertleri) adres bildiriminde bulunduğunuzu seçmelisiniz. Sonraki adımda “Adres Bul” düğmesini kullanarak adresi seçebilirsiniz. Sonraki adım doğrulama oluyor. Mobil imza, elektronik imza ya da SMS ile doğrulama seçeneklerinden birini seçerek işlemi teyit edebilir ve tescil işlemine geçebilirsiniz.

Adres Değişikliği Bildirim Süresi Ne Kadar?

Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olan her yetişkin bireyin, kendisi, velayeti altındaki çocukları ve varsa vesayeti altındaki kişiler için yerleşim yerini bildirmesi yasal bir zorunluluk. Bu zorunluluk Türkiye Cumhuriyeti sınırları içerisinde yaşayan yabancı uyruklu kişiler için de geçerli oluyor. Adres bildiriminin zorunlu olması, bildirim yapılmaması halinde belirli bir cezayla karşılaşmak anlamına geliyor. 5490 sayılı Nüfus Hizmetleri Kanunu’nda bu yükümlülüğe ilişkin detaylar yer alıyor. Buna göre kişilerin adres değişiklik bildirimini, taşınma tarihinden itibaren 20 iş günü içerisinde yapmaları gerekiyor.

Adres Beyanında Bulunmama Cezası Ne Kadar?

Adres bildirim yükümlülüğünü süresi içinde yerine getirmeyen kişilere 285,00 TL, Gerçeğe aykırı adres beyanında bulunan kişilere ise 5958,00 TL.

MERNİS Konut e-Devlet Merkezi Nüfus İdaresi Sistemi nedir? MERNİS adresi nedir? Boş konuta adresi bildirimi nasıl yapılır? İkametgah (Adres) Değişikliği Nasıl Yapılır? E-Devlet Üzerinden İkametgah Değişikliği Nasıl Yapılır? Adres Değişikliği Bildirimi Nasıl Yapılır? İkametgah Değişikliği için Gerekli Belgeler Nelerdir? E-Devlet Üzerinden İkametgah Değişikliği Adres Değişikliği Bildirim Süresi Ne Kadar? Adres Beyanında Bulunmama Cezası Ne Kadar?